Provincia bate Capitala: Bucureştiul renunţă la metroul Iancului - Pantelimon, Clujul vrea o magistrală până la aeroport
Bucureştiul este pe punctul de a renunţa la construcţia metroului între Piaţa Iancului şi Pantelimon, în timp ce Clujul analizează realizarea unei magistrale care să lege aeroportul de restul oraşului.
În ultimii ani, Clujul a devenit cel mai important oraş din provincie din punct de vedere al industriei IT, iar în această lună a reuşit să atragă o investiţie importantă într-un centru de inginerie software din partea constructorul german Porsche.
Oraşul a devenit atractiv inclusiv pentru evenimente sportive importante, iar acum şi lucrările de infrastructură par să fie mai bune decât cele din Bucureşti.
Fără metrou la Arena Naţională
Cel mai nou exemplu este legat de reţeaua de metrou a Capitalei. În prezent, Metrorex lucrează la construcţia tronsonului Drumul Taberei - Eroilor, care reprezintă primul tronson din Magistrala 5. Aceasta ar urma să se continue pe ruta Eroilor - Universitate - Pantelimon şi ar trebui să aibă o staţie inclusiv Piaţa Iancului înainte de a ajunge la Arena Naţională.
Cu toate acestea, în prezent are loc o lucrare de modernizare a liniei de tramvai care leagă Piaţa Iancului de Pantelimon, care ar trebui practic dezafactată în momentul în care ar începe construcţia metrolului. Din acest motiv, autorităţile par decise să renunţe la proiectul liniei de metrou de pe acest traseu, ceea ce ar însemna ca Magistrala 5 să se încheie la Piaţa Iancului.
"S-a refăcut linia de tramvai care leagă Piaţa Iancului de Pantelimon (n.r - doar parţial), motiv pentru care Magistrala 5 se va opri la staţia Iancului, nu va mai cuprinde partea a doua. Linia de metrou e planificată până în Pantelimon, însă întrebarea este dacă primăria este interesată şi se pare că nu este interesată", a declarat Emanoil Dascălu, secretar de stat în ministerul Fondurilor Europene, la o conferinţă organizată de publicaţia Capital.
Metrou la Cluj?
Între timp, Clujul analizează posibilitatea de a construi o magistrală de metrou care să lege aeroportul din est de centrul comercial Polus din vestul oraşului.
"Deocamdată se fac analize. Eu am propus măcar o discuţie de principiu pentru a se vedea ce ar însemna un metrou de la Polus până la aeroport. Se face o analiză pentru a se vedea cum va fi sustenabil un astfel de metrou la un oraş cu o jumătate de milion de locuitori. Eu cred că nu trebuie exclusă o astfel de variantă pe termen mediu şi lung", a explicat primarul Emil Boc.
-
someone, marţi, 15.03.2016 17:14
cred ca gigantii IT din cluj nu se numara dupa cladirile si birourile de sticla construite,ci dupa numarul de firmei cu contracte serioase( vezi noul centru porsche pt software), dupa numarul de angajati, dupa numarul de studenti si ajutorul si contributia conducerii orasului in acest domeniu
-
mowgli, marţi, 15.03.2016 17:57
Nu vad ce relevanta au zgarie norii si cladirile impozante. Chiar din contra, mi se par o pierdere de resurse (in unele cazuri). Poti avea 5000 de angajati lucrand pentru cea mai mare companie IT din lume, intr-o simpla cladire sau o fost fabrica. Poti avea 3 cladiri, simple, cubice, cu 3-4 etaje, fara reclame, fara bannere, fara neoane. Ai trece pe langa ele si daca n-ai fi calculatoarele vizibile prin geam, ai putea spune ca-i un depozit de cauciucuri.
