TOP 10: Cele mai mari recall-uri din industria auto

Publicat marţi, 07.02.2012 17:10 de Dragoș Băltățeanu

Rechemarea în service este ştirea de care se tem toţi constructorii auto. Înseamnă costuri, publicitate negativă şi o imagine afectată. Dar, în ultima vreme, constructorii auto au înţeles că siguranţa pasagerilor este mai presus de orice.

Nimeni nu vrea să recunoască că automobilul vândut are un defect de fabricaţie. Dar constructorii nu pot ignora această problemă dacă ea apare. Pentru ei este dificil să admită public şi să cheme maşinile în service, dar trebuie să o facă. Concurenţa va profita şi va sublinia că are produse mai fiabile. Iar dacă defectul este ascuns, mai devreme sau mai târziu presa află şi acea companie va fi crucificată. În ultima vreme, publicul nu mai este la fel de afectat de aceste rechemări în service. Clienţii au început să le privească ca un lucru normal, deşi în trecut o astfel de rechemare avea toate şansele să condamne pe vecie modelul respectiv. Constructorii tratează acum cu atenţie acest aspect, dovedind o atitudine proactivă şi înclinată spre siguranţa celui care a cumparat respectivul model faţă de negările şi ridicatul din umeri pe care îl practicau marii constructorii acum ceva vreme când apărea o asemenea problemă.

Defectul de fabricaţie nu va dispărea probabil niciodată din industria auto. Este aproape inevitabil ca ceva să nu meargă prost în condiţiile în care automobilele devin din ce în ce mai complexe din punct de vedere electronic şi mecanic. În istoria auto recentă, au existat câteva recall-uri care au intrat în istorie ca volum de modele afectate. Iată cele mai mari 10 rechemări în service.

10. General Motors, martie 2004

Problemă: Cedarea cablurilor de la portiera benei.

Unităţi afectate: 3.66 milioane

Modele afectate: Chevrolet Avalanche, Chevrolet Silverado, Cadillac Escalade, GMC Sierra.

Între 1999 şi 2004, 134 de clienţi au suferit accidente minore atunci când cablurile care țin deschisă portiera benei s-au rupt din cauza coroziunii. General Motors s-a apărat spunând că există avertizări clare în manualul pickup-ului de a nu sta pe acest element al benei în poziţie deschisă. Chiar şi aşa, General Motor a chemat în service modelele afectate pentru a le schimba cablurile. Defectul era vizibil cu ochiul liber, deoarece aceste cabluri sunt perfect vizibile când partea din spate a benei este deschisă. Se pare că majoritatea accidentelor s-au petrecut mai degrabă în parcările stadioanelor, unde americanii practică "tailgate party",  adică se strâng în spatele pickup-ului pentru a face grătare şi a bea bere înainte de meci. 

9. Volkswagen, octombrie 1972

Problemă: ştergătoare de parbriz desprinse

Unităţi afectate: 3.7 milioane

Modele afectate: Beetle 1949-1969

Ştergătoarele sunt extrem de importante pentru vizibilitate pe vreme rea şi este important ca acestea să funcţioneze bine. Braţele folosite de ştergătoarele minuscule de pe modelul Beetle original aveau prostul obicei să cadă singure din prinderi. După ani de plângeri din partea clienţilor, Volkswagen a acceptat în 1972 să înlocuiască ştergătoarele de pe milioane de modele VW Beetle. Ştergătoarele noi aveau un design nou şi rezolvau problema desprinderii involuntare.

8. Honda, mai 1995

Problemă: Sistem de prindere a centurilor de siguranţă defect

Unităţi afectate: 3.7 milioane

Modele afectate: Acura Legend, Acura Integra, Acura NSX, Honda Accord, Honda Civic, Honda Prelude

La jumătatea anilor '90, Honda a remarcat că butoanele din plastic care permit desfacerea centurilor de siguranţă au început să cedeze. Uneori, bucăţi de plastic cădeau în catarama de prindere şi împiedicau prinderea corectă a centurii de siguranţă. Acest lucru devenea un risc major pentru pasager în caz de accident, riscând ca centura să se desfacă în caz de impact. 

