REPORTAJ: Am intrat în Cartea Recordurilor Guinness alături de Ford Transit

Publicat luni, 29.09.2025 12:16 de Alexandru Monenciu

Pentru a marca cei 60 de ani împliniți de celebrul Transit, Ford a organizat un festival veritabil, în Marea Britanie, dedicat acestui model. Procesiunile au inclus chiar și intrarea în Cartea Recordurilor Guinness pentru cea mai mare paradă de van-uri, un moment istoric la care a luat parte și Automarket.

Ford Transit nu mai este de mult o simplă mașină sau, mai bine spus, o autoutilitară. Pe orice stradă aglomerată, în spatele oricărei afaceri mici, pe șantiere sau în sate uitate de lume, ai șanse destul de mari să vezi un Ford Transit mai vechi sau mai nou.

Transit nu este doar o mașină, este un adevărat simbol al muncii, al drumurilor lungi și al poveștilor care se scriu, de șase decenii, în spatele volanului.

Pentru a marca cei 60 de ani împliniți de acest model legendar, constructorul american a organizat o adevărată sărbătoare închinată lui Transit, chiar acasă la el, în Marea Britanie. Automarket s-a aflat pe lista invitaților și a luat parte la un moment istoric: intrarea în Cartea Recordurilor Guinness pentru cea mai mare paradă de van-uri.

Înainte să îți povestim întreaga experiență, îți propun să ne oprim puțin la istoria mașinii care a pus Europa pe roți. La propriu.

NAȘTEREA UNEI LEGENDE

Era anul 1965. La finalul lunii ianuarie, în Marea Britanie, au loc funeraliile de stat pentru Sir Winston Churchill, cea mai mare adunare de stat din lume până în 2005. În altă parte a lumii, cosmonautul sovietic Alexei Leonov pășește pentru prima dată în afara unei nave spațiale, iar la Televiziunea Română debutează emisiunea Teleenciclopedia.

Tot în 1965, de această dată în New York City, are loc premiera peliculei "Sunetul muzicii". Bob Dylan lansează albumul "Bringing it all back home", iar legendara trupă Beatles lansează albumele "Help!" și "Rubber Soul".

În același an, pe porțile fabricilor Ford din Anglia ieșea primul Transit. Era un succesor pentru Ford Taunus Transit, avea un aer robust, o formă pătrățoasă și un interior mult mai spațios decât rivalii vremii. Modelul a devenit, în scurt timp, extrem de popular, mai ales în rândul firmelor de livrări, în rândul constructorilor și chiar în rândul autorităților.

Exista și o vorbă populară în acele vremuri care spunea că, dacă vrei să muți ceva, oriunde în Europa, mai bine chemi un Transit.

De-a lungul anilor, Ford Transit și-a câștigat reputația de mașină universală, de cameleon, dacă îmi permiți această comparație. A fost ambulanță care a salvat vieți, microbuz școlar, camionetă de livrări, chiar și casă pe roți pentru amatorii de ieșiri în aer liber. Era atât de ușor de adaptat încât părea că nu există un rol pe care să nu și-l poată asuma.

În ziua de azi este greu să ne imaginăm drumurile Bătrânului Continent fără Transit. Robust, practic și mereu adaptat vremurilor, Transit a fost coloana vertebrală a afacerilor mici și mari, dar și un simbol al mobilității accesibile.

Printre atâtea laude, Ford Transit a primit și un titlu mai puțin onorabil, chiar în Marea Britanie. Aici a ajuns să fie cunoscut drept "vehiculul preferat la hoților". Poliția remarca faptul că era destul de rapid, încăpător și fiabil încât să devină ideal pentru jafuri. Dar pentru milioane de oameni cinstiți, Transit a rămas simbolul muncii și al încrederii.

CALEA SPRE MODERNITATE

În anii '70-'80, Transit trece printr-o restilizare, primește linii mai rotunjite și devine mai confortabil. Odată cu a treia generație, lansată în anii '90, apar versiuni cu roți motrice față și design mai aerodinamic. Astfel, Ford Transit câștigă teren și devine lider de piață.

