Grila dublă BMW: cum s-a născut și cum a devenit un tuning la modă în anii '30

Publicat luni, 29.08.2022 14:24 de Tiberiu Safta

Grila dublă BMW este unul dintre cele mai faimoase simboluri din industria auto. Este chiar elementul care reprezintă semnătura mărcii bavareze. Puțini știu că are o istorie de aproape 90 de ani. În acest articol vom vedea cum s-a născut faimoasa grilă dublă BMW, dar și cum a devenit un tuning la modă încă de acum câteva decenii.

BMW este una dintre cele mai apreciate, respectate și admirate mărci auto din lume. De-a lungul timpului, constructorul bavarez a oferit numeroase modele celebre, care conțin un caracter sportiv aparte, devenit tradiție la BMW.

Însă, pe lângă această pasiune pentru mașini care oferă plăcerea de a conduce, BMW mai este cunoscut și pentru un element care face ca mașinile mărcii să fie inconfundabile. Este vorba, evident, despre faimoasa grilă dublă, prezentă la absolut toate modelele mărcii. Chiar și în cazul conceptelor futuriste.

În ultimii 90 de ani, grila dublă BMW a cunoscut mai multe forme, însă a rămas cea mai importantă semnătură estetică a mărcii bavareze. Pentru a marca acești 90 de ani de existență, a venit timpul să facem o scurtă călătorie în trecut pentru a vedea cum a apărut acest simbol în viața BMW.

ÎNCEPUTURILE COMPANIEI DIN BAVARIA

Compania BMW a luat ființă în anii 1910 și a debutat ca producător de motoare pentru avioane. Acel deceniu a fost puternic marcat de Primul Război Mondial, iar Germania s-a ales cu o înfrângere. Ceea ce a adus limitarea puternică a industriei militare germane imediat după război. Prin urmare, BMW s-a reorientat la începutul anului 1920 și a început să construiască motoare pentru automobile.

În 1923, compania bavareză a debutat pe scena motocicletelor. Cinci ani mai târziu, BMW a cumpărat Fabrica de Automobile Eisenach, care anunța, practic, debutul mărcii în lumea automobilelor. Primul model BMW apărea în 1929. Cunoscut sub numele popular Dixi, noul model 3/15 PS nu era altceva decât un Austin 7 produs sub licență.

Până la prima jumătate a anilor '30, BMW a continuat să producă Dixi, însă cu motoare îmbunătățite. Cu toate acestea, ambiția mărcii bavareze era aceea de a produce mașini de creație proprie.

BMW 303: GRILA DUBLĂ MARCHEAZĂ DEBUTUL PRIMULUI BMW PUR

Zis și făcut. În cadrul ediției din 1933 a Salonului Auto de la Berlin, BMW a prezentat primul său model de creație proprie: 303. Odată cu acest model a luat naștere celebra grilă dublă, simbol al mărcii originare din Bavaria.

Noul BMW 303 a fost conceput de către doi ingineri: Rudolf Schleicher și Fritz Fiedler. Cei doi și-au început colaborarea încă de pe vremea când lucrau pentru rivalii de la Horch (compania avea să facă parte mai târziu din strămoșul Audi). BMW 303 a fost primul model al mărcii cu un motor cu 6 cilindri în linie, iar caroseria modelului a fost produsă de către Daimler-Benz, la uzina din Sindelfingen.

Deci, dacă ar fi să facem o glumă și să extrapolăm, primul BMW a fost creat de doi foști ingineri Audi și avea o caroserie produsă de Mercedes-Benz.

Grila dublă a rămas piesa celebră a lui 303. De atunci și până astăzi, toate modelele BMW poartă cu mândrie acest simbol. Fie că are dimensiuni mai mici sau mai mari, o chestiune pe care fanii polemizează deja de ani buni.

GRILA DUBLĂ BMW, UN TUNING LA MODĂ ÎN ANII 30

BMW 303 a atras foarte multe priviri la momentul lansării. Odată cu debutul acestui model, BMW s-a concentrat mai mult pe mașini sport, care erau bazate pe filozofia lui 303. Modele precum 328 și 335 au păstrat aceleași linii de design și motorul cu 6 cilindri în linie. Bineînțeles, nu lipsea nici grila dublă.

O grilă care devenea un tuning la modă pentru modelele BMW construite înainte de 1933. Așa cum vă spuneam și mai sus, modelele de dinainte de 303 nu aveau această grilă dublă. Așa că foarte mulți proprietari de modele Dixi de la acea vreme și-au dorit și ei să aibă montată pe mașinile lor celebra grilă.

