10 momente esenţiale în lupta pentru titlul mondial în Formula 1 în 2014
Lewis Hamilton şi Nico Rosberg au luptat pentru titlul mondial în sezonul 2014 al Formulei 1, iar trofeul a fost decis de stilurile diferite de pilotaj, greşelile comise în timpul duelurilor roată la roată şi defecţiunile tehnice ale monoposturilor.
Mercedes a dominat autoritar sezonul 2014 al Formulei 1, însă performanţele apropiate ale lui Lewis Hamilton şi Nico Rosberg au oferit fanilor un duel relativ echilibrat în lupta pentru titlul mondial. Numele noului campion mondial a fost decis la capătul unui campionat presat cu numeroase ingrediente care au entuziasmat fanii.
Stilul de pilotaj mai agresiv al lui Hamilton a contrastat puternic cu cel calculat al lui Rosberg, însă greşelile personale comise de cei doi şi numeroasele defecţiuni tehnice înregistrate de Mercedes în special la unitatea de propulsie au jucat de asemenea roluri importante în duel.
În cele din urmă, titlul a revenit pilotului care pe parcursul anului şi-a trecut în cont mai multe victorii (11-5), în detrimentul celui care a obţinut mai multe pole position-uri (11-7).
-
Australia: Hamilton abandonează cu defecţiune la motor
Mercedes avea statut de mare favorită la titlurile mondiale încă dinaintea cursei de debut din Australia, iar pole positionul obţinut de Hamilton în calificări întărea această convingere, chiar dacă circuitul de la Melbourne este unul atipic pentru restul sezonului. Nici germanii nu erau însă perfecţi în privinţa noilor, controversatelor şi dificilelor motoare turbo V6 de 1.6 litri. Când unul dintre cei şase cilindri ai motorului lui Hamilton a cedat chiar înainte de start, britanicul a fost nevoit să abandoneze după numai două tururi, iar Rosberg, plecat de pe locul trei, şi-a trecut în cont o preţioasă victorie. "Am realizat că avea o problemă în tururile făcute pentru a ajunge pe grila de start şi am sperat că sistemul se va reseta într-un fel", spunea la final directorul de motorsport Toto Wolff. Nu s-a întâmplat aşa, iar modul în care a decurs ulterior sezonul avea să demonstreze că defecţiunile tehnice pot decide numele noului campion mondial.
-
Monaco: Greşeală de pilotaj sau premeditare?
Monaco este circuitul unde orice eroare poate fi fatală, din cauza barierelor metalice care îngrădesc circuitul. Când Rosberg a frânat prea târziu în ultimul său tur de calificări în virajul Mirabeau, a fost nevoit să parcheze monopostul pe îngustul drum de ieşire. Din cauza amplasării nepotrivite a monopostului, comisarii au arătat steagurile galbene, iar piloţii aflaţi în spatele său, printre care şi Hamilton, nu au mai putut efectua un tur rapid. Rosberg a obţinut astfel pole positionul într-o manieră asemănătoare cu cea a lui Michael Schumacher în 2006, cu deosebirea că în acest caz nu a fost găsit vinovat de premeditare. "Am încercat să iau virajul, dar urma să mă lovesc de zid. A fost aproape, dar am reuşit să o iau pe drumul de ieşire", a spus el la final. Rosberg a câştigat ulterior cursa în faţa lui Hamilton, iar pe plan psihologic victoria a contat mai mult de 25 de puncte: germanul reuşea să întrerupă seria de patru victorii consecutive obţinute de britanic în Malaysia, Bahrain, China şi Spania.
-
Canada: Arta de a pilota fără sistem ERS
Marele Premiu al Canadei este singura cursă a sezonului în care ambii piloţi Mercedes au suferit simultan aceeaşi defecţiune tehnică. Rămaşi fără preţiosul sistem ERS care asigura aproximativ 160 de cai putere, Hamilton şi Rosberg au gestionat complet diferit situaţia: Hamilton a fost nevoit să abandoneze din cauza unor probleme la frânele spate cauzate tocmai de pierderea ERS-ului, în timp ce Rosberg a impresionat prin timpii competitivi stabiliţi chiar şi în acest context. Germanul se îndrepta spre victorie, însă oportunistul Daniel Ricciardo a profitat de situaţie şi i-a depăşit pe Sergio Perez şi Rosberg în ultimele trei tururi. Chiar şi aşa, Rosberg pleca din Canada cu 18 puncte mai mult decât Hamilton. "Când Hamilton a intrat la boxe şi monopostul a fost staţionar, temperaturile au crescut, iar frânele au cedat complet când a apăsat pe pedală. Am fost norocoşi că Rosberg nu a avut aceeaşi problemă", a fost explicaţia lui Wolff pentru abandonul lui Hamilton.
