"Mecanicul Anului 2012", premiat cu un Citroen C1

Publicat joi, 27.09.2012 21:15 de Sebastian Toma

Automarket a urmărit finala concursului "Mecanicul Anului 2012", unde unul dintre finalişti a câştigat un Citroen C1. Concursul a pus faţă în faţă 51 de mecanici care au urmat cursurile de perfecţionare ale Şcolii pentru Mecanici Auto.

Automarket a urmărit săptămâna trecută o competiţie inedită, Mecanicul Anului. Ediţia 2012 a marcat întâlnirea a 51 de mecanici calificaţi în centrele de instruire dedicate, care au luptat pe hârtie pentru a obţine şansa de a câştiga o maşină. Cei 51 de concurenţi provin dintr-un lot de peste 2.000 de cursanţi din toaţă tara, toţi fiind

mecanici instruiţi în centrele specializate din Bucureşti, Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Iaşi şi Timişoara.

CE ESTE ŞCOALA PENTRU MECANICI AUTO?

Scoala pentru Mecanici Auto este un proiect cofinanţat de Uniunea Europeană care vizează dezvoltarea resurselor umane din ţara noastră. Vorbim despre o şcoală gratuită pentru mecanicii auto români, la care se poate înscrie orice mecanic auto practicant. Cursurile sunt gratuite şi urmează mai multe etape, toate fiind completate printr-o evaluare atentă. Odată pregătiţi, aceşti mecanici reveneau la locul de muncă iniţial, dar cu un nivel de pregătire superior.

Absolvenţilor li se oferă un serviciu inedit - asistenţă tehnică prin telefon, aceştia fiind puşi în legătură cu experţi tehnici care îi vor ajuta să diagnosticheze orice automobil. Serviciul este oferit de AD Auto Total şi le este oferit doar celor care au urmat cursurile Şcolii pentru Mecanici Auto AD Auto Total. Din 2010 până în prezent, peste 4.860 de mecanici auto au urmat cursurile centrelor de formare AD Auto Total în patru oraşe importante ale ţării.

În raport cu un centru de formare convenţional şi cu unele dintre puţinele şcoli profesionale existente în acest domeniu, Şcoala pentru Mecanici Auto prezintă echipament de diagnoză de ultimă oră, aşa cum ne aşteptăm să găsim în orice service modern, alături de vehicule demo reale. Aceste autovehicule sunt puse la dispoziţie de un partener din Spania, Grup Eina Digital SL, iar colaborarea le permite elevilor să studieze vehiculele care ar putea să le repare în viitorul apropiat, nu relicve ale trecutului care nu mai au prea multe legături cu ceea ce găsim pe şosele în zilele noastre.

CUM S-A DERULAT CONCURSUL ŞI CÂT DE GREU A FOST?

Noi am văzut doar ultimele două etape din ediţia 2012 a Mecanicul Anului. Astfel, i-am văzut pe ultimii 10 concurenţi cum s-au duelat în întrebări şi pe ultimii doi cum au diagnosticat o problemă la un automobil. A fost interesant faptul că doar unul dintre finalişti era din Bucureşti, semn că avem mecanici tineri şi calificaţi în toată ţara, nu doar în Capitală. Cei 10 finalişti erau relativ tineri, iar aceştia erau atât entuziasmaţi, cât şi emoţionaţi de concursul care li s-a pus în faţă. Practic, oricare din cei zece concurenţi putea să ajungă în lupta finală care i-ar fi adus un Citroen C1.

Quiz-ul avea întrebări din cinci domenii, de la electrică şi mecanică, până la siguranţă pasivă şi sisteme de frânare. Concurenţii aveau la dispoziţie trei variante de răspuns pentru fiecare întrebare, doar una dintre acestea fiind corectă. Pentru un răspuns corect, un concurent primea un punct, pe când un răspuns greşit îi tăia un punct, iar abţinerea de la răspuns nu era punctată, dar nici depunctată. Situaţia a devenit şi mai dificilă pentru concurenţi în momentul în care li s-a spus că au doar cinci secunde să răspundă la întrebare, orice răspuns înainte sau după perioada dedicată nefiind luat în considerare. Competiţia a fost destul de acerbă, primele două locuri schimbându-şi ocupanţii de la un domeniu la altul, în unele momente fiind schimbări de la o întrebare la alta. Cei mai bine clasaţi concurenţi au intrat în etapa finală.

