Rețeaua europeană Next-E se extinde în România: stații noi de încărcare pentru mașinile electrice la Suceava și Roman, după cea de la Iași. Total de 40 de stații în țară până anul viitor

Publicat joi, 28.03.2019 11:58 de Paul Cosma

E.ON a inaugurat la Suceava și Roman două stații de încărcare rapidă pentru mașini electrice cu o putere de 93 kW. Astfel, am ajuns la un număr de 7 stații din totalul de 40 care vor fi construite în România în cadrul proiectului european Next-E.

În vara anului 2017, furnizorul de energie electrică E.ON și furnizorul de carburanți Mol au demarat un proiect prin care, la nivel național, vor fi instalate 40 de stații pentru încărcarea mașinilor electrice până în 2020.

Aflat în plină desfășurare, proiectul a ajuns în prezent la șapte stații de încărcare, după inaugurarea punctelor de la Suceava și Roman. La fel ca

unitatea deschisă la Iași, ambele stații au o putere maximă de 93 kW, ceea ce permite încărcarea unei baterii la 80% din capacitate în circa 40 de minute.

Cele două staţii de încărcare a maşinilor electrice se alătură celorlalte cinci deja puse în funcţiune, în localităţile Iaşi, Târgu Frumos şi Cristeşti (jud. Iași), respectiv Tașca (jud. Neamţ) şi  Adjud (jud. Vrancea).

Pusă în funcţiune cu o lună în urmă, staţia de încărcare de la Iaşi a înregistrat cel mai mare număr de încărcări (41), fiind urmată de cea de la Adjud (27) şi Târgu Frumos (21).

Potrivit proiectului Next-E, fiecare stație dispune de fast charge (2x50 kW în curent continuu) și un punct de încărcare de 43 kW în curent alternativ, cu două locuri de parcare.

Până la sfârșitul anului viitor, E.ON își propune să finalizeze toate stațiile programate pe ruta Iași - Gheorghieni - Tg. Mureş, în timp ce proiectul pentru stațiile planificate pentru ruta Iași - București sunt în plină dezvoltare. 

E.ON va instala 19 dintre cele 40 de stații ale proiectului, în timp ce restul de 21 de unități vor fi dezvoltate de Mol. Stațiile vor fi amplasate pe rutele: Suceava - Bacău -Călărași, Constanţa - Bucureşti - Timişoara şi Iaşi - Târgu Mureş – Alba Iulia.

În total, proiectul european Next-E prevede instalarea a 222 de stații de încărcare rapidă (50 kW) și 30 de stații de încărcare ultra-rapidă (150 kW - 350 kW) până în 2020 în România, Ungaria, Croația, Cehia, Slovacia și Slovenia.

Via E.ON

  • ACE - Craiova, joi, 28.03.2019 13:18

    Doua intrebari: 1) Cat costa oare o statie electrica de acest tip (cu putere de 93 kW) ?! 2) Incarcarile sunt gratuite sau se plateste (cat ?!) - nu rezulta din cuprinsul articolului ...?!

  • ACE - Craiova, joi, 28.03.2019 15:18

    Am gasit ceva pe Internet: Cum plătesc? Care sunt prețurile? Poți plăti prin două moduri: prin crearea contului E.ON Drive pe platformă: aici. Îți alimentezi contul cu 150 de lei din care se vor scădea alimentarile. prin plata unică: aici. Plătești individual de fiecare dată când alimentezi. Prețurile diferă în funcție de cum încarci și modul în care plătești. Cu cont E.ON Drive (varianta mai ieftină): Preț încărcare AC (11-22kW): 1,2 RON/ unitate de încărcare, adică 1kWh. Preț încărcare DC (50kW, adică fast charging): 1,7 RON/unitate de încărcare, adică 1kWh. Prin plata unică: Preț încărcare AC (11-22kW): 1,4 RON/ unitate de încărcare, adică 1kWh. Preț încărcare DC (50kW, adică fast charging): 1,9 RON/unitate de încărcare, adică 1kWh. https://www.mariciu.ro/functiune-iasi-statie-incarcare-electrica/ Daca esti producator de energie electrica, distribuitorul tai iti cumpara energia livrata in retea (de ex. din panouri fotovoltaice) cu un pret de 0,223 lei/ kWh Cred ca-i mai mult decat OK si pentru distribuitori (CEZ, e-On etc....) sa o revanda la statiile electrice de incarcare a masinilor EV si PHEV cu 1,2 - 1,4 lei / kWk