Transit s-a schimbat odată cu lumea, iar cu timpul a început să integreze și tehnologii avansate. De exemplu, în anii 2000 oferea deja dotări de siguranță comparabile cu cele ale unui autoturism.

Anul 2013 a fost un alt moment de cotitură pentru modelul constructorului din Dearborn. Atunci, Ford a făcut din Transit un model global. Nu mai era doar furgonul Europei, ci un vehicul prezent pe toate continentele. Odată cu această transformare, familia s-a mărit și a ajuns să includă și variante mai mici, create special pentru traficul aglomerat din marile orașe.

Au apărut, așadar, variante ca Transit Custom, Transit Connect și Transit Courier.

În prezent, clienții pot opta chiar și pentru o versiune cu zero emisii, denumită E-Transit. Aceasta promite să ducă mai departe tradiția fiabilității, dar cu emisii zero. Practic, putem spune că acest model legendar intră într-o eră verde, adaptată cerințelor urbelor moderne.

FORD TRANSIT SUPERVAN: CÂND FURGONETA DEVINE MAȘINĂ DE CURSE

Capitolul Supervan este partea spectaculoasă și mai puțin cunoscută a poveștii Transit. O combinație între utilitară și mașină de curse.

Cu diverse ocazii, americanii de la Ford au arătat că Transit poate fi mai mult decât un vehicul utilitar. Așa a apărut Supervan, un concept spectaculos care a transformat banalul furgon într-o adevărată bestie de circuit. Din păcate, aceste modele nu au fost construite pentru producția de serie.

Rolul lor a fost de a arăta potențialul tehnic și de a promova marca din Dearborn într-un mod cât mai spectaculos. Și le-a ieșit de minune. Fiecare Transit Supervan a fost un fel de carte de vitiză a inovației Ford, o demonstrație că și o utilitară poate fi dusă la extrem.

Dacă Transit a fost muncitorul serios, pe care te poți baza oricând, Supervan a fost fratele său rebel care putea să o ia razna pe circuit.

Ford Transit Supervan 1 a debutat în 1971 și a fost bazat pe prima generație Transit. Sub caroserie ascundea două mari surprize: șasiul și motorul V8 al legendarului GT40, mașina care s-a impus la Le Mans, dar și în alte competiții de renume.

Supervan 2 a fost creat pe baza celei de-a treia generații Transit și a fost prezentat în 1984. Caroseria era, de această dată, confecționată din fibră de sticlă pentru a fi cât mai ușoară. În plus, era și mult mai aerodinamică decât a unui Transit obișnuit.

Motorul era tot un V8, Cosworth DFV de Formula 1, care dezvolta peste 500 de cai putere. Transit Supervan 2 putea depăși 280 de kilometri pe oră, o performanță incredibilă pentru o utilitară.

Ford Transit Supervan 3 a debutat în 1994. A fost o variantă și mai radicală, cu design futurist, inspirat din Transit-ul anilor '90. Motorul V8 Cosworth, de Formula 1, dezvolta circa 650 de cai putere.

Supervan 4 a debutat în plină eră electrică, mai exact în 2022, pentru a promova noul E-Transit Custom. Este echipat cu patru motoare electrice, care dezvoltă peste 2.000 de cai putere, ceea ce îi permite să atingă 100 de km/h în mai puțin de 2 secunde.

A debutat cu ocazia Goodwood Festival of Speed și, ulterior, în versiunea Supervan 4.2, a scos sub 7 minute pe legendarul Nurburgring Nordschleife.

FORD TRANSIT, MAȘINĂ DE CARTEA RECORDURILOR GUINNESS

În 2025, Ford Transit a împlinit 60 de ani, iar constructorul din Dearborn i-a organizat o întreagă sărbătoare. Pe lista invitaților s-a regăsit și Automarket, iar pentru asta ne-am făcut bagajele și am călătorit acasă la Transit, adică în Marea Britanie.

Ca să fim și mai exacți, Transit împlinește 60 de ani de producție continuă și de 59 de ani este cea mai vândută autoutilitară din Marea Britanie.

