Silent killer: emisiile diesel ignorate de autorități ucid prematur 1500 de români în fiecare an

Publicat vineri, 17.03.2017 12:36 de Mircea Meşter, Foto: Dreamstime

Un studiu realizat de Agenția Europeană pentru Mediu arată că emisiile de oxizi de azot (NOx), net superioare pe motoarele diesel, ucid prematur anual peste 72.000 de europeni. România se află pe locul al nouălea în clasamentul european la acest nefericit capitol.

Odată cu izbucnirea scandalului Dieselgate, în care cei de la Volkswagen au recunoscut trucarea testelor de omologare pentru ca unele motoare diesel din gamă să se poată încadra în limitele legale de emisii, în prim-planul discuțiilor legate de protecția mediului au aparut particule care până atunci au fost larg ignorate de autoritățile responsabile de acest lucru.

Astfel, dacă până la dieselgate principala metodă de a cuantifica emisiile nocive pentru mediu era "cântărirea" cantității de CO2 emisă de motoarele termice, Dieselgate a scos în față Oxizii de Azot (NOx), particule cu efect direct asupra sănătății căilor respiratorii și a sistemului circulator care se regăsesc în cantități superioare în emisiile motoarelor diesel.

72.000 de decese premature anuale din cauza NOx

Conform unui studiu realizat de Agenția Europeană de Mediu (EEA) și citat de reputatul cotidian francez Libération, în Europa mor prematur 403.000 de oameni din cauza inhalării particulelor fine. Dacă centrăm rezultatele studiului exclusiv pe emisiile de NOx, ajungem la un total de 72.000 de oameni care mor prematur la nivel european.

Statistica include și România, ocazie cu care aflăm că 1500 români mor anual din cauza emisiilor de NOx, țara noastră aflându-se pe un neonorabil loc 9 la nivel european din acest punct de vedere. "Campionii" la nivel european sunt italienii (21.600 de decese premature anual)e, următoarele locuri în această nefericită statistică fiind ocupate de Marea Britanie (14.100), Germania (10.400), Franța (7700) și Spania (5900). 

"Particulele secundare sunt considerate cancerigene pentru plămâni de Organizația Mondială a Sănătății și sunt responsabile pentru patologiile cardivasculare precum infarctul sau accidentele vasculare cerebrale", spune Thomas Bourdel, radiolog și membru al asociației civice "Strasbourg respiră". 

Problema majoră a "particulelor secundare", așa cum sunt catalogate emisiile de NOx, este că ele se formează la ieșirea din sistemul de evacuare a mașinilor, ceea ce înseamnă că aceste scapă filtrelor de particule și chiar și majorității testelor de emisii. 

Conform studiilor europene, copiii și persoanele în vârstă sunt cei mai afectați de emisiile de oxizi de azot: "NOx și particulele fine afectează în special dezvoltarea capacității pulmonare a copiilor, însă nu doar aceștia sunt vizați. Un număr mare de studii arată că există efecte cardiovasculare pe subiecții tineri și sănătoși, chiar și la niveluri inferioare normelor existente în Uniunea Europeană", confirmă Thoasm Bourdel.

Anglia și Franța s-au păcălit cu politica de promovare a emisiilor scăzute CO2

De notat faptul că multe țări europene au mizat până acum câțiva ani pe programe de bonusare a clienților care alegeau mașini cu emisii CO2 scăzute, ignorând însă efectul pe care emisiile celorlalte particule fine le au asupra sănătății publice. Cele mai bune exemple în acest sens sunt Franța și Anglia, acolo unde cumpărătorii de mașini noi primeau reduceri de preț sub formă de bonus de la Guvern dacă se orientau spre mașinii cu emisii CO2 scăzute, iar acest lucru a dus la o creștere vizibilă a vânzărilor de motoare diesel.

Reversul medaliei politicii celor două țări a fost însă vizibil în momentul în care autoritățile au anunțat că vor să interzică motoarele diesel în orașele mari sau să perceapă taxe mari pentru accesul mașinilor pe motorină în centrul metropolelor. Mai mult, Anglia a anunțat că își dorește un "program Rabla" dedicat casării mașinilor diesel, urmând să investească 4000 de euro pentru eliminarea unui model pe motorină din parcul auto național.

Autoritățile din România ignoră complet emisiile NOx

În România, emisiile de NOx nu au fost niciodată cuantificate în bonusare sau impozitare. Cu excepția faptului că fac parte din calculul normelor europene de emisii, particulele fine sunt ignorate de autorități. 

Un exemplu concludent este însuși programul Rabla 2017, anunțat cu fast în această săptămână. Conform normelor noi, de bonusul de minim 6500 de lei la casare pot beneficia exclusiv cumpărătorii unor mașini cu emisii care scad sub 130 de grame CO2/km. 