-
Moldovean, marţi, 15.03.2016 18:59
Zgârie norii sunt utili pe spaţii înguste. Una e să bagi 5000 oameni într-o clădire de 37 etaje (vezi Sky Tower), alta în una de 6 etaje şi foarte lată. Economiseşti spaţiu. Zgârie norii din Bucureşti au un grad mare de ocupare. Deci angajaţi sunt destui. Se vorbeşte tot mai insistent de Cluj, dar de Timişoara care e la fel de dezvoltată şi produce aproape la fel de mult mai nimic. De Iaşi unde gigantul IT Oracle şi-a deschis birouri şi se fac şi alte investiţii IT mai nimic. Între timp, sunt mulţi ardeleni angajaţi în IT-ul din Bucureşti, chiar şi colegi clujeni am. În final, comparaţia tot mai insistentă Bucureşti - Cluj din ultima vreme mi se pare forţată. Sunt oraşe din categorii diferite cu probleme diferite. Nu poţi compara din multe puncte de vedere un oraş de 3 mil. cu tot cu studenţi şi navetişti cu unul de 500.000 cu cei menţionaţi deja. Nu că unul e buricul pământului, dar unul din ele e de 6 ori mai mare. Sunt avantaje pe care Clujul nu le are, la fel şi dezavantaje. Şi invers. La noi acest gen de competiţie nu e bună că nu o folosim constructiv, ci ca să fim mai răi unii alţii şi să ne hrănim patriotismul regional.
-
lorinczi.thomas, marţi, 15.03.2016 19:59
@am, si cum ne bate provincia mai exact?
-
Vlad08, marţi, 15.03.2016 20:27
Clujul bate capitala la multe capitole si este al doilea oras din Romania,dupa Bucuresti ca nivel de trai(asta doar fiindca statistica se bazeaza pe numarul de locuitori). Priviti realizarile anului 2015 la Cluj in comparatie cu Bucurestiul si o sa intelegeti putin de ce este unul dintre cele mai atractive orase din sud-estul Europei pentru investitorii straini. Cluj Innovation City este un proiect IT de 500 de milioane de euro si va crea 20.000 de locuri de munca in domeniu si asta nu doar pe hartie.Iar pentru cel care zicea ca la Cluj firmele IT nu zgarie nori(vorba vine) ca in Bucuresti,ii amintesc ca cei mai mari giganti IT gen Facebook,Microsoft,Apple s-au nascut in garaje nu in zgarie nori.
-
Moldovean, marţi, 15.03.2016 21:04
Vlad, vorbeam de giganţi IT, nu de start-up-uri. La acel moment, companiile menţionate de tine erau start-up-uri. Acum stau în clădiri de sticlă. Şi până la urmă, nu toți oamenii vor avea şansa unei afaceri. Mulţi vor rămâne angajaţi. Deci e nevoie de aceste clădiri. Oricum, de câte ori merg la Cluj, odată cu dezvoltarea lui văd cum vorba asta devine tot mai reală: Cluj = micul Bucureşti. Din toate punctele de vedere. Şi cu bune şi cu rele.
-
someone, marţi, 15.03.2016 21:07
@ moldovean....touche cu al 2-lea comment. apropo, stiti de ce se pune asa mult accentul pe diferentele intre banat si transilvania, intre moldova si oltenia, intre bucuresti si restul tarii? e "divide et impera" in actiune
-
Vlad08, marţi, 15.03.2016 22:27
@Moldovean, corect,am vrut doar sa accentuez ceva. Sa nu se inteleaga gresit,ma bucur pentru Cluj ca are un avant pe toate planurile ,insa in acelasi timp ma intristeaza situatia Bucurestiului.Imi da impresia ca s-ar putea face mult mai mult,doar acolo sunt cei mai multi bani si totusi coruptia si poate incompetenta celor care ne conduc fac sa pierdem proiecte importante nu nujmai pentru Bucuresti in sine ci si pentru Romania. In sport de exemplu,Clujul a preluat toate evenimentele importante ale anului in defavoarea Bucurestiului(ambele Fed Cup-uri,Romania-Norvegia la handbal,Romania-Spania la fotbal,Campionatul european de gimnastica 2017 etc) din cauza lipsei unei Sali Polivalente si a unui stadion caruia ii lipseste o hartie si totusi vorbim de o capitala a unei tari a Uniunii Europene. Sa nu mai vorbim ca suntem pe cale sa pierdem organizarea Euro 2020 ca nu suntem in stare sa ne construim stadioanele care le-am promis cand am semnat organizarea evenimentului. In sport astea sunt realitatile,poate in alte domenii lucrurile merg mult mai bine.
