Nemultumirile Europei fata de taxa auto
CE continua sa ceara Romaniei sa dea dreptul celor care platesc taxa auto sa conteste valoarea acesteia.
Comisia Europeana (CE) insista ca Romania sa dea dreptul platitorilor taxei auto sa o conteste, iar autoritatile romane promit ca vor analiza varianta realizarii unui catalog privind valorile de piata a masinilor, in functie de factori precum marca si rulajul, pentru stabilirea scalei de depreciere.
Reprezentantii autoritatilor romane si cei ai Directiei Taxe a Comisiei Europene au avut, la 8 noiembrie, o noua serie de consultarii tehnice pe tema taxei auto. Expertii comunitari sustin ca procedura de infrigement (incalcarea reglementarilor comunitare), initiata de Comisie in luna martie, poate sa fie suspendata numai daca Romania va transmite un proiect de modificare a taxei in conformitate cu prevederile comunitare, precum si un calendar de adoptare, au declarat pentru Mediafax surse apropiate discutiilor.
Si in scrisoarea de somatie transmisa Romaniei la finele lunii martie oficialii europeni au aratat ca, in cazul in care contribuabilul nu este de acord cu autoritatile fiscale in ceea ce priveste evaluarea deprecierii reale a autovehiculului second-hand, legislatia romaneasca nu permite contestarea rezultatului stabilit conform grilelor fixe.
Autoritatile de la Bucuresti au intrebat CE daca mai este necesara o procedura de contestare a coeficientului de depreciere, in conditiile in care s-ar elabora un catalog pentru valorile de piata a masinilor, care sa ia in calcul factori precum marca, modelul si rulajul.
Reprezentantii CE au sustinut necesitatea existentei posibilitatii de contestare, fiecare stat avand dreptul sa decida asupra acesteia, in conformitate cu principiul subsidiaritatii. Expertii comunitari au dat ca exemplu Danemarca, unde exista un comitet format din reprezentanti ai administratiei fiscale, consumatori si dealeri, si au subliniat importanta utilizarii mai multor criterii decat cel al vechimii pentru stabilirea scalei de depreciere.
O alta intrebare a reprezentantilor autoritatilor romane a vizat posibilitatea scutirii de taxa a autovehiculelor hibride, pe termen nelimitat. Curtea Europeana de Justitie sustine dreptul statelor membre de a utiliza grile fixe pentru a lua in calcul deprecierea reala a autovehiculelor, pentru a se evita sarcinile administrative excesive. Cu toate acestea, respectivele grile intocmite pe baza unor criterii precum vechimea, kilometrajul, starea generala, metoda de propulsie, marca si piata autovehiculului trebuie sa fie lipsite de orice efect discriminatoriu, potrivit CE.
Mai mult, astfel de grile fixe pot fi compatibile cu Tratatul CE numai daca proprietarului unui autovehicul i se acorda dreptul de contesta, in fata tribunalelor nationale, rezultatele punerii in aplicare a respectivelor grile. Legislatia din Romania nu permite contribuabililor sa conteste rezultatele stabilite conform grilei de depreciere si sa solicite o evaluare exacta a valorii autovehiculelor lor uzate.
Astfel, Romania nu asigura niciun mijloc de corectare in cazurile in care un contribuabil considera ca aplicarea grilei nu reflecta cu exactitate valoarea reala a autovehiculului sau, conducand astfel la o aplicare excesiva a taxelor.
Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa la inceputul acestui an, cand au fost eliminate accizele platite la importul si achizitia autoturismelor de pe piata interna. Taxa se calculeaza in functie de capacitatea motorului, de standardele de emisii si de vechimea autovehiculului.
taxa auto foarte mare si in discrepanta cu realitatea numai la romania ,dar impozitele care sunt calculate dupa aceleasi grile strambe ,ex.un range rover 2.5 diesel 2007 de 100000 eu este in ochii fiscului mai putin valoros decat un nissan patrol 1994 3.0 de 8000 eu la primul platesti 800 ron si celalalt 1800 ron , unde este dreptatea?avantaj saraci sau bogati ?