TOP 10: Cele mai surprinzătoare transferuri din istoria Formulei 1
Stirling Moss, Fernando Alonso şi Michael Schumacher sunt doar trei dintre piloţii care au efectuat cele mai surprinzătoare transferuri din istoria Formulei 1.
Spre deosebire de fotbal, Formula 1 este un sport în care transferurile surpriză sunt mult mai rare, în special pentru că numărul de locuri disponibile este semnificativ mai mic, iar echipele de top mizează de regulă pe piloţi deja consacraţi.
Asta nu înseamnă însă că, pe parcursul istoriei sale de peste 60 de ani, Formula 1 a fost lipsită complet de mutări care la vremea respectivă au şocat fanii echipelor implicate în "tranzacţie".
Unele mutări au avut succesul scontat, în timp ce altele s-au încheiat prematur fără ca cele două părţi să obţină succesul dorit. Printre autorii celor mai surprinzătoare transferuri se numără piloţi celebri precum Fernando Alonso sau Michael Schumacher, dar şi veterani precum Stirling Moss sau Emerson Fittipaldi.
-
Stirling Moss - de la Lotus (aproape) la Ferrari în 1962
"Nu voi semna niciodată cu Ferrari". Acestea erau cuvintele lui Stirling Moss în 1951, după ce Enzo Ferrari l-a îndepărtat de la un test pentru Formula 2 fără măcar să-l anunţe. 10 ani mai târziu, acelaşi Stirling Moss a acceptat în mod surprinzător să concureze în Formula 1 pentru Ferrari începând din sezonul următor, cu condiţia ca monopostul său să nu fie roşu, ci albastru închis cu o dungă albă pe nas. Din păcate, britanicul nu avea să-şi îndeplinească visul de a concura pentru echipa lui Enzo Ferrari din cauza unui accident suferit la Goodwood cu un Lotus în urma căruia a fost nevoit să se retragă din motorsport. "Din cauza accidentului a trebuit să încep să muncesc la 32 de ani pentru a avea din ce trăi fără să ştiu nimic altceva. A fost un şoc", avea să admită el mai târziu.
-
Emerson Fittipaldi - de la McLaren la Copersucar în 1976
Emerson Fittipaldi şi-a câştigat reputaţia în Formula 1 pentru cele două titluri mondiale cucerite în 1972 şi 1974 pentru Lotus şi, respectiv, McLaren. Tocmai de aceea, decizia brazilianului de a concura pentru anonimii de la Copersucar în 1976 a fost un adevărat şoc în lumea Formulei 1. Motivaţia sa a fost aceea de a câştiga o cursă pentru o echipă din Brazilia, însă lucrurile nu au decurs deloc conform aşteptărilor: în cele două sezoane petrecute la Copersucar, cea mai bună performanţă a lui Fittipaldi a fost locul patru obţinut în 1977 în Argentina şi Brazilia, iar cea mai bună clasare la general la finalul unui sezon a fost locul 12 în acelaşi an.
-
Niki Lauda - revenire în 1982 la McLaren
Pe parcursul carierei sale, Niki Lauda a cucerit două titluri mondiale pentru Ferrari în 1975 şi 1977 şi a trecut printr-un dramatic accident la Nurburgring în 1976, iar după o experienţă mai puţin fericită la Brabham a decis să se retragă la finalul sezonului 1979. Trei ani mai târziu, austriacul şi-a făcut o revenire uluitoare în Formula 1 la McLaren la insistenţele noului şef Ron Dennis, dar mai ales datorită salariului oferit prin intermediul sponsorului Marlboro. În primii doi ani petrecuţi la Woking a obţinut o singură victorie, însă în 1984 şi-a trecut în palmares al treilea şi ultimul titlu mondial.