Întrebările care le-au fost puse concurenţilor variau de la cunoştinţe de bază, pe care ar trebui să le aibă orice mecanic, până la întrebări particulare, care vizau cunoaşterea în detaliu a unor proceduri de diagnosticare. În multe cazuri, răspunsul corect era la îndemâna unui pasionat de automobile cu cunoştinţe decente de mecanică. Însă, ne-a dezămăgit faptul că nu toţi finaliştii au fost capabili să răspundă corect la anumite întrebări ce vizau cunoştinţele generale despre care vorbeam mai sus. Astfel, câţiva finalişti nu au ştiut care este indicele de vâscozitate la rece al uleiului 15W40, faptul că lichidul de frână DOT5 este pe bază de silicon şi poziţia corectă a pistoanelor la montarea chiuloasei. Însă, această dezamăgire nu vine pe fondul nivelului de pregătire atins în urma participării la cursurile de specializare, ci din cauza nivelului de pregătire individual al fiecărui concurent şi de specializarea acestuia.

FINALA - BĂTĂLIA ÎN DOI PENTRU UN CITROEN C1

Cel mai palpitant moment al concursului, după ultimele întrebări ale quiz-ului, a fost finala. În cadrul ultimei sute de metri până la finish, cei doi concurenţi aveau în faţă două automobile identice care prezentau acelaşi defect şi aceleaşi simptome. Vorbim despre două Citroen C1, separate de o perdea neagră şi de câţiva metri. Ambele autoturism nu porneau, iar concurenţii aveau la dispoziţie 45 de minute să descopere defectul care nu permitea pornirea. Pentru a elimina orice urmă de suspiciune, concurenţilor li s-a desemnat maşina pe care vor concura prin aruncarea unei monede, aceştia alegând în prealabil latura favorită. Câştigătorul şi-a ales apoi maşina pe care doreşte să o diagnosticheze.

Fiecărui concurent îi era destinat un arbitru şi un profesor formator, ambii urmărind procesul de diagnoză fără să intervină. Formatorul desemnat fiecărui elev este chiar profesorul care l-a instruit în cadrul Scolii pentru Mecanici Auto AD Auto Total, aşa că acesta putea să-i urmească îndeaproape evoluţia în condiţii de stress. Arbitrii punctau ordinea în care au fost derulate procedurile de verificare, care au fost procedurile şi metodologia efectuării acestora. Concurentul care pornea primul maşina o câştiga, dar acesta trebuia să realizeze o pornire care să fie repetivă, iar motorul trebuia să funcţioneze corespunzător în urma pornirii. În cazul în care niciunul dintre concurenţi nu reuşea să pornească maşina la timp, câştigătorul urma să fie desemnat în urma punctajului obţinut la verificările maşinii.

Timpul trecea, iar ultimele cinci minute s-au derulat cu bătăi de ceas artificiale pe fundal. Ambii concurenţi urmăreau diagrame electrice în ultimele cinci minute ale concursului, căutând un circuit care nu răspundea comenzilor. Aceştia au încercat şi o diagnoză computerizată, dar aceasta necesita pornirea motorului, sau cel puţin aşa sugera interfaţa de diagnoză. După ce au trecut 45 de minute, niciunul dintre concurenţi nu a reuşit să pornească maşina. Deznodământul a fost stabilit în baza punctelor obţinute în timpul verificărilor, iar George Bănescu din Buzău a obţinut titlul de "Mecanicul Anului 2012", alături de marele premiu, un Citroen C1 oferit de AD Auto Total. Petru Borbely din Gilău, al doilea finalist, a fost recompensat cu o tabletă iPad. Defecţiunea simulată de organizatori era localizată la nivelul modului de comandă a pompei de benzină.

  • bogdan, vineri, 28.09.2012 10:04

    saracu, ce soarta nasoala... la munca repara masini, acasa iar o sa repare la masina.

  • dany, vineri, 28.09.2012 12:35

    @bogdan :)) Cred ca asta se si dorea, il controleaza dupa 3 ani sa vada in ce stare ii este masina si daca nu e ok, ii retrage premiul.