Ford a vrut să marcheze momentul așa cum se cuvine și anume cu o paradă de modele Transit care să intre direct în Cartea Recordurilor Guinness. Pentru această performanță, reprezentanții companiei au apelat la proprietarii de Transit, din Marea Britanie, care au răspuns numaidecât și au venit, cu mic cu mare, să ia parte la acest moment istoric.

Totul s-a întâmplat pe circuitul din cadrul Centrului Tehnic Ford din Dunton, Essex, acolo unde sunt desenate și dezvoltate actualele generații Transit.

Ajunși acolo, am rămas impresionați de desfășurarea de forțe care se pregătea să scrie istorie. Erau prezente exemplare Transit de la prima până la ultima generație, atât cu motoare termice cât și electrice, în cele mai colorate configurații posibile. De la mașini utilizate pentru comercializarea înghețatei până la mașini care deservesc specialiști în alpaca.

Stabilirea unui record mondial certificat de Guinness World Records nu se face cu una cu două. Trebuie îndeplinite anumite proceduri despre care am aflat de la reprezentanții Ford și de la Carl Saville, arbitru oficial Guinness World Records.

De exemplu, pentru ca recordul mondial să fie autentificat, convoiul trebuia să se afle într-o continuă mișcare. O sarcină destul de dificilă, având în vedere că pentru acest eveniment special au fost înscrise 201 exemplare Transit. De fapt, acesta a fost numărul maxim de mașini acceptate, pentru că numărul înscrierilor a fost de ordinul miilor, după cum ne-au dezvăluit reprezentanții Ford.

Jurnaliștii prezenți la eveniment, inclusiv noi, nu au stat pe margine ci s-au implicat direct în stabilirea acestui record mondial, conducând câte un exemplar Transit. Nouă ne-a fost atribuit un Transit Connect Limited, echipat cu motorul Plug-in Hybrid de 1.5 litri, care dezvoltă 150 de cai putere.

După ce am identificat mașina cu pricina, printre cele peste 200 prezente, am urcat la volan și am pornit în căutarea gloriei. După câteva zeci de minute de reglaje fine, comisarii de pe margine au fluturat steagul verde, semn că tururile de circuit, propriu zise, pot începe.

Tehnologia Cruise Control cu funcție adaptivă, care menține viteza de deplasare și distanța față de mașina din față, s-a dovedit foarte utilă. Odată activată, noi doar am avut grijă de direcție și ne-am bucurat de întreaga atmosferă festivă.

Steagul în carouri fluturat de pe margine însemna că toate condițiile au fost îndeplinite și că a fost stabilit un nou record mondial Guinness pentru cea mai mare paradă de van-uri. Arbitrul Carl Saville nu a înmânat mult râvnitul certificat Guinness World Records la Centrul Tehnic din Dunton, ci în cadrul primului Transit Festival organizat vreodată.

După stabilirea recordului, convoiul de peste 200 de exemplare Transit s-a îndreptat (și noi alături de ei) către hipodromul Chelmsford City Racecourse, aflat la o distanță de 46 de kilometri. Aici, ceilalți proprietari de Ford Transit care nu au participat la performanța istorică (peste 2.500 de oameni înscriși), așteptau să înceapă primul Transit Festival.

Din păcate, timpul a fost destul de limitat pentru noi, astfel că nu am avut când să admirăm, îndeaproape, toate mașinile prezente. Ne-am oprit doar la câteva exemplare, cărora era și mai mare păcatul să nu le acordăm câteva minute din timpul nostru.

Este vorba despre toate cele patru exemplare Ford Transit Supervan prezente la eveniment. De departe cel mai spectaculos a fost primul Supervan care s-a și făcut auzit și a umplut aerul cu miros de benzină. O ocazie rară pe care era păcat să o ratăm.

Ford Transit nu este doar o mașină utilitară. Este un fenomen cultural, un partener al celor care muncesc și călătoresc, un simbol al fiabilității și al adaptabilității. De la drumurile Europei de acum 60 de ani până la orașele inteligente de mâine, Transit rămâne o poveste vie pe patru roți.