Această măsură face ca motoarele diesel să fie în general favorizate la achiziție în comparație cu motoarele pe benzină, care la același nivel de putere emit mai mult CO2, dar mult mai puțin NOx.

Model și Motorizare Putere Emisii CO2 Emisii NOx Se califică în
RABLA 2017?
VW Tiguan 2.0 TDI 4x2 150 CP 125 g CO2/km 52 mg/km DA
VW Tiguan 1.4 TSI 4x2 150 CP 140 g CO2/km 27 mg/km NU
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 110 CP 123 g CO2/km 45 mg/km DA
Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 125 CP 145 g CO2/km 16 mg/km NU
Ford Focus ST Diesel 2.0 185 CP 119 g CO2/km 53 mg/km DA
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 CP 140 g CO2/km 28 mg/km NU

via Liberation

  • DanG, vineri, 17.03.2017 13:50

    Jalnica si prestatia celor de la RAR. In ultima vreme vad tot mai des gunoaie de masini care scot un fum de nu vezi nimic de ele. Merg mai mult cu recircularea aerului in masina. Parca tot a 3-a a 4-a masina pute.

  • verde, vineri, 17.03.2017 13:52

    Prioritatea la cumparare ar trebui sa fie: 1. electrice 2. hibride 3. benzina 4. motorina Bineinteles, fiecare dupa bugetul sau.

  • ironR, vineri, 17.03.2017 14:39

    Poate AUD si astia de la programul RABLA. Toate tarile nordice vor sa interzica in anii urmatori masinile diesel, iar ei incurajeaza FIX treaba asta! Se aude domnilor??? Ca ne-am saturat sa inghitim CO2 putin si NOx mult cand asteptam la semafor! Cred ca 90% din masinile care circula in centrul orasului sunt chiar diesel. Felicitari Automarket pt articol, macar din presa sa vina semnale d-astea, caci din mintea lor e mai greu!

  • iuliohir, vineri, 17.03.2017 14:43

    Ar trebui sa fim mai incisivi si sa reclamam tot mai mult troacele poluante vizibil. Corect, toate motoarele cu combustibil fosil polueaza, dar unii sunt pur si simplu nesimtiti, ignoranti si atenteaza efectiv la viata celorlalti. Asta se cheama...crima. Sunt multe tipuri de crima pasiva, nu discutam acum. Multumesc dizelarilor pentru manutele rosii ! In special celor cu DPF-ul dezactivat !

  • dvsls, vineri, 17.03.2017 14:48

    Au facut o laie cu vinietele astea de mediu la 3 ron bucata si 2 ron montajul. E ca si cum nu ar fi. Trebuiau luate masuri drastice ca de ex: interzise masinile diesel sub euro 5 in oras iar din 2020 interzise complet in oras astfel incat oamenii sa aiba timp sa se pregateasca. Apoi incurajata achizitia de masini hibride si electrice: 6500 ron pentru hibrid e putin, cred ca trebuia cam jumatate din valoarea tichetului pentru electrice dar si aici cu limitare: nu iti iei v8 hibrid, tot dupa emisii ceva decent. Eu am un diesel euro 4 care polueaza cam 128g/km. Nu-s mandru de el, il am de 10 ani dar nu as mai lua masina diesel acum. Astept noul val de electrice cu autonomie decenta (Model 3, Ampera-e, Golf, etc) iar cu voucherul de 10k euro va fi o achizitie decenta.

  • DanG, vineri, 17.03.2017 14:50

    Am uitat sa mentionez ca pe langa decesele premature cauzate de diesel, particulele pe care le emit provoaca boli degenerative ale creierului cum ar fi Parkinson sau Alzheimer. Sa nu uitam ca foarte multi soferi circula fara filtru de particule pentru ca l-au scos in loc sa il inlocuiasca pentru ca e foarte scump. Conduc un diesel Euro 6 pentru ca fac foarte multi km pe zi si abia astept ziua cand voi conduce ceva mai curat.

  • joe, vineri, 17.03.2017 16:11

    România se află pe locul al nouălea în clasamentul european la acest nefericit capitol." si pe locul 1 la mortalitate infantila,,gratie ministerului sanatatii!

