STUDIU: Sistemele multimedia și cele de rulare autonomă pot crește riscul de accidente
Potrivit unor studii efectuate în Statele Unite și în Canada, complexitatea sistemelor multimedia și conținutul lor pot crește riscul de producere a unui accident. Astfel, se pune problema dacă aceste sisteme contribuie mai mult la distragerea șoferilor, decât la protejarea lor.
În ultimii ani, sistemul multimedia a devenit o componentă esențială a unei mașini noi. În afară de serviciile de navigație, Bluetooth sau conexiune smartphone prin Apple CarPlay sau Android Auto, în aceste sisteme au ajuns să fie încorporate și comenzi importante pentru confortul ocupanților. Astfel, comenzile pentru reglare a climei, a volumului radio, precum și accesarea unor moduri de conducere sunt integrate toate ecranul tactil.
Deși tehnologia de pe mașinile noi este concepută să îmbunătățească nivelul de siguranță pe șosele, mai mulți experți din domeniu sunt de părere că producătorii contribuie la creșterea numărului de șoferi distrași. Tocmai prin montarea acestor sisteme multimedia care sunt prea sofisticate în momente nepotrivite.
Șeful afacerilor publice din cadrul Asociației de Automobile din Canada, Ian Jack, a declarat că acest lucru reprezintă o "problemă majoră și în creștere". Asociația pe care acesta o conduce dorește să lanseze o campanie de informare asupra riscurilor de a fi distras la volan.
De-a lungul timpului, mai multe teste și cercetări independente au arătat că unele activități ca dialogul cu pasagerii sau chiar mâncatul în timpul condusului pot duce la incapacitatea șoferului de a recunoaște și a evita un pericol iminent.
Acum, consecințele pot fi și mai grave atunci când șoferul este distras de sistemul multimedia. De exemplu, Tesla a fost nevoit să blocheze accesul la jocuri video și la redarea filmelor în timpul condusului, după ce șoferii puteau să acceseze aceste funcții în mers.
Un studiu relizat de Universitatea din Utah și de Fundația pentru Siguranța Rutieră AAA arată că sistemele multimedia sunt atât de complexe, încât îi poate lua unui șofer mai mult de 48 de secunde să acceseze funcții importante.
De asemenea, tot în Canada, un alt studiu din 2018 arată că 1 din 4 accidente fatale au fost cauzate de șoferi distrași.
Pentru a simplifica accesarea unor funcții importante, unii producători oferă sisteme de comandă vocală sau posibilitatea de personaliza comenzile de pe ecranul multimedia. Problema este că producătorii de mașini nu pot să renunțe la aceste sisteme datorită cererii mari.
În final, una dintre problemele apărute în ultimii ani este promovarea unor sisteme de conducere autonomă, care pot induce în eroare mulți șoferi.
Spre exemplu, sistemul Autopilot de la Tesla îi face pe mulți să creadă că mașinile se pot conduce singure și pot recunoaște pericolele și schimbările de drum, fără să fie nevoie de intervenția șoferului.
Astfel, foarte mulți șoferi ajung să supraestimeze capacitățile oferite de sisteme autonome, precum Autopilot, ceea ce poate duce la accidente grave și chiar fatale.
via Carscoops
De ce trebuie studii pt. asa ceva ? E ca si cum ai face studii sa vezi daca găinatul ciorii de campie e la fel de dăunător pt. vopseaua mașinii ca cel al ciorii de Cișmigiu.