Martini în motorsport - 10 parteneriate care au scris istorie pentru brandul de vermut
Brandul de băuturi alcoolice Martini şi-a câştigat reputaţia pentru parteneriatele de succes pe care le-a avut cu Porsche în cursele de anduranţă sau cu Lancia în Campionatul Mondial de Raliuri.
Informaţiile potrivit cărora Martini va reveni ca sponsor în Formula 1 printr-un parteneriat cu Williams au trezit numeroase nostalgii în rândul fanilor sporturilor cu motor.
Cunoscutul brand de vermut, care a luat naştere în Italia în 1847, şi-a asociat imaginea cu motorsportul încă din 1968, iar pe parcursul a peste trei decenii s-a evidenţiat prin intermediul câtorva partneriate pline de succes alături de nume sonore precum Porsche în competiţiile de sportscar sau Lancia în Campionatul Mondial de Raliuri.
În general, semnul distinctiv al parteneriatelor a fost reprezentat de dungile albastru închis, albastru deschis şi roşu prezente pe maşinile de curse, care de regulă erau albe sau argintii.
Debutul Martini în motorsport a fost consemnat pe un Alfa Romeo SZ Tronica în Cursa de 12 ore de la Sebring din 1962, însă adevărata implicare a început şase ani mai târziu.
-
Porsche 906 - un eveniment minor în 1968
Unul dintre primele parteneriate ale celor de la Martini în motorsport s-a petrecut în 1968, atunci când distribuitorul german al vermutului a încheiat un parteneriat cu Porsche. Rezultatul a fost o prezenţă a logo-ului Martini pe un Porsche 906 în cadrul unui eveniment minor care a avut loc pe circuitul de la Hockenheim. Cunoscută şi sub numele de Carrera 6, Porsche 906 a fost una dintre primele maşini testate în tunelul de vânt, ceea ce a schimbat complet aerodinamica şi i-a permis să atingă o viteză maximă de 273 de km/h în Cursa de 24 de ore de la Le Mans.
-
Porsche 917 - victorie la Le Mans în 1971
După fondarea în 1969 a Martini Racing, nume sub care au concurat diverse echipe sponsorizate de brandul de vermut, primul mare succes a venit în 1971, atunci când Porsche 917K a câştigat Cursa de 24 de ore de la Le Mans cu ajutorul lui Helmut Marko şi Gijs van Lennep. În ciuda succesului repurtat, Martini nu a mai sprijinit Porsche în anul următor, însă a revenit în 1973, atunci când Porsche 911 Carrera RS a câştigat în mod surprinzător Targa Florio, una dintre cele mai cunoscute curse europene ale secolului trecut. De altfel, aceea avea să fie şi ultima ediţie a cursei de la Targa Florio în formatul apărut în 1906.
-
Tecno F1 - implicare fără succes în F1 în 1972-1973
În 1972 şi 1973, Martini alege să se implice în Formula 1 şi sponsorizează echipă locală Tecno, însă parteneriatul se dovedeşte a fi un fiasco. Echipa participă la unele curse din campionat şi, chiar dacă mizează pe nume precum Derek Bell sau Chris Amon, monoposturile sale ajung o singură dată la linia de sosire: locul şase în Marele Premiu al Belgiei din 1973. Parteneriatul are însă meritul de a deschide ochii celor de la Martini spre Formula 1.
-
Brabham F1 - două victorii în trei ani între 1975-1977
După un an de pauză, Martini ascultă sfatul consultantului David Yorke recrutat de la Porsche şi iniţiază un parteneriat cu Brabham. Pe parcursul următorilor trei ani, monoposturile Brabham cu celebrul logo Martini obţin două victorii, ambele în primul sezon al colaborării: brazilianul Carlos Pace câştiga cursă desfăşurată chiar pe circuitul care mai târziu avea să-i poarte numele, în timp ce argentinianul Carlos Reutemann trece primul linia de sosire în Marele Premiu al Germaniei.
-
Porsche 936 - încă două victorii la Le Mans în 1976-1977
În paralel cu sponsorizarea celor de la Brabham, Martini reface partenertiatul cu Porsche pentru Cursa de 24 de ore de la Le Mans, iar rezultatele sunt impresionante. Porsche 936 obţine victoria în 1976 în mâinile lui Jacky Ickx şi Gijs van Lennep, pentru ca succesul să fie repetat un an mai târziu prin acelaşi Jacky Ickx, ajutat de data aceasta de Hurley Haywood şi Jurgen Barth.
-
Team Lotus - lipsit de succes în 1979
După succesul repurtat la Le Mans, Martini revine în Formula 1 în 1979, atunci când sponsorizează Team Lotus, una dintre cele mai cunoscute echipe din competiţie şi care venea după un an în care cucerise ambele titluri mondiale. Monoposturile Lotus 79 şi Lotus 80 se dovedesc însă ineficiente în lupta cu rivalii de la Ferrari şi Williams, motiv pentru care echipa ocupă un modest loc patru în clasamentul constructorilor la finalul campaniei. De altfel, Mario Andretti şi Carlos Reutemann obţin împreună numai cinci podiumuri într-un sezon măcinat de abandonuri.
