TOP: Piloţi care au plecat din pole la debutul în Formula 1
Doar şase piloţi au reuşit să obţină pole position-ul la primul Mare Premiu în Formula 1, iar trei dintre aceştia au obţinut această performanţă în primele două sezoane ale competiţiei.
Formula 1 este în prezent unul dintre cele mai competitive sporturi, experienţa fiind esenţială pentru ca un pilot să ajungă la o echipă de top şi să lupte cu regularitate pentru victorii.
Tocmai de aceea, este o raritate ca un debutant să obţină o performanţă majoră în cursa de debut, fie că ne referim la un pole position, o victorie sau măcar un podium.
Prin urmare, nu este o surpriză că, în istoria de peste 60 de ani a competiţiei, doar şase piloţi au reuşit să obţină un pole position la debutul în Formula 1, iar trei dintre ei au obţinut această performanţă în 1950 şi 1951, primele două sezoane ale Marelui Circ.
-
Giuseppe Farina - Silverstone, 13 mai 1950
Evident, prima cursă din Campionatul Mondial de Formula 1 a adus şi primul pilot care a obţinut pole position-ul la debut. Marele Premiu al Marii Britanii, desfăşurat la Silverstone în 1950, l-a avut ca protagonist pe Giuseppe Farina. La volanul unui Alfa Romeo 158, italianul a fost cronometrat cu 1:50.8, devansându-l cu numai 0.2 secunde pe conaţionalul său Luigi Fagioli, care a concurat cu acelaşi monopost. Ulterior, Farina avea să devină şi singurul pilot cu pole la debut care câştigă cursa propriu-zisă, nu înainte de a schimba frecvent primul loc cu Fagioli, diferenţa de la final fiind de numai 2.6 secunde. Tot Farina şi-a adjudecat atunci şi cel mai bun timp în cursă, fiind cronometrat cu 1:50.6 în al doilea tur.
-
Walt Faulkner - Indianapolis, 30 mai 1950
Cursa de 500 de mile de la Indianapolis ajunsese deja la ediţia a 34-a când a fost inclusă în calendarul Formulei 1, însă niciun pilot european nu s-a prezentat, în primul rând din cauza distanţei prea mari. Tocmai de aceea, întregul eveniment a fost o afacere americană, iar Walt Faulkner a fost cel care a stabilit cel mai bun timp în calificări după ce a fost cronometrat cu 4:27.97, fiind cu peste trei secunde mai rapid decât următorul clasat. Aflat la volanul unui Kurtis Kraft-Offenhauser, Faulkner nu a reuşit însă să se impună în cursă şi a terminat doar pe locul şapte la trei tururi în spatele câştigătorului Johnnie Parsons. Programată iniţial să aibă loc pe parcursul a 200 de tururi, cursa a fost întreruptă în turul 138 din cauza ploii.
-
Duke Nalon - Indianapolis, 30 mai 1951
Deloc surprinzător, istoria s-a repetat la Indianapolis şi un an mai târziu, când europenii au refuzat încă o dată să facă deplasarea în Statele Unite. De data aceasta, pole position-ul i-a revenit lui Duke Nalon, cronometrat cu 1:36.49 la volanul unui monopost Kurtis Kraft-Novi. Într-o cursă marcată de numeroase defecţiuni tehnice şi incidente, Nalon a abandonat în turul 151, cu numai 49 de tururi înainte de final,. De altfel, doar opt piloţi au reuşit să termine cursa, iar victoria i-a revenit lui Lee Wallard la aproape patru ore de la start.
-
Mario Andretti - Watkins Glen, 6 octombrie 1968
Mario Andretti a concurat frecvent în cursa de la Indianapolis în anii '60, iar în 1968 a primit oportunitatea de a concura în Formula 1 din partea legendarului Colin Chapman, proprietarul echipei Lotus. La debutul în Formula 1, americanul a obţinut pole position-ul în Marele Premiu al Statelor Unite din 1968 desfăşurat pe circuitul Watkins Glen, reuşind să-l învingă pe Jackie Stewart cu numai 0.07 secunde. Andretti a fost însă depăşit în primul tur al cursei de Stewart şi în cele din urmă a abandonat în turul 32 în urma unei defecţiuni la ambreiaj, după ce anterior deteriorase şi nasul monopostului. 10 ani mai târziu avea însă să-şi treacă în cont şi titlul mondial.
-
Carlos Reutemann - BUenos Aires, 23 ianuarie 1972
Cariera lui Carlos Reutemann în Formula 1 se leagă de Bernie Ecclestone, care i-a oferit un loc la Brabham pentru sezonul 1972 alături de Graham Hill. Prima cursă a sezonului a avut loc chiar în Argentina, ţara natală a lui Reutemann, iar acesta şi-a demonstrat abilităţile prin stabilirea celui mai bun timp în calificări chiar în faţa propriilor suporteri. Rezultatul său a fost cu atât mai impresionant cu cât Hill s-a plasat doar pe poziţia a 16-a a grilei de start. Totuşi, Reutemann a terminat cursa doar pe locul şapte după o intrare neprogramată la boxe pentru schimbul de pneuri, iar pe parcursul anului a obţinut o singură victorie, la Interlagos.
-
Jacques Villeneuve - Melbourne, 10 martie 1996
1996 avea să fie un sezon dominat de Williams, iar toată lumea anticipa că Damon Hill va avea prima şansă la titlu în faţa debutantului Jacques Villeneuve. Pe atunci în vârstă de 24 de ani, canadianul şi-a demonstrat însă abilităţile încă de la debut, reuşind să obţină pole position-ul în etapa de debut de la Melbourne. Cronometrat cu 1:32.371, el a fost cu peste o zecime de secundă mai rapid decât Hill şi a fost lider în cea mai mare parte a cursei, însă a fost nevoit să încetinească din cauza unei scurgeri de ulei, ceea ce i-a permis coechipierului său să-l depăşească şi să câştige cursa.
Citeste si
-
F1 TOP | miercuri, 26 noiembrie10 momente esenţiale în lupta pentru titlul mondial în Formula 1 în 2014Lewis Hamilton şi Nico Rosberg au luptat pentru titlul mondial în sezonul 2014 al Formulei 1, iar trofeul a fost decis de stilurile diferite de pilotaj, greşelile comise în timpul duelurilor roată la roată şi defecţiunile tehnice ale monoposturilor. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 19 noiembrieTop 10: Cele mai dramatice curse care au decis titlul mondial în Formula 1Pene de combustibil, accidente produse mai mult sau mai puţin în mod deliberat, abandonuri tehnice sau ploi torenţiale sunt câteva dintre elementele care au influenţat decisiv stabilirea campionilor mondiali în ultima etapă a unui sezon de Formula 1. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 27 augustPoveştile Formulei 1: Tată şi fiu - familii de piloţi în Marele CircPe parcursul istoriei, 11 cupluri tată şi fiu au concurat în Formula 1, cele mai cunoscute fiind familiile Hill, Villeneuve sau Rosberg. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 30 iulieTop 10 circuite de Formula 1 după numărul de curse găzduiteŞase circuite care au debutat în Formula 1 în anii '50 continuă să fie prezente şi astăzi în calendarul competiţional, iar cel mai "proaspăt" a fost construit în 1986. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 23 aprilieTOP 10: Echipele cu cele mai multe victorii consecutive în Formula 1McLaren, Ferrari, Red Bull şi Williams domină topul echipelor cu cele mai multe victorii consecutive în istoria Formulei 1, însă Mercedes s-ar putea infiltra în clasament în acest sezon. Citeste tot