-
Vlad08, marţi, 15.03.2016 22:45
@Moldovean, corect,am vrut doar sa accentuez ceva. Sa nu se inteleaga gresit,ma bucur pentru Cluj ca are un avant pe toate planurile ,insa in acelasi timp ma intristeaza situatia Bucurestiului.Imi da impresia ca s-ar putea face mult mai mult,doar acolo sunt cei mai multi bani si totusi coruptia si poate incompetenta celor care ne conduc fac sa pierdem proiecte importante nu nujmai pentru Bucuresti in sine ci si pentru Romania. In sport de exemplu,Clujul a preluat toate evenimentele importante ale anului in defavoarea Bucurestiului(ambele Fed Cup-uri,Romania-Norvegia la handbal,Romania-Spania la fotbal,Campionatul european de gimnastica 2017 etc) din cauza lipsei unei Sali Polivalente si a unui stadion caruia ii lipseste o hartie si totusi vorbim de o capitala a unei tari a Uniunii Europene. Sa nu mai vorbim ca suntem pe cale sa pierdem organizarea Euro 2020 ca nu suntem in stare sa ne construim stadioanele care le-am promis cand am semnat organizarea evenimentului. In sport astea sunt realitatile,poate in alte domenii lucrurile merg mult mai bine.
-
Moldovean, marţi, 15.03.2016 22:45
@Vlad - ți-am dat like. Așa e. Boc, cu toate păcatele lui, nu poate fi pus pe același nivel cu Oprescu. Din păcate, comparativ cu Cluj, Bucureștiul nu e un oraș iubit de prea mulți cetățeni care îl locuiesc. Mulți îl văd ca o vacă de muls, inclusiv politicienii. Mulți din majoritatea celor care îl locuiesc nu se identifică cu orașul ăsta, ci cu zonele din care provin (inclusiv eu parțial). Asta îi face să nu le pese prea mult de oraș, ci doar de oportunitățile pe care le oferă. Asta am observat eu din atitudinea și vorbele concetățenilor. Mai sunt și multe alte motive, dar succesul Clujului se traduce "BOC" din punctul meu de vedere.
-
ztele, miercuri, 16.03.2016 01:07
Vorbind de IT, in Cluj avem Genpact, Yardi, EBS, Gameloft, Sykes, iQuest etc. Nu stiu cat de giganti sunt, dar indirect colaborez cu ei si am avut ocazia sa vad ca au mii de angajati. Clujean fiind, si eu sunt de parere ca aceasta comparatie Cluj - Bucuresti nu isi are rostul. Bucurestiul e un oras mult, mult mai mare, cu un alt set de probleme (fie ele native sau nu). Clujul se dezvolta in ritm sustinut de vreo 10 ani, dar inca mai avem de muncit. Inafara de IT, sectorul universitar, cultural si turism, cu restul suntem cam pe spate. Nu avem industrie grea, nu avem industrie usoara, deocamdata mai trebuie sa curga multa apa pe Somes pana ne putem compara cu Bucurestiul.
-
mishazaitev, miercuri, 16.03.2016 08:58
Ceea ce nu intelege eu din titlul articolului este motivul pentru care Clujul "bate" Bucurestiul. Pana la urma, Bucurestiul are o retea de metrou. Se doreste construirea uneia la Cluj?!! Foarte bine! Cred ca ar fi una dintre cele mai importante realizarii de infrastructura urbana din Romania de dupa 1989 si as fi mandru, chiar daca nu locuiesc in Cluj ca ea sa se realizeze. Dar de ce trebuie sa vorbim despre acest proiect important in termeni comparativi si sa intretinem aceasta falie artificiala intre est si vest dand senzatia ca exista romani superiori altor romani?!!
-
George, miercuri, 16.03.2016 15:22
Dupa umila mea parere Bucurestiul este format din locuitorii capitalei . Nu populatia Bucurestiului a renuntat la Metrou pana in Pantelimon.Locuitorii capitalei nu sant intrebati despre problemele vitale pentru ei. Doar odata la patru ani . Rabdare mare au , dar nu stiu cat.
-
eu, joi, 17.03.2016 17:18
stire de can-can, menita sa instige la "lupta" dintre 2 orase... "provincia bate capitala" in loc sa prezinte ca ceva pozitiv, gen: uite ma, aia de acolo isi fac metrou, foarte bine pentru ei, in sfarsit avem metrou in 2 orase din romania.
-
Vasile, vineri, 18.03.2016 20:51
Clujul e frumos, se dezvolta, dar nu are suficientă populație pentru un metrou. Ai nevoie de 0.8-1 mil de oameni, cel putin. Sau mai simplu, atunci cand vine un tramvai la 3 minute si nu poti sa te urci in el de aglomerat, atunci ai nevoie de metrou. Pe linia 41 din Bucuresti așa se intampla dimineata.