-
Lancia - şase titluri mondiale în WRC între 1987-1992
Martini renunţă la colaborarea cu Porsche şi se aliază cu Lancia, însă parcursul din cursele de sportscar este dezamăgitor. Chiar şi aşa, Martini continuă colaborarea cu Lancia, dar în Campionatul Mondial de Raliuri, acolo unde va cunoaşte de altfel şi cele mai mari satisfacţii. Între 1987-1992, Lancia obţine un număr record de şase titluri mondiale la constructori cu Lancia Delta HF 4WD (1987), Lancia Delta Integrale (1988-1989), Lancia Delta Integrale 16V (1990-1991) şi Lancia Delta HF Integrale (1992). În acelaşi interval de timp, Lancia obţine şi patru titluri mondiale la piloţi, prin Juha Kankkunen (1987 şi 1991) şi Miki Biasion (1988 şi 1989).
-
Alfa Romeo - titlu în turisme în 1992
La sfârşitul anului 1991, Martini decide să se implice în premieră şi în cursele de turisme, iar partenerul ales este Alfa Romeo. Un an mai târziu, echipa participă cu succes în Campionatul Italian de Turisme, iar Nicola Larini câştigă titlul naţional la volanul unui Alfa Romeo 155. Urmează şi o participare mai puţin prolifica în Internaţional Touring Car, pentru ca în 1995 Martini să ajungă cu Alfa Romeo şi în Campionatul German de Turisme (DTM), acolo unde nu se bucură însă de succes.
-
Ford - revenire cu victorii în WRC între 1999-2002
La şapte ani după încheierea parteneriatului cu Lancia, Martini revine în Campionatul Mondial de Raliuri prin intermediul unui parteneriat cu Ford. Rezultatele nu sunt la fel de spectaculoase, însă echipa americană pregătită de M-Sport obţine două victorii în 1999, alte două în 2000, încă trei în 2001 şi două în 2002 prin intermediul regretatului Colin McRae. În plus, Carlos Sainz îşi trece la rândul său o victorie în palmares alături de Ford în ultimul sezon al parteneriatului cu Martini. În clasamentul constructorilor, cea mai bună performanţă a celor de la Ford a fost locul doi ocupat trei ani consecutivi între 2000-2002.
-
Ferrari şi Porsche - reveniri timide în anii 2000
După retragerea din 2002, Martini a revenit doar sporadic în sporturile cu motor. În 2006 a semnat un parteneriat minor cu Ferrari, astfel că logo-ul Martini a apărut pe nasul monopostului din acel sezon, iar în 2013 a revenit alături de Porsche în cele două curse în care Sebastien Loeb a concurat în Porsche Supercup la Monza şi Barcelona cu modelul 911. În ultimii ani, brandul a fost vizibil pe numeroase bannere amplasate pe circuitele de Formula 1, însă 2014 este sezonul în care va reveni propriu-zis în Marele Circ prin mult-aşteptatul parteneriat cu Williams.
Citeste si
-
F1 TOP | miercuri, 26 noiembrie10 momente esenţiale în lupta pentru titlul mondial în Formula 1 în 2014Lewis Hamilton şi Nico Rosberg au luptat pentru titlul mondial în sezonul 2014 al Formulei 1, iar trofeul a fost decis de stilurile diferite de pilotaj, greşelile comise în timpul duelurilor roată la roată şi defecţiunile tehnice ale monoposturilor. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 19 noiembrieTop 10: Cele mai dramatice curse care au decis titlul mondial în Formula 1Pene de combustibil, accidente produse mai mult sau mai puţin în mod deliberat, abandonuri tehnice sau ploi torenţiale sunt câteva dintre elementele care au influenţat decisiv stabilirea campionilor mondiali în ultima etapă a unui sezon de Formula 1. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 27 augustPoveştile Formulei 1: Tată şi fiu - familii de piloţi în Marele CircPe parcursul istoriei, 11 cupluri tată şi fiu au concurat în Formula 1, cele mai cunoscute fiind familiile Hill, Villeneuve sau Rosberg. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 30 iulieTop 10 circuite de Formula 1 după numărul de curse găzduiteŞase circuite care au debutat în Formula 1 în anii '50 continuă să fie prezente şi astăzi în calendarul competiţional, iar cel mai "proaspăt" a fost construit în 1986. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 23 aprilieTOP 10: Echipele cu cele mai multe victorii consecutive în Formula 1McLaren, Ferrari, Red Bull şi Williams domină topul echipelor cu cele mai multe victorii consecutive în istoria Formulei 1, însă Mercedes s-ar putea infiltra în clasament în acest sezon. Citeste tot