REPORTAJ: Test de consum cu noul Hyundai Kona Hybrid pe Transbucegi

Publicat miercuri, 27.09.2023 12:52 de Alexandru Monenciu

Hibridele clasice consumă puțin în oraș. Deja știm asta. Dar cum se comportă ele la drum lung? Am condus noua generație Hyundai Kona Hybrid și am revenit cu un jurnal de consum, pentru a ști la ce să te aștepți de la SUV-ul asiatic atunci când alegi un drum până la munte.

Hyundai Kona este un model care a debutat pentru prima oară, în 2017, cu ocazia Salonului Auto de la Seul. Constructorul sud-coreean l-a denumit după districtul de vest al insulei Hawaii, respectând astfel tradiția pornită de Creta, Santa Fe, Tucson și Veracruz.

La momentul debutului, Kona era cel mai mic SUV din portofoliul Hyundai. Ca o curiozitate, prima generație Kona a fost produsă pe o arhitectură de segment B, nou dezvoltată, derivată din cea utilizată de modelul i30.

Deși era un model complet nou în gama coreenilor, Kona a fost o adevărată declarație de curaj, pentru că a mizat pe o gamă de motoare mai diversă ca niciodată. SUV-ul de oraș a avut motoare pe benzină, hibrid și electric. De altfel, Hyundai Kona electric a fost un pionier al electrizării segmentului B.

Chiar dacă a primit un facelift în toamna anului 2020, marea schimbare a venit odată cu debutul celei de-a doua generații. Primele imagini și informații despre noua Kona au apărut la finalul anului trecut.

SCHIMBAREA LA FAȚĂ

Fanii au putut vedea un design complet nou, atât în ceea ce privește exteriorul, cât și interiorul. Echipa de creație a mizat pe un aspect futurist, cu benzi LED în față și în spate, dar și pe câteva elemente de protecție din plastic, care să îi ofere un aer robust, specific SUV-urilor.

De asemenea, dimensiunile SUV-ului asiatic au crescut, comparativ cu prima generație. Este cu 150 de milimetri mai lung, cu 25 de milimetri mai lat, iar ampatamentul a crescut cu 60 de milimetri. iar asta se simte din plin la interior. Am simțit-o și noi, pe parcursul traseului nostru. Mai exact, Ciprian Mihai, fotograful nostru, și-a creat acolo propriul mediu de lucru.

Hyundai intenționează ca noul Kona să se adreseze unei game largi de clienți, tocmai de aceea propune mai multe motorizări. Avem agregate clasice, pe benzină, o versiune pur electrică, dar și Kona Hybrid, pentru cei care nu sunt încă pregătiți să facă trecerea la un vehicul cu zero emisii.

HYUNDAI KONA HYBRID: PE CE TE POȚI BAZA?

Noua Hyundai Kona Hybrid este, pe scurt, un hibrid fără încărcare la priză.

În acest caz, autonomia pe care o poți acoperi cu motorul termic oprit este mult mai mică decât în cazul unui hibrid cu încărcare la priză, sau Plug-in Hybrid în termeni de specialitate. În același timp nu trebuie să pierzi timpul la stațiile de încărcare pentru a-ți umple bateria cu energie. Și nici nu trebuie să cari după tine o greutate mai mare, care afectează clar consumul extraurban.

Sistemul de propulsie al lui Kona Hybrid este format dintr-un propulsor de 1.6 litri pe benzină, aspirat natural, o unitate electrică (de tip sincron), integrată în transmisie, și o baterie cu o capacitate de 1.32 kWh.

Agregatul termic dezvoltă 105 CP și 144 Nm, în timp de unitatea electrică este capabilă de 44 CP și 170 Nm. În total, ansamblul dezvoltă 141 CP și 265 Nm, suficient pentru a atinge 100 de km/h în 10.9 secunde.

După cifre ne putem da seama că nu avem de-a face cu o mașină care te va impresiona cu accelerația sau cu viteza maximă (166 km/h). În schimb, eficiența și, implicit consumul, nu te vor lăsa indiferent.

CE CONSUM PROMITE HYUNDAI KONA?

Pe hârtie, Hyunda Kona Hybrid are un consum cuprins între 4.3 și 5.2 litri la fiecare 100 de kilometri parcurși. Consumul combinat, în ciclul WLTP desigur, declarat de sud-coreeni este de 4.7 litri/100 de km.

Mai curioși din fire, noi am ținut morțis să vedem cum se traduc toate aceste valori de consum în lumea reală. Atât în oraș, acolo unde mașinile hibrid tind să consume mai puțin, dar și în exterior, acolo unde vitezele mari și, în general, condițiile de drum nu le sunt atât de prietenoase.