7. General Motors, ianuarie 1973

Problemă: Sistem de direcţie

Unităţi afectate: 3.71 milioane

Modele afectate: Buick Centurion, Electra, LeSabre şi Riviera; Chevrolet Bel Air, Biscayne, Brookwood, CapriceImpala, Kingswood, Kingswood Estate şi Townsman; Oldsmobile 88 şi 98; Pontiac Bonneville, Grand Ville şi Catalina.

Problemele la direcţie erau cauzate de pietre. Protecţia sistemului de direcţie era slabă, iar pietrele aruncate de pe pavaj puteau pătrunde la îmbinările sistemului de direcţie şi blocau posibilitatea de a vira la stânga. General Motors a rezolvat problema montând o apărătoare de pietre pentru sistemul de direcţie.

6. Ford, iunie 1972

Problemă: Centuri de siguranţă defecte

Unităţi afectate: 4.07 milioane

Modele afectate: Ford, Lincoln, Mercury

Centurile de siguranţă de pe numeroase modele Ford, Lincoln şi Mercury din anii '70 cedau sub presiune. Problema a fost izolată sub forma unei mici bucăţi de plastic ce susţinea centura în dreptul umărului. Aceasta ceda sub presiune cel mai probabil din cauza unui defect de fabricaţie. Ford a schimbat aceste piese din plastic, protejând astfel pasagerii.

5. General Motors, februarie 1981

Problemă: Suspensie spate

Unităţi afectate: 5.82 milioane

Modele afectate:  Buick Century şi Regal; Chevrolet El Camino, Malibu şi Monte Carlo; GMC Caballero; Oldsmobile CutlassPontiac Grand Prix şi LeMans

Suspensia este un element extrem de important în arhitectura automobilului. Are rolul de a asigura confortul celor de la bord, dar influenţează şi ţinuta de drum a automobilului. Nu contează dacă automobilului are tracţiune pe puntea faţă sau propulsie pe puntea spate sau dacă suspensia este independentă sau nu. Orice element care cedează din ansamblul suspensie îi afectează direct pe cei din automobil. General Motors a rechemat în service o lungă listă de modele fabricate la începutul anilor '80 pentru a le înlocui elemente ale punţi spate. Prinderile acestei punţi se puteau rupe, ceea ce ar fi cauzat pierderea controlului asupra automobilului.

4. Toyota, octombrie 2009 şi ianuarie 2010

Problemă: Pedala de acceleraţie blocată

Unităţi afectate: 6.67 milioane

Modele afectate: Toyota AvalonCamryCorollaCorolla MatrixHighlanderPriusRAV4TacomaTundra, Aygo; diverse modele Lexus. Citroen C1, Peugeot 107

O singură problemă a cauzat două recall-uri pentru constructorul japonez Toyota. Scandalul a fost destul de mare şi a plecat de la un client din America care a sunat la poliţie din maşină spunând că Toyota sa accelerează singură. Mass-media a amplificat problema şi Toyota a fost pusă la zid în Statele Unite, fiind acuzată de moartea a patru oameni în accidente cauzate de acceleraţii blocate. Toyota avea să cheme în două rânduri o serie de modele în service. Prima dată a remediat poziţionarea unui covoraş de protecţie care putea să agaţe pedala de acceleraţie iar al doilea recall a fost pentru a remedia mecanismul în sine al pedalei de acceleraţie. Ulterior, Toyota a dovedit că niciunul dintre incidentele soldate cu victime nu a avut loc din cauze tehnice.