  • alex, joi, 28.03.2019 17:44

    La un calcul simplu, un KWh de energie extras din benzina costa in jur de 2.75 lei. Nu-i foarte departe de 1.7-1.9 lei kWh la statiile astea. Cum am calculat? Un litru de benzina are o energie potentiala de ~10KWh. Eficienta motoarelor termice in ciclu Otto e in jur de 35% in regimul cel mai favorabil (cu clapeta de admisie larg deschisa). In regim uzual, eficienta nu depaseste 20% de aceea am considerat ca dintr-un litru de benzina, un motor termic e capabil sa extraga cam 2 kWh de energie. Cum costa cam 5.5 lei litrul de benzina, rezulta ca platim 5.5 lei pentru fiecare 2KWh de energie extrasa de un motor in ciclu Otto din fiecare litru de benzina adica 2.75 lei / KWh energie din benzina. Daca comparam cu cei 1.7-1.9 lei/KWh la statiile de incarcare in regim fast charging, avem o imagine mai putin ultra-favorabila electricelor. La o asemenea statie energia pentru masinile electrice e de cel mult 2 ori mai ieftina decat energia pentru masinile pe benzina. Lucrurile arata insa mult mai bine la incarcarea domestica ca preturi per KWh. Un KWh rezidential costa aprox 0.55-0.6 lei kWh ceea ce face energia pentru incarcarea domestica de 4-5 ori mai ieftina decat energia extrasa din benzina. Insa, cu mici exceptii, reteaua domestica e in vasta majoritate monofazata (240V) si cu putere instalata mica (16-24-32A) ceea ce inseamna ca in cele mai bune cazuri se va putea incarca masina cu o putere de maxim 5-7 KWh ceea ce inseamna 7-10 ore pentru o incarcare de 50Kw. Partea buna e ca de o perioada incoace, noile bransamente rezidentiale par sa fie doar trifazate ceea ce ar fi mult mai potrivit pentru incarcarea masinilor electrice. Insa daca incarcarea se face exclusiv de la statii de incarcare cu asemenea preturi, masinile electrice au probleme de rentabilitate.

  • alex, joi, 28.03.2019 18:33

    @AM: mi-ar placea sa citesc un articol profesionist despre ce inseamna viata cu o masina electrica si cum se compara si difera de cea cu masinile clasice (cu pareri de la profesionisti in materie de automotive, electric grid, motoare electrice etc.). E plin netul de pareri, entuziasm si marketing si parerile avizate sunt rare si in general marginalizate pentru ca spun cam alta poveste despre electrice decat directia marketingului. @ACE - Craiova 93kW nu e o putere mica. E suficient pentru o scara de bloc de 8 etaje. O statie de incarcare poate costa de la cateva mii de euro (in cazul in care ai in apropiere o sursa capabila sa-ti furnizeze 93KW) pana la cateva milioane de euro in cazul in care tot lantul de alimentare/transformare pana la reteaua de inalta tensiune trebuie redimensionat. Multe zone rezidentiale nou create au mari probleme cu alimentarea cu energie pentru ca dezvoltarea retelei nu a tinut pasul cu dezvoltarea cartierelor noi. Si de cele mai multe ori nu e vorba doar de reteaua de joasa tensiune ci si de reteaua de medie tensiune.

  • Edikkk, vineri, 29.03.2019 07:14

    Celor care au casă le trebuie 1 Panouri solare 2 Powerwall unde să înmagazineze energia electrică 3 Încărcătorul maşinii EV sau PHEV şi atunci nu mai ai treabă cu orice staţie benzinărie sau staţie încărcare electric decât la drum lung. Dar chiar şi aşa preţurile sunt foarte bune, sunt mai ieftine ca benzina mai ales că poţi încarcare rapidă, pe măsură ce se dezvoltă şi alţi concurenţi preţurile o să se mai aşeze. Avantajele sunt enorme - poluare zero la rulatul maşinii, - măcar 50% verde energia electrică produsă, - service mult mai ieftin, - condus MULT mai plăcut, - zgomot mult redus, - scăpăm de ulei de motor la schimb foarte poluant, - bateriile după 15-20 de ani pe maşină se mai pot folosi 20 de ani la casă (cererea este enormă)

  • Edikkk, vineri, 29.03.2019 07:31

    Erată : poţi să şi încarci rapid,... şi apar alţi concurenţi...