-
Sinzi, sâmbătă, 19.03.2016 15:19
@Vasile...de ce sa ai nevoie de 1 mil de locuitori pentru metrou. Ai nevoie de metrou cand strazile orasului sunt blocate de masini mai tot timpul. Si daca te-ai documenta ai vedea ca in Europa sunt o gramada de orase sub 500 de mii de locuitori care au metrou (Rouen, Lausanne etc.) Pe principiul asta nu mai facem investitii deloc!
-
Vlad Iasi., duminică, 20.03.2016 19:36
La noi,in Iasi nu avem nevoie de un metrou.........prin fonduri EU,am montat un sistem complet de semafoare inteligente care au inceput sa functioneze bine,frumos si placut.La domeniul IT stam bine, cei de la Mercedes,Audi,Boing,Continental,Facebook,Xerox,Oracle si muuulti altii lucreaza cu tinerii studenti din intreaga zona Moldova si numai. La industria grea,Delphi,BMT Aerosptiale,(cei care produc piese pt NASA) si multe altele......tot in IASI le avem......
-
asdas, luni, 21.03.2016 07:21
Nu mai vorbiti prosti si nu mai aberati, daca chiar vrei comparati Cluj cu Timisoara care apropo ii pe locul 2 in tara la contributia la stat, ceea ce claseaza orasul mai sus, pentru orase sub 1 mil de locuitori nu-i profitabil un metrou, ca se pot face proiecte futuriste pentru un viitor indepartat ii altceva la fel s-a facut si la Timisoara, dar deja cand se trece la studii de fezabilitate la fel cum s-a facut in Tm ii o mare tampenie si cheltuiala din banii publici!
Citeste si
-
INTERN | vineri, 22 noiembrieNoul Opel Frontera poate fi comandat în România: start de la 22.400 euroOpel a deschis comenzile pentru noul Frontera în România. SUV-ul de clasă subcompactă are un preț de pornire de 22.400 euro în țara noastră. Citeste tot
-
INTERN | vineri, 22 noiembrieProducția auto națională a crescut cu 19% în octombriePotrivit celui mai nou raport al Asociației Constructorilor de Automobile din România, producția auto din țara noastră a avut parte de o creștere de 19% în luna octombrie. Creșteri au fost înregistrate și raportat la ultimele 10 luni. Citeste tot
-
INTERN | miercuri, 20 noiembrieBrașovul interzice trotinetele închiriatePrimăria Brașov a interzis oficial trotinetele de închiriat în tot orașul. Serviciile de închiriere a trotinetelor nu vor mai funcționa în Brașov pentru o perioadă nedeterminată. Citeste tot
-
INTERN | marţi, 19 noiembrieNoul Renault 5 E-Tech a devenit mai accesibil. Start de la 26.900 euro în RomâniaRenault a deschis comenzile pentru noul Renault 5 E-Tech în versiunea Urban Range pe piața din România. Noua versiune propune un preț de pornire de 26.900 euro. Citeste tot
-
INTERN | marţi, 19 noiembriePrețuri noua Skoda Elroq în România: start de la 35.000 euroNoua Skoda Elroq este acum disponibilă în România. Pe piața noastră, noul crossover electric de dimensiuni compacte propune un preț de pornire de 35.000 euro. Citeste tot
Am fost deseori la Cluj și chiar stăteam perioade scurte acolo în timpul în care viitoare mea soție locuia acolo. Știu că întrebarea mea va irita mulți ardeleni (extrem de sensibili când vine vorba de zona lor), dar unde este acest mare centru IT? Din ce văd, marii giganți IT sunt în București (chiar eu lucrez pentru unul din ei). Am fost la Cluj și nu am văzut vreun mare centru construindu-se, pe când aici la Pipera-Aurel Vlaicu în București se ridică zgârie nori și clădiri de sticlă de ultimă generație una după alta în care vor veni aceste companii. În 5 ani de când sunt aici am văzut ridicându-se 9 clădiri noi, un mall și un pod. La fel se întâmplă acum în zona Cotroceni-Grozăvești. Nu întreb la mișto sau în mod defăimător, dar întreb pentru că ritmul construcțiilor și investițiilor nu mi se pare la fel de puternic.