-
Marea Britanie: Mica trădare a cutiei de viteze
Hamilton părea să piardă teren preţios în lupta pentru titlu după calificările de la Montreal: a ocupat doar locul şase pe grila de start, în timp ce Rosberg era din nou în pole position. Britanicul şi-a demonstrat însă rapid abilităţile în ritm de cursă şi a progresat constant în pluton până pe locul doi, iar atacul asupra lui Rosberg devenise deja o chestiune de timp. Duelul a fost însă ratat din cauza unei defecţiuni la cutia de viteze suferită de Rosberg, care a fost nevoit să abandoneze şi i-a oferit astfel victoria pe tavă lui Hamilton. Dintr-o dată, un avans de 29 de puncte s-a transformat într-unul de numai patru. "Cred că victoria îmi solidifică încrederea în mine. Eram dezamăgit de mine şi aveam nevoie de această recuperare dacă vreau să câştig titlul mondial", spunea vizibil încântat Hamilton la finalul cursei.
-
Ungaria: Ignorarea ordinelor de echipă
O nouă defecţiune la motor l-a forţat pe Hamilton să plece din spatele grilei de start şi în Ungaria, iar după o ieşire în decor în primul tur totul părea pierdut, mai ales că Rosberg era deja lider detaşat. Un accident aparent banal suferit de Marcus Ericsson avea însă să schimbe complet datele problemei şi să genereze o nouă controversă în rândul echipei. Intrarea Safety Car-ului şi bulversarea strategiilor l-au adus pe Hamilton în faţa lui Rosberg, iar echipa i-a cerut britanicului să-l lase pe german să treacă. "Dacă ajunge suficient de aproape, mă poate depăşi", a fost replica prin care Hamilton a refuzat să respecte ordinul primit prin radio. Cei doi au terminat în cele din urmă pe locurile trei şi patru, astfel că Hamilton a reuşit să limiteze drastic daunele. "Am fost foarte şocat că echipa mi-a cerut asta. Nu s-a apropiat suficient de mult pentru a mă depăşi, iar eu nu aveam de gând să cedez şi să pierd teren în faţa lui Fernando Alonso şi Daniel Ricciardo, aşa că a fost un pic ciudat", avea să declare britanicul la finalul cursei.
-
Belgia: Greşeala "premeditată" a lui Rosberg
Spa-Francorchamps a oferit de departe cel mai tensionat moment în lupta pentru supremaţie. Hamilton a fost din nou învins în calificări, dar a preluat conducerea la start, doar pentru ca în turul doi să fie atacat de Rosberg. Germanul a avut o manevră tardivă şi i-a atins un pneu cu aripa faţă, eveniment în urma căruia Hamilton a intrat la boxe şi a pierdut orice şansă de a câştiga puncte. Germanul a continuat însă cursa şi a terminat pe locul doi în spatele lui Daniel Ricciardo, obţinând astfel un avantaj de 18 puncte. Finalul cursei a fost unul incendiar după ce Hamilton a făcut publică conversaţia cu Rosberg. "A spus că a făcut-o intenţionat. A spus că putea evita accidentul. A spus că a făcut asta pentru a demonstra ceva". Informaţia a fost negată de Rosberg. "Aş descrie incidentul aşa cum l-au judecat comisarii, ca un incident de cursă. Nu am văzut niciun risc în încercarea de depăşire". Greşeală sau premeditare, răul fusese făcut, iar Hamilton avea să renască în mod miraculos după dezamăgirea suferită în Belgia.
-
Singapore: Neputinciosul Rosberg, trădat din nou de ERS
Povestea cursei din Australia s-a repetat în bună măsură în Singapore, însă cu rolurile inversate. Într-unul dintre rarele Mari Premii în care a fost învins de Hamilton în calificări, Rosberg a suferit o defecţiune la sistemul ERS la începutul turului de încălzire şi a fost nevoit să se retragă la boxe. Imaginile au arătat un german frustrat pe tot parcursul cursei care priveşte parcursul impecabil al lui Hamilton spre victorie, chiar şi după ce Sebastian Vettel a fost aproape să-i smulgă victoria. Prin cele 25 de puncte câştigate, britanicul devenea din nou liderul clasamentului pentru prima oară după Marele Premiu al Spaniei din luna mai. "Încă mă simt ca şi cum aş fi vânătorul, ca şi când eu sunt cel care urmăreşte, iar asta este bine. E vremea jocurilor şi este vorba despre vânătoare. În capul meu nu mă gândesc că sunt liderul campionatului", declara Hamilton în stilul său caracteristic la finalul etapei.