  • SD06, vineri, 17.03.2017 16:44

    In ultima vreme nu mai stiu ce sa cred. Pana acum cativa ani muream din cauza CO2, dupa ce s-a mai redus CO2-ul a aparut NOx. Daca se vor elimina si diesel-urile prevad ca o sa se mai gaseasca ceva. Chiar si daca trecem pe electrice tot or sa vina expertii sa spuna ca nu e bine. Din ceea ce vad zilnic, expertii considera periculoasa si mancarea, fructele.... cu care stramosii nostri se hraneau zilnic, si care erau f sanatosi. Oricum adevarul este ca statele nu doresc, ca oamenii sa traiasca mult, ci doar sa cotizam mult. In Romania se doreste ca sa cotizezi o viata si daca se poate nici sa nu mai ajungi la pensie.

  • ics, vineri, 17.03.2017 16:59

    Ro e singura tara in care dai jos filtrul de particule si totusi treci ITP-ul.

  • Vava, vineri, 17.03.2017 17:14

    Mai bine zis salariile mici ucid mai mult de 1500 de români...

  • S, vineri, 17.03.2017 22:51

    La cate 1.9tdi-uri sunt culese din jermania de nu mai gasesti nimic pe la ei, ma mira ca nu suntem pe locul 1. 1.9TDI: -audi 80, audi a3, audi a4, audi a6, skoda fabia, skoda octavia, skoda superb, seat ibiza, seat cordoba, seat leon, seat toledo, vw polo, vw golf, vw passat, vw touran, vw sharan, seat alhambra... toate sunt cu aceasta motorizare :))

  • xxx, sâmbătă, 18.03.2017 10:59

    @vava ai uitat prostia, bine ca nu doare! Acum o luna am mers 3 zile cu Zoe modelul vechi, ca mașină de oraș sa te duci la munca de ce nu, dar autonomia de 120 km îți induce un stres suplimentar, dacă ramai pe periferic fără curent ai blocat tot Parisul. Momentan electrica nu este soluția care va sa salva omenirea, prea scump, ești destul de limitat, producerea de curent este destul de poluanta, Li este o resursa limitata Ca pas intermediar cred în hibrid.

  • Costin, sâmbătă, 18.03.2017 12:28

    Imi place ca toata lumea e de acord sa dispara diesel-urile persoanelor fizice din Ro in schimb nimeni nu se gandeste sa iasa in strada si sa ceara statului reimpaduriri masive (aici nu vad nici un studiu referitor la cat scade calitatea aerului si cati oameni mor datorita disparitiei padurilor), masuri drastice pt. impiedicarea taierilor ilegale, refacerea infrastructurii feroviare si aducerea acesteia in secolul 21 pt a prelua 90% din transportul de marfa si persoane pe distante lungi, reciclarea spre 90% a deseurilor etc. Eu unul am un euro5 cu motor mare si platesc 2200lei impozit la primarie fara sa-mi fac vise ca macar 1 leu din suma asta ajunge la mediu :( desi nu poluez de 10 ori mai mult ca un euro4 de 2000cc. Mai crede cineva ca toate studiile astea sunt pt. binele nostru sau ca liderii lumii se gandesc la binele tuturor oamenilor ?:)) Haideti sa mai si gandim TOTI daca s-ar putea ...nu doar sa ne lasam manipulati.

  • I.M., duminică, 19.03.2017 13:58

    Posesor de motor diesel 2000cmc, sunt de acord cu excluderea treptata a motoarelor diesel, si asi propune la achizitionarea unui model nou, electric sau hibrid, o prima de casare substantiala pentru cei care vin cu o masina diesel mai veche de 8 sau 10 ani, in functie de cum va considera autoritatile, care sa fie peste ecobonusul oferit in prezent, pentru a putea romanul de rand sa faca fata financiar acestor schimbari necesare pentru viitorul omenirii.

  • costy, duminică, 19.03.2017 21:14

    motorul diesel e mai performant si mai economic decit un benzinar aspirat ,dar cind rulezi in spatele unei masini cu motor diesel mai ales unul de 5..6 ani si la viteza mica aerul e irespirabil asta e adevarul din pacate ...mai trist e ca nu exista alternativa imediata

  • IOAN, luni, 20.03.2017 00:10

    Ca sa se vanda toate porcariile de masini - electrice,hibride,s.a.m.d pe care nu le ia nimeni - inventati tot felul de ineptii! Si a propos - cum se numeste boala asta cauzata de misterioasele particule ale motoarelor Diesel!Si fix 1500 de decese,nici mai mult nici mai putin!Asta este ca gripa aviara - nu puteau prinde gainile care fugeau prin toata curtea de bolnave ce erau?!O s-ajungem sa platim taxe in orasele unde locuim?!O sa desfiintati si TIR - urile?Nu mai stiti ce sa inventati ca sa faceti bani!

  • Paul, luni, 20.03.2017 11:44

    @Ioan, oricum ai da-o poluarea diesel exista, e mare, groasa cum vrei sa-i zici. Asa ca las-o balta.