3. General Motors, decembrie 1971

Problemă: Prinderi motor

Unităţi afectate: 6.7 milioane

Modele afectate: Chevrolet Bel Air, Brookwood, CamaroCaprice, Chevy II, G SeriesImpala, Kingswood, Nova, P Series, C Series şi Townsman

Prinderile motorului sunt un element sensibil. Trebuie să fie suficient de dure pentru a ţine un motor greu la locul lui, dar în acelaşi timp suficient de flexibile pentru a absorbi vibraţiile propulsorului. La începutul anilor '70, o serie de modele General Motors au început să sufere de ruperea acestor prinderi. General Motors nu a acceptat de la bun început defectul, dar a rechemat în cele din urmă în service modelele afectate. Problema a fost rezolvată în stilul acelor ani: GM nu a înlocuit prinderile defecte, ci a fixat motorul cu ajutorul unui cablu pentru a limita mişcările acestuia în cazul ruperii prinderilor.

2. Ford, aprilie 1996

Problemă: contact pornire

Unităţi afectate: 7.9 milioane

Modele afectate: Ford AerostarBroncoCrown VictoriaEscortMustangTempo şi ThunderbirdFord F-SeriesLincoln Town CarMercury CougarGrand Marquis şi Topaz

Contactul acestor modele Ford de la jumătatea anilor '90 era defectuos. Clienţii s-au plâns de probleme cauzate de contactul automobilui. Acesta avea tendinţa să se cupleze singur, cauzând scurt-circuite sau chiar topirea coloanei de direcţie. Aproape 8 milioane de automobile au fost afectate până când Ford a eliminat piesa cu probleme.

1. Ford, octombrie 2009

Problemă: incendiu cauzat de sistemul de cruise-control

Unităţi afectate: peste 14 milioane

Modele afectate: 1992-2003 Ford ExplorerExcursionRangerWindstarE-150 - 450 şi F-150 - 450Mercury Mountaineer

Cel mai mare recall din istoria automobilului a fost provocat de un contact al sistemului de cruise-control pe o serie de modele Ford fabricate între 1992 şi 2003. Acest contact avea tendinţa să se supraîncălzească şi putea provoca fum sau chiar incendii uneori la câteva ore după ce automobilul fusese parcat. La unele modele, problema s-a complicat afectând şi sistemul ABS. Rechemarea originală în service a afectat 4.5 milioane de clienţi, dar în final peste 14 milioane de automobile au fost afectate de acest recall.

  • Anonim, marţi, 07.02.2012 18:57

    In proportie covarsitoare, marcile prezentate sunt americane. Unde sunt fanaticii masinilor americane care afirma ca acestea sunt fiabile, sigure etc.

  • lorinczi.thomas, marţi, 07.02.2012 19:21
    @Anonim

    Wrong! Sunt si europene! Recall-ul Toyota a ajuns si la Aygo, afectand si Citroen C1 si Peugeot 107! Dar Dragos Baltateanu nu stie sa noteze, a facut articolul sa fie, si el este platit!

  • BaVaReZuL89, marţi, 07.02.2012 21:59
    audi,bmw,mercedes

    Wrong! Sunt si europene! Audi Bmw Mercedes

  • Devorattor, marţi, 07.02.2012 22:22
    GENERAL MOTORS....

    E clar...cum bine a spus cineva inaintea mea: GM = Groparii Masinilor!

  • lorinczi.thomas, marţi, 07.02.2012 23:34
    @BaVaReZuL89 Cu MaRi Si MiCi:

    Recall-urile numite de tine sunt in America!

  • motoriciu, joi, 09.02.2012 07:01
    tz-tz-tz..... ricolurile astea....

    Mai Tommy draga, Lu' nenea Dragos cel rau care a scris articolu' doar asa - sa supere lumea, i se poate reprosa "decat ca" a fragmentat pe ici-colo frazele cu niscaiva virgule inutile, cand a facut traducerea si adaptarea. Ca sa stii ca io stiu ca articolu' a fost scris de alti neni rai, care (rai fiind) n-au vrut sa-l scrie fix in romana, asa ca l-au scris in aaalta limba, deci nu e vina lu 'nea Baltatzeanu, deci nu mai fi suparat pe el. BIne? ochiei... :)