-
Nigel Mansell - trei transferuri surpriză în trei ani
Nigel Mansell a provocat prima surpriză când a decis să plece în IndyCar la finalul sezonului în care a devenit campion mondial în Formula 1, pentru a evita să devină coechipier cu Alain Prost. Britanicul a cucerit titlul în competiţia americană şi este şi în prezent singurul pilot care a reuşit o asemenea performanţă la numai un an după câştigarea unui trofeu în Formula 1. A revenit la Williams în 1994 la scurt timp după decesul lui Ayrton Senna şi a şocat din nou prin semnarea unui contract cu McLaren pentru 1995. Parteneriatul a fost însă dezamăgitor, iar Mansell s-a retras din Formula 1 după doar două curse.
-
Michael Schumacher - de la Benetton la Ferrari în 1996
Michael Schumacher a avut parte de o ascensiune rapidă în Formula 1, iar în 1994 şi 1995 a cucerit două titluri consecutive pentru Benetton, echipa lui Flavio Briatore. Germanul nu a rezistat însă ofertei generoase primite din partea Scuderiei Ferrari, care căuta un pilot capabil să-i ofere primul titlu după 1979: un salariu mare, statut de pilot numărul 1 şi adulaţia fanilor. Germanul a avut nevoie de cinci ani pentru a-şi îndeplini obiectivul, însă ulterior a fost de neoprit şi a marcat istoria Scuderiei prin cinci titluri consecutive în perioada 2000-2004.
-
Fernando Alonso - de la Renault la McLaren în 2007
Fernando Alonso şi-a legat prima parte a carierei de Renault, pentru care a câştigat primul titlu în 2005. Totuşi, la finalul acelui sezon, a luat prin surprindere Formula 1 anunţând semnarea unui contract cu McLaren pentru 2007. Este unul dintre rarele momente în care un pilot a semnat un contract care urma să intre în vigoare abia un an mai târziu, însă decizia spaniolului a venit ca urmare a faptului că Renault nu confirmase încă dacă va rămâne în Formula 1 şi după 2006. În cele din urmă, decizia lui Alonso s-a dovedit mai puţin inspirată, întrucât a părăsit echipa după un singur sezon măcinat de conflictele interne cu Ron Dennis şi debutantul Lewis Hamilton, chiar dacă a fost foarte aproape de titlul mondial.
-
Jenson Button - de la Brawn GP la McLaren în 2010
Jenson Button a fost la un pas să piardă locul în Formula 1 după retragerea constructorului Honda, însă renaşterea echipei japoneze sub numele de Brawn GP prin intermediul lui Ross Brawn l-a transformat pe pilotul britanic în campion mondial. Nemulţumit de incertitudinile care planau asupra echipei în perspectiva sezonului 2010, Button a ales să plece la McLaren pentru a face pereche cu Lewis Hamilton. Toată lumea a considerat că este o decizie greşită să ajungă în echipa lui Hamilton, însă în realitate a reuşit să obţină mai multe puncte decât conaţionalul său pe parcursul celor trei sezoane în care au fost coechipieri.
-
Michael Schumacher - revenire la Mercedes în 2010
Retras din Formula 1 în 2006, Michael Schumacher a încercat să revină în competiţie la Ferrari în 2009 pentru a-l suplini pe Felipe Massa după accidentul acestuia de la Hungaroring. Eşecul planului, cauzat de durerile de gât, părea să îngroape speranţele fanilor, însă germanul a avut puterea să surprindă atunci când, cu numai două zile înainte de Crăciunul anului 2009, a anunţat revenirea în Formula 1 la Mercedes, acolo unde s-a reîntâlnit cu Ross Brawn. Totuşi, septuplul campion mondial nu a reuşit să impresioneze prin performanţe, trecându-şi în cont un singur podium în cursa de la Valencia din 2012.
