Ministerul Transporturilor: "Nu recomandăm anvelopele de iarnă mai vechi de cinci ani"
Oficialii RAR au specificat că nu recomandă utilizarea anvelopelor de iarnă mai vechi de cinci ani sau cu o înălţime a profilului mai mică de patru milimetri. Acestea au nevoie doar de inscripţia M+S/M.S./M&S.
Oficialii din Ministerul Transporturilor, RAR şi ARR au emis un comunicat menit să clarifice situaţia privind anvelopele de iarnă şi controalele care vor fi efectuate după data de 1 noiembrie 2011. După cum ştiţi, 1 noiembrie 2011 este data de la care intră în vigoare OG 5/2011 privind obligativitatea anvelopelor de iarnă pe suprafeţe acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. În cazul în care va fi nevoie, automobilele vor trebui echipate şi cu lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate, dar anvelopele de iarnă rămân singurul element obligatoriu pentru turisme în condiţii de acest gen.
În încercarea de a face economii, unii cetăţeni s-au orientat spre anvelopele de iarnă second-hand. Cei de la RAR nu au criticat achiziţia în sine, ci au venit cu un set de recomandări atât pentru cei care vor anvelope second-hand, cât şi pentru cei care au anvelope de iarnă mai vechi şi urmau să le folosească şi în sezonul acesta. Singura regulă este următoarea: "Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălţimea profilului lor este mai mică de 4 mm". Automarket v-a instruit deja în ceea ce priveşte anvelopele de iarnă, iar sfaturile prezentate de oficialii RAR urmează aceeaşi linie – vechime maximă 5 ani şi înălţimea minimă a profilului 4 milimetri. Dacă totuşi cumpăraţi anvelope de iarnă second-hand, achiziţionaţi pneuri fabricate în urmă cu maximum 3 ani ( pentru asta, DOT-ul trebuie să se termine în 09/10/11) şi cu o înălţime a profilului de minimum 6 milimetri, ca să le puteţi folosi încă un sezon.
Oficialii RAR au specificat că anvelopele all-season sunt acceptate dacă prezintă marcajele specifice anvelopelor de zăpadă ( M+S, M.S., M&S). Aşadar, prezenţa fulgului de nea sau a crestei stilizate nu sunt obligatorii pentru considerarea anvelopelor cu denumirea comercială de all-season ca fiind de iarnă, cu toate că pneurile care prezintă respectivele inscripţii oferă performanţe superioare în condiţiile respective.
Avem şi o veste bună, dacă putem interpreta în acest fel respectivul comunicat. Ministerul Transporturilor apreciază că verificarea anvelopelor de iarnă poate dura cel mult 15 minute. Estimarea oficialilor nu include şi alte verificări la starea tehnică a vehiculului, deci un filtru ARR/RAR vă poate "fura" ceva mai mult timp dacă vehiculul pe care îl conduceţi prezintă suspiciuni şi necesită verificări suplimentare.
Comunicatul oficial emis de Ministerul Transporturilor în privinţa OG 5/2011
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, alături de Autoritatea Rutieră Română (ARR) și Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” (RAR) informează că începând cu data de 1 noiembrie 2011 intră în vigoare prevederile OG 5/2011 privind obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Reamintim că noua legislație a fost publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 80, în data de 31 ianuarie a.c., asigurându-se astfel o perioadă de timp de 9 luni pentru ca cei vizați de noua legislație să intre în conformitate. Având în vedere unele prezentări distorsionate din media în legătură cu prevederile noii legislații în materie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii face următoarele precizări: 1. Scopul primordial al noii legislații este creșterea gradului de siguranță pe drumurile publice pe timp de iarnă și reducerea numărului de victime omenești ca urmare a echipării necorespunzătoare a autovehiculelor pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. MTI consideră că noua lege va salva vieți și va reduce costurile administrației pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarnă. Creșterea siguranței este facilitată prin noua legislație având în vedere că anvelopele de iarnă schimbă în bine comportamentul unui vehicul în sezonul rece, micşorează spaţiul de frânare, menţin autovehiculul pe traiectoria dorită. În același timp, lanţurile sunt contraindicate pe gheaţă, iar utilizarea lor dăunează anvelopelor şi deteriorează îmbrăcămintea asfaltică a drumului. 2. Conform art. IV din Ordonanţă OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei intră în vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevăzut în mod expres un interval de timp în care autovehiculele trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă ci doar în cazurile mai sus menţionate (drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei). În concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumită perioadă de timp ci de condiţiile meteo, și anume drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. 3.Un conducător auto trebuie să achiziţioneze anvelope omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR în cartea de identitate a vehiculului şi care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălţimea profilului lor este mai mică de 4 mm. 4. Apreciem că verificarea anvelopelor de către inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fără a se verifica integral starea tehnică a autovehiculului. 5. Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54. 6. În cazul autovehiculelor cu masa totalã maximã autorizatã mai mică de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică conducătorului auto de către reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600 - 1400 lei şi se face venit integral la bugetele locale. 7. În cazul autovehiculelor de transport marfã cu o masã totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 tone şi a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducãtorului auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică după caz operatorilor de transport/întreprinderilor sau conducătorilor auto de către inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2500 – 4000 lei şi se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, după caz. Dacă fapta constatată are ca efect şi blocarea unui sector de drum, sancţiunea contravenţională este de 5000 - 8000 lei plus costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat. 8. Statele europene care stabilesc obligativitatea „generală” de utilizare a anvelopelor de iarna în anumite perioade calendaristice şi în funcţie de condiţiile meteorologice sunt Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Herţegovina, Slovenia. Două state au reguli chiar mai stricte, în sensul că utilizarea nu este condiţionată de condiţiile meteorologice: Suedia şi Norvegia. Obligaţia priveşte doar proprii cetăţeni/rezidenţi. Statele europene care stabilesc obligativitatea „parţială” de utilizare a anvelopelor de iarnă, în sensul că acestea trebuie să fie folosite atunci când condiţiile de drum o impun (drumuri acoperite cu gheaţă/zăpadă/mâzgă/brumă/polei), indiferent de perioada calendaristică, sunt Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Italia, Norvegia, Ungaria, Franţa, Spania. Statele europene care doar „recomandă” utilizarea anvelopelor de iarnă sunt Polonia, Portugalia, Belgia, Olanda, Bulgaria, Luxembourg, Marea Britanie, Irlanda, Danemarca, Grecia. În mare parte din aceste state este obligatorie utilizarea de lanţuri, acolo unde există marcaje rutiere în acest sens (Polonia, Portugalia, Bulgaria). |
De ce nu ne spun direct ca in fiecare an sa cumparam anvelope de iarna noi ?