Prețul unei mașini electrice în Europa este dublu față de China
Diferențele de prețuri pentru mașini electrice între piața din Europa și China este foarte mare, mai ales după criza de semiconductori din Europa. În același timp, China oferă 235 de modele diferite de mașini electrice, față de 135, câte are Europa.
În timp ce în Europa criza de semiconductori a dus la creșterea prețurilor mașinilor electrice, în China lucrurile au stat chiar invers. În urma unei analize atent făcute, s-a observat o tendință îngrijorătoare. Anume, că diferența de preț între mașinile cu combustie și cele electrice a crescut în Europa și SUA, în loc să scadă.
Cei de la Jato Dynamics au condus analiza pe anul 2022 și au observat că în prima jumătate a anului, prețul mediu de vânzare al unei mașini electrice în China era de 31.829 euro. În același timp, într-o Europa care era în plină criză de semiconductori, prețul mediu era de 55.821 euro, o diferență imensă de preț între cele două piețe.
Studiul dezvăluie că în 2023, peste 78% dintre mașinile vândute în China aveau prețuri de sub 40.000 de euro, iar o treime dintre ele erau sub pragul magic de 20.000 de euro. În Europa, acolo unde ritmul prețurilor este dirijat de diferite influențe, țări precum Cehia, Danemarca și Elveția conduc topul prețurilor mari.
În același timp, în România, prețul mediu pentru o mașină electrică este de aproximativ 62.000 de euro. Un lucru interesant este reprezentat de faptul că, Norvegia, are cele mai bune cifre pe vânzări din Europa când vine vorba de mașini electrice, cu o cotă de piață de 82%.
Important de notat este faptul că oferta de automobile electrice din China este net superioară față de ce avem în Europa. Asta pentru că, în anul 2023, au fost disponibile 235 de modele diferite în China, în timp ce în Europa doar 135 de modele electrice diferite. În același timp, America stă și mai rău, aceștia având doar 51 de modele.
Analiștii Jato subliniază că asiaticii au dirijat dezvoltarea industriei auto electrice cu o subvenție de 57 de miliarde de dolari, între 2016 și 2022, o injecție de capital care a permis companiilor să fabrice modele noi și să producă mașini mult mai accesibile.
De asemenea, China se bazează pe o forță de muncă cu costuri semnificativ mai mici decât cele din Europa sau SUA. Diferențele acestea se văd chiar și în prețurile modelelelor europene, precum Volkswagen ID.4. În China, acest model are un preț de 24.879 euro, comparativ cu 38.900 de euro în Europa. Ford Mustang Mach-e este de asemenea un exemplu bun, costând 47.000 de euro în China și 55.110 euro în SUA.
Cu toate acestea, în Europa, dorința pentru mașini electrice s-a domolit în 2023, cu constructorii majori precum Volkswagen, Stellantis și Renault pledând pentru noi modele, mai accesibile, dar cu lansare programată peste 2-3 ani, când China va lansa un nou val de reduceri.
Doar la mașinile electrice este diferența asta? Sau și la termice?