POVEŞTILE FORMULEI 1 - Francois Cevert, talentul care nu a avut timp să confirme

Publicat joi, 28.02.2013 13:20 de Daniel Popescu

Francois Cevert nu a avut oportunitatea să devină unul dintre campionii mondiali ai Formulei 1 din cauza unui accident fatal suferit în calificările din Statele Unite în 1973.

Nu este la fel de cunoscut precum Ayrton Senna, Michael Schumacher sau Alain Prost. Nu are în palmares nici măcar un titlu mondial. De fapt, în întreaga sa carieră şi-a trecut în cont o singură victorie în Formula 1 şi nu a plecat niciodată din pole position.

Cu toate acestea, nu a fost un pilot oarecare, ci un pilot talentat despre care se afirma că nu va avea rival în sezonul 1974. Sansa şi, in acelasi timp, neşansa de a fi coechipier cu Sir Jackie Stewart şi un accident fatal suferit în calificările pentru Marele Premiu al Statelor Unite din 1973 l-au împiedicat însă pe Francois Cevert, căci despre el este vorba, să-şi îndeplinească visul.

FIUL UNUI LUPTĂTOR ÎN REZISTENŢA FRANCEZĂ

Francois Cevert s-a născut în 25 februarie 1944 într-o familie al cărui tată era luptător în mişcarea de rezistenţă din Franţa împotriva regimului totalitar impus de armata germană a lui Adolf Hitler în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. De altfel, copilul a fost botezat cu numele de fată al mamei, Cevert, şi nu cu numele de familie al tatălui, Goldenberg, tocmai pentru a evita orice legătură.

După ce şi-a satisfăcut stagiul militar obligatoriu în 1963, Cevert şi-a început cariera în sporturile cu motor în 1966, când a urmat cursuri de specialitate la Le Mans şi Magny Cours. În calitate de câştigător al cursului de şcolarizare Volant Shell, a obţinut o maşină Alpine de Formula 3 cu care a câştigat ultima cursă a sezonului din această competiţie.

Francois Cevert in 1967, pe vremea cand concura in Formula 3

O ÎNTÂLNIRE CU DESTINUL

Astfel a început ascensiunea lui Cevert în lumea sporturilor cu motor, însă pentru tânărul francez nu a fost uşor să găsească resurse financiare. După un prim sezon complet cu rezultate modeste în Formula 3, Cevert a reuşit să găsească sponsori şi a devenit campion în Formula 3 Franţa în 1968, pentru că un an mai târziu să ajungă în Formula 2. La vremea respectivă, Formula 2 era cu adevărat a doua competiţie ca valoare după Formula 1, iar cursele se desfăşurau simultan cu cele din Marele Circ.

În cursa de la Crystal Palace din 1969, Cevert a fost implicat în mai multe dueluri spectaculoase cu Jackie Stewart, scoţianul care în acel an avea să cucerească primul dintre cele trei titluri mondiale în Formula 1. Impresionat de abilităţile francezului, Stewart i-a transmis lui Ken Tyrrell, managerului echipei sale Matra, că Cevert este un pilot talentat care ar putea face performanţă în Formula 1.

Recomandarea lui Stewart a fost luată în serios de Tyrrell un an mai târziu, când acesta are nevoie urgent de un pilot după retragerea bruscă a lui Johnny Servoz-Gavin după numai trei curse.

"Toată lumea a spus că l-am adus pe Cevert datorită celor de la Elf (n.r - companie petrolieră franceză care sponsoriza Tyrell), dar a fost vorba doar despre ce mi-a spus Jackie despre el" - Ken Tyrrell.

Francois Cevert alaturi de Jackie Stewart

PRIMA ŞI SINGURA VICTORIE

Cevert a debutat în Formula 1 la Marele Premiu al Olandei de la Zandvoort din 1970, acolo unde a abandonat din cauza unei defecţiuni la motor, şi a devenit rapid protejatul lui Stewart. A obţinut primul său punct în Marele Premiu al Italiei de la Monza după ce a terminat pe locul şase, însă primele performanţe aveau să vină în anul următor.

Aflat acum la volanul unui monopost construit de propria echipă a lui Ken Tyrrell, Cevert a început să-şi arate talentul şi să obţină performanţe din ce în ce mai apropiate de cele ale lui Stewart: a terminat pe locul doi în Franţa şi Germania înainte de a obţine prima şi ceea ce avea să rămână singură sa victorie în Marele Premiu al Statelor Unite de la Watkins Glen.

Succesul său a fost însă plin de peripeţii: plecat de pe locul cinci al al grilei, a devenit lider în turul 14 după ce l-a depăşit chiar pe Stewart şi a fost presat din spate de Jacky Ickx. În urma unei defecţiuni la alternator, din monopostul lui Ickx a început să curgă ulei, Denny Hulme a derapat şi a lovit barierele, iar când Cevert a ajuns în zona a deparat la rândul său şi a lovit barierele de protecţie, însă a reuşit să continue cursa şi să câştige cu un avans de peste 40 de secunde în faţa lui Jo Siffert de la BRM. Entuziasmat de succes, francezul a sărbătorit victoria cu mâinile în aer în momentul în care a trecut linia de sosire, iar succesul i-a permis să ocupe locul trei în clasamentul general, cu Stewart campion mondial pentru a doua oară în carieră.

  • MarioSilvas, vineri, 01.03.2013 07:29

    Frumos reportaj. Bravo. Eu stiam povestea lui dar sunt sigur ca foarte multi nu o stiau. Bravo.

  • sonky, vineri, 01.03.2013 20:03

    super tare, desi sunt fan F1 nu am auzit de acest nume...e la fel ca Toivonen, un talent imens stins prea repede.

  • bernd, sâmbătă, 02.03.2013 17:55

    n A avut 4 ani sa confirme. Nu ma impresioneaza Cevert, un om cald de altfel, chipes si bun pianist. Poate prea delicat pt F1