-
Japonia: Duel direct pe ploaie
Ce poate fi mai spectaculos decât un duel roată la roată între cei doi prtetendenţi la titlu pe o ploaie puternică? Aşa s-a decis numele învingătorului în Marele Premiu al Japoniei, început sub Safety Car şi întrerupt zeci de minute din cauza efectelor premergătoare taifunului Phanfone. După prima serie de opriri la boxe, Hamilton s-a apropiat ameninţător de Rosberg: a atacat agresiv, a ieşit uşor în decor, dar în cele din urmă l-a depăşit în primul viraj pe coechipierul său german şi nu i-a mai oferit nicio şansă să-şi ia revanşa. A fost primul duel direct al sezonului care s-a încheiat fără niciun incident între cei doi. "Depăşirea lui Rosberg a părut să fie ca la carte. Am fost cu adevărat surprins de cât de aproape am fost capabil să-l urmăresc pe Rosberg. Am avut un ritm grozav", a fost reacţia britanicului la finalul unei curse în care avea un avans de 10 puncte în clasamentul general.
-
Statele Unite: Greşeala lui Rosberg la apăsarea butonului ERS
Rosberg a avut oportunitatea să câştige cursa de la Austin, însă o nouă eroare de pilotaj l-a costat victoria în faţa coechipierului său. Atacat de Hamilton, Rosberg a activat prea târziu boostul de putere oferit de sistemul ERS, motiv pentru care britanicul l-a depăşit cu uşurinţă în lupta pentru prima poziţie. A fost încă o eroare aparent banală care avea să cântărească semnificativ în lupta pentru titlul mondial, întrucât Hamilton îşi construise deja un avans consistent de 24 de puncte. "Am comis o greşeală pentru că am folosit comutatorul pentru a obţine mai multă putere de la ERS. Când am văzut că vine am decis să folosesc mai multă putere, dar nu am primit-o. Am crezut că folosesc comutatorul potrivit, dar a existat o întârziere", a precizat Rosberg.
-
Abu Dhabi: Încă o dată fără ERS
Sistemul ERS a jucat un rol important şi în cursa decisivă de la Abu Dhabi, chiar dacă acesta nu a stabilit direct numele noului campion mondial. Într-o cursă în care avea nevoie doar de locul doi pentru a deveni campion, Hamilton l-a depăşit la start pe Rosberg într-o manieră impresionantă. Ulterior, germanul a înregistrat o serie de probleme la sistemul ERS care l-au împins în cele din urmă până pe locul 14, fiind depăşit cu un tur din urmă inclusiv de Hamilton. Cel mai probabil, britanicul ar fi triumfat şi în cazul în care Rosberg nu întâmpina dificultăţi tehnice, iar dublarea punctelor nu a schimbat nici ea deznodământul final. "Este cea mai frumoasă zi din viaţa mea. 2008 a fost special, dar sentimentul pe care îl am acum este mult mai puternic. Este cel mai grozav sentiment pe care l-am avut vreodată", au fost cuvintele pe care le-a rostit el la scurt timp după victorie.
Citeste si
-
F1 TOP | miercuri, 19 noiembrieTop 10: Cele mai dramatice curse care au decis titlul mondial în Formula 1Pene de combustibil, accidente produse mai mult sau mai puţin în mod deliberat, abandonuri tehnice sau ploi torenţiale sunt câteva dintre elementele care au influenţat decisiv stabilirea campionilor mondiali în ultima etapă a unui sezon de Formula 1. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 27 augustPoveştile Formulei 1: Tată şi fiu - familii de piloţi în Marele CircPe parcursul istoriei, 11 cupluri tată şi fiu au concurat în Formula 1, cele mai cunoscute fiind familiile Hill, Villeneuve sau Rosberg. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 30 iulieTop 10 circuite de Formula 1 după numărul de curse găzduiteŞase circuite care au debutat în Formula 1 în anii '50 continuă să fie prezente şi astăzi în calendarul competiţional, iar cel mai "proaspăt" a fost construit în 1986. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 23 aprilieTOP 10: Echipele cu cele mai multe victorii consecutive în Formula 1McLaren, Ferrari, Red Bull şi Williams domină topul echipelor cu cele mai multe victorii consecutive în istoria Formulei 1, însă Mercedes s-ar putea infiltra în clasament în acest sezon. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 19 martieTop 10: cei mai tineri piloţi care au câştigat puncte în Formula 1Daniil Kvyat este cel mai tânăr pilot care a câştigat puncte într-o cursă de Formula 1 şi domină un top în care astfel de performanţe au fost obţinute la vârste de numai 19 sau 20 de ani. Citeste tot