Până la urmă, motorul electric și bateria nu fac altceva decât să adauge câteva kilograme la masa proprie a mașinii. Spre exemplu, Kona Hybrid cântărește puțin peste 1.5 tone. Mai exact, 1.525 de kilograme are versiunea Luxury, pe care am condus-o noi.

CÂT CONSUMĂ HYUNDAI KONA HYBRID ÎN BUCUREȘTI

Pentru ca cifrele de consum să fie cât mai concludente, am ales să acoperim un anumit număr de kilometri în oraș, unde Bucureștiul ne-a "răsplătit" și cu trafic bară la bară.

Apoi, am setat ca destinație Transbucegi, pentru a vedea cum influențează consumul mica porțiune de autostradă până la Ploiești, serpentinele și, mai ales, pe urcările și coborârile cu diferite grade de înclinație.

În cei 100 de kilometri pe care i-am acoperit în traficul capitalei, consumul s-a plimbat între 4.8 și 5.1 l/100 de km. Într-adevăr, atunci când drumurile Bucureștiului s-au mai eliberat și am făcut câțiva kilometri pe centură, valoarea a scăzut la 4.4 l/100 de km.

Nu am adoptat un condus economic sau cum zice românul "la consum", dar nici nu am abuzat de cei 141 de cai putere ai sistemului hibrid. Altfel spus, am condus cât se poate de normal.

TEST DE CONSUM PÂNĂ PE TRANSBUCEGI

Proba de forță s-a desfășurat dincolo de granițele orașului. Pentru că acolo se văd slăbiciunile unui hibrid, în ceea ce privește consumul. Am ales o varietate de drumuri pentru a fi cât mai aproape de realitatea unei exploatări urbane.

Distanța București - Transbucegi este de 155 kilometri, dintre care circa 61 de kilometri sunt creionați pe autostrada A3 București - Ploiești. A urmat apoi Drumul Național 1, cu ale sale ambuteiaje din zona Comarnic.

În mediul extra-urban, Hyundai Kona Hybrid a consumat 6.3 - 7.5 litri/100 de km. Ținem cont și de faptul că prima bucată de traseu s-a desfășurat la viteze de autostradă și că am tot urcat. Nu avea cum să fie altfel. Însă, bineînțeles, tot ce urcă trebuie să și coboare, așa că am câștigat ceva autonomie la întoarcerea spre casă.

La coborârea de pe Transbucegi am rulat în proporție de 90% cu motorul termic oprit, iar acest lucru s-a reflectat în cifrele de consum.

La întoarcerea spre București, consumul indicat de bord a ajuns la un moment dat la o valoare record: doar 3.9 litri/100 de km. Bineînțeles, ea s-a păstrat doar până am urcat din nou pe autostradă. După cei 60 de kilometri parcurși cu pilotul automat setat la 130 km/h, consumul a crescut la 5.5 litri/100 de km. Justificat și deloc de speriat, având în vedere că în tot acest timp în mașină au fost 3 pasageri. E drept, n-am avut așa multe bagaje, ci doar aparatura foto.

CUM SE SIMTE DE LA VOLAN SISTEMUL HIBRID

Pentru că vorbim despre un hibrid simplu, fără încărcare la priză, sistemul de propulsie al lui Hyundai Kona Hybrid face totul automat. Adică tu nu trebuie să apeși pe niciun buton pentru a trece în modul de rulare electric.

Sistemul gândește pentru tine și reacționează în funcție de cum apeși pedala de accelerație. Nimic mai simplu. Iar trecerile sunt insesizabile, în sensul că nu simți vreo "smucitură" care să te anunțe că motorul termic a intrat în funcțiune.

În momentul în care ridici piciorul de pe accelerație, mașina trece singură în modul electric și rămâne acolo până calci mai hotărât pedala. Desigur, contează foarte mult și nivelul de încărcare al bateriei, dar trebuie să-ți spun că în cele 4 zile de test, nivelul nu a scăzut niciodată sub 50%. Motorul pe benzină și recuperarea au ajutat mult în acest sens.

În plus, ai la dispoziție un sistem de regenerare a energiei pierdute la frânare. Acest sistem redirecționează energia către baterie și are 4 niveluri de intensitate.

Acestea pot fi setate cu ajutorul padelelor montate în spatele volanului. Nivelul maxim de regenerare este obținut prin menținerea apăsată a padelei din stânga. În acest mod, sistemul transmite maximul de energie către baterie. Și, normal, ai o decelerare zdravănă.