-
Kimi Raikkonen - revenire la Lotus în 2012
Retragerea lui Kimi Raikkonen din Formula 1 la sfârşitul lui 2009 pentru a-i face loc lui Fernando Alonso la Ferrari nu a fost o surpriză, însă puţini anticipau că finlandezul va reveni în competiţie după două sezoane petrecute în Campionatul Mondial de Raliuri, mai ales că niciuna dintre echipele de top nu avea locuri disponibile. Neconvenţionalul pilot născut la Espoo a acceptat însă provocarea de a concura pentru Lotus, pentru care a obţinut o victorie în 2012 la Abu Dhabi şi încă una în acest sezon la Melbourne, obiectivul său fiind acela de a încheia dominaţia lui Sebastian Vettel.
-
Kimi Raikkonen - posibil transfer de la Lotus la Ferrari în 2014
Acelaşi Kimi Raikkonen ar putea fi autorul celui mai surprinzător transfer din Formula 1 din ultimii ani. După eşecul negocierilor cu Red Bull Racing, finlandezul ia în calcul inclusiv o revenire la Ferrari, echipă care l-a îndepărtat cu numai patru ani în urmă. În prezent, un parteneriat cu Fernando Alonso pare greu de închipuit prin prisma politicii Scuderiei de a avea un pilot numărul 1 în echipă, însă dorinţa echipei de a câştiga primul titlu după 2008 ar putea fi prea mare pentru a rezista tentaţiei de a avea două săbii în aceeaşi teacă.
-
JJ, joi, 22.08.2013 08:55
Cand faceti un TOP nu e mai elegant sa incepeti de la coada la capat? Voi incepeti cu locul 1 din 11.
-
Schumi, joi, 22.08.2013 11:42
Transferuri surpriza au fost si altele, in primul rand Ascari de la Ferrari la Lancia in 1954, G.Hill la Lotus in 1967 si Lauda la Brabham in 1978. Dar, ca de obicei va lipseste o viziune de ansamblu asupra istoriei F1
-
@JJ, joi, 22.08.2013 13:29
Lista e in ordine cronologica incepand cu primul mare soc si ajungand la ultimul.
Citeste si
-
F1 TOP | miercuri, 26 noiembrie10 momente esenţiale în lupta pentru titlul mondial în Formula 1 în 2014Lewis Hamilton şi Nico Rosberg au luptat pentru titlul mondial în sezonul 2014 al Formulei 1, iar trofeul a fost decis de stilurile diferite de pilotaj, greşelile comise în timpul duelurilor roată la roată şi defecţiunile tehnice ale monoposturilor. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 19 noiembrieTop 10: Cele mai dramatice curse care au decis titlul mondial în Formula 1Pene de combustibil, accidente produse mai mult sau mai puţin în mod deliberat, abandonuri tehnice sau ploi torenţiale sunt câteva dintre elementele care au influenţat decisiv stabilirea campionilor mondiali în ultima etapă a unui sezon de Formula 1. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 27 augustPoveştile Formulei 1: Tată şi fiu - familii de piloţi în Marele CircPe parcursul istoriei, 11 cupluri tată şi fiu au concurat în Formula 1, cele mai cunoscute fiind familiile Hill, Villeneuve sau Rosberg. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 30 iulieTop 10 circuite de Formula 1 după numărul de curse găzduiteŞase circuite care au debutat în Formula 1 în anii '50 continuă să fie prezente şi astăzi în calendarul competiţional, iar cel mai "proaspăt" a fost construit în 1986. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 23 aprilieTOP 10: Echipele cu cele mai multe victorii consecutive în Formula 1McLaren, Ferrari, Red Bull şi Williams domină topul echipelor cu cele mai multe victorii consecutive în istoria Formulei 1, însă Mercedes s-ar putea infiltra în clasament în acest sezon. Citeste tot
nu e pe nicaieri prin top Villeneuve la BAR. Topul fiind despre transfer surprinzator cred ca merita si Villeneuve un loc pe acolo pentru ca a plecat de la campioana mondiala la o echipa incepatoare BAR. Lipseste si Ham cu transferul la Mercedes. Adica transferuri din astea surpriza despre care multi au spus "mare greseala".