Pentru asta, o companie germană, numită Gerbrueder Ihle, a oferit clienților kituri de caroserie speciale pentru modelul Dixi. Aceste kituri conțineau și celebra grilă dublă, iar ele erau montate fie de către client, fie într-un atelier special din orașul Bruchsal.

Pe lângă simbolul estetic aftermarket, Ihle mai oferea și îmbunătățiri pentru motoare. Astfel, motoarele modificate de Ihle dezvoltau mai multă putere. Cu această ocazie și-au făcut apariția modelele Ihle Typ 600 și Typ 800, care aveau un design inspirat de cel al lui BMW 328.

GRILA DUBLĂ BMW, VĂZUTĂ ȘI LA ALTE MĂRCI

În anii 30, grila dublă BMW s-a dovedit a fi atât de populară, încât clienții altor mărci și-au dorit să monteze o astfel de grilă pe mașinile lor. Ihle a creat kituri speciale pentru modelele DKW Frontwagen, Ford Eifel și chiar Opel.

O perioadă, acest lucru a dus la o incertitudine cu privire la originea grilei duble. Mulți au crezut că grila dublă a fost, de fapt, creată de Ihle. Însă, compania germană a oferit soluția de montare a celebrului simbol abia în 1934, la un an după lansarea lui BMW 303.

După al Doilea Război Mondial, Ihle a încetat producția de caroserii și kituri. Compania a mai existat timp de cinci decenii, timp în care a produs caruseluri, trenulețe, mașinuțe și alte instalații pentru parcurile de distracție.

Ihle a construit inclusiv mașini pentru copii, cu motoare cu un singur cilindru, în doi timpi. Mașinuțele aveau un design care aducea aminte de modelele Typ 600 și 800 produse în anii 30.

Un exemplar Ihle 800 este expus și la noi în România. Modelul unic poate fi admirat în cadrul Galeriei Țiriac Collection.

via BMW

  • Mike, luni, 29.08.2022 15:25

    Frumos articol Bravo AM

  • inexorabil, luni, 29.08.2022 22:28

    Rectificare: Collection.

  • Mihai, marţi, 30.08.2022 00:01

    Interesant articol, dar as zice ca firma si-a cam pierdut identitatea, chiar daca a pastrat grila, ce a devenit simbol de glume la ultimele modele. Eu apreciez firmele care fac reclame cinstite si indeamna la condus civilizat. Aceasta firma insa a avut pe mai multe piete interzise multe reclame pentru ca indeamna la condus agresiv. Aceasta firma a devenit simbolul cocalarilor, proxenetilor si a oamenilor dubiosi. Aceasta firma are printre cele mai furate masini din lume, are masini multe cu km dati inapoi si multe avariate total, refacute si vandute la "meseriasi". Aceasta firma a fost implicata pentru constituire cartel stabilire pret otel alaturi la VAG si Daimler, pentru care a fost amendata. Aceasta firma a fost implicata alaturi de cei sus mentionati in DIESELGATE. Aceasta firma a fost amendata pentru ca si-a inselat investitorii cu privire la cifrele de vanzari. Tot ea a fost amendata ca nu a facut recall pe anumite piete cand masinile diesel luau foc. Multi piloti de teste au suferit accidente grave sau mortale testand aceste masini. Cand aud de placerea de a conduce BMW-uri ma gandesc numai la toti care ajung prin pomi, stalpi, santuri si parapeti. Mai rar asa placere. Deci daca asta e marca de apreciat...s-a dus lumea cu totul...

  • Manel, marţi, 30.08.2022 10:45

    @inexorabil, Am auzit ca rusii au nevoie de oameni de calitate in roosia. Io zic sa mergi catre est cat e vremea si nu se indeparteaza granita cu groapa aia de gunoi in care iti este locul. Zau, si pe cuvantul meu, te angajeaza astia la RT fara concurs. Un propagandist si un dereglat mintal cu spume la gura ca tine, rar! Te-ai integra perfect!

  • Dutz, miercuri, 31.08.2022 00:45

    Si totuși Mihai… problemele pe care le indici (in mare parte) nu au legătura cu firma, la fel ai putea sa spui si de uleiul de măsline sau miere. Pot personal sa compar BMW cu Mercedes, Audi, Volvo… si deșii pe design, confort, optionale, imagine nu as alege întodeauna BMW, in ceea ce privește dinamica si plăcerea de a conduce o fac fără ezitare. Atenție nu vorbesc de inconstienta ci de feedback, stabilitate, control etc.