De asemenea, nivelul 4 frânează mașina până la oprirea completă. Cu alte cuvinte, poți conduce Kona Hybrid cu o singură pedală, în anumite condiții.

Foarte interesant este faptul că numai atunci când selectezi modul de rulare Sport, padelele îți permit să schimbi manual treptele transmisiei automate cu dublu ambreiaj. Așadar, putem vorbi, cred că în premieră mondială, de padele cu dublu rol.

În concluzie, mașinile hibrid (fără încărcare la priză) nu trebuie să devină niște sperietori pentru cei care își propun să facă drumuri lungi în afara orașului. Ele pot dovedi o eficiență similară cu cea a unui diesel.

În cazul testului nostru, cred că valoarea de consum ar fi fost similară dacă ar fi existat un Kona diesel. Versiunile hibrid clasice, cum este și Kona Hybrid, rămân cea mai bună variantă pentru clienții care vor o mașină mai prietenoasă cu mediul înconjurător, eficientă și cu o autonomie confortabilă.

Este cea mai logică soluție de tranziție pentru cei care nu sunt încă pregătiți să treacă la un model plug-in hybrid sau unul pur electric. Și, dacă îmi dați voie să fiu și mai clar, este soluția ideală pentru cei care nu au unde să încarce peste noapte un automobil.

După escapada noastră pe Transbucegi, putem spune că Hyundai Kona Hybrid este una dintre alegerile ideale pentru cei care vor un SUV atent la consum, cu emisii reduse. Bineînțeles, totul are un preț, iar în cazul versiunii testate de noi, acesta a fost de 33.700 de euro.

  • M_Frank, miercuri, 27.09.2023 16:13

    Padelele cu dublu rol NU sunt "premiera mondiala" avand in vedere ca le gaseai si pe Hyundai Ioniq. Eram curios de schimbarile de sub capota\bancheta fata de vechea generatie de 141 de cai.

  • Ion, miercuri, 27.09.2023 18:28

    Din tot acest articol cel mai impresionat am ramas de pozele superbe de pe TransBucegi. Multumim Ciprian Mihai pentru aceste poze

  • MarS, miercuri, 27.09.2023 21:23

    Adevarat, daca tara asta, Europa, ar fi serioase cu reducerea poluarii, nu ar trebui sa permita decat full hybrid, phev sau ev in orase incepand cu un anumit an

  • Giony, joi, 28.09.2023 18:02

    Articolul este publicitar si mincinos. Motorul de 1.6 este destul de poluant, bateria nu face cine stie economie plus ca este limitata in timp, 1500 kg este mult pentru o masina in care stai in spate cu genunchii la gura si o cotineata de portbagaj. Nu mai vorbesc despre pret. Am facut recent 1000 km cu o masina de la alt producator, motor aspirat si am scos 4,7 pe Constanta-Timisoara. Practic cu un rezervor de 40 litri am facut 850 km. Acest hibrid este o gluma.

  • Seriff, vineri, 29.09.2023 09:37

    @Mars daca tara asta ar da 2 lei pe poluare in primul rand parlamentarii ar merge cu bicicleta nu cu avioane private, limuzine de 100.000 euro cu motoare de la 3000 in sus, nu s-ar mai da avize de constructie pentru cartiere de blocuri oriunde oricum oricand, s-ar controla serios fabricile si uzinele care emit nori toxici de fum non stop, ar curata mizeria de pe strazi, ar interzice arderile de deseuri etc. Pana la masini e cale lunga, alea ar trebui sa fie ultima grija cand e vorba de poluare, dar ce sa intelegi tu, esti spalat pe creier de Greta si nu mai ai scapare.

  • alex_cu_a_mic, vineri, 29.09.2023 12:00

    @Giony Corect si plauzibil, dar aspiratul ala te premiaza cu 10-11-12% consum in oras daca nu are start-stop sau e dezactivat asa ca daca faci multi km in oras, o hibrida e ideala.

  • Banditos, vineri, 29.09.2023 12:12

    @Giony...4.7 cu un aspirat? Nu mi se pare plauzibil, dar cu siguranta ne vei spune si CE marca si CE MODEL era ala. Altfel afirmatia ta, pana la lamurire, intra la sectiunea "gogonata". Important e si ce ofera masina aia pe langa un consum excelent.

  • Gogu, marţi, 03.10.2023 10:14

    Dacă mergi cu 90-100 km/h scoți consum, am avut elantra din 2017 motor 1.6, 128 cp, la vitezele menționate scoteam 4.2 consum cu 4 persoane, bagajul aferent clima pornita pe 22, adica condus bătrâneste