Topul furnizorilor de motoare din Formula 1 în era unităţilor V8 de 2.4 litri

Publicat miercuri, 27.11.2013 13:16 de Daniel Popescu

Renault este furnizorul de motoare cu cele mai multe victorii obţinute pe parcursul celor opt ani în care au fost utilizate unităţile V8 de 2.4 litri.

Marele Premiu al Braziliei de la sfârşitul săptămânii trecute a marcat finalul erei motoarelor V8 de 2.4 litri în Formula 1, înainte de trecerea la unităţile turbo V6 de 1.6 litri mai prietenoase cu mediul înconjurător şi adaptate la noile cerinţe din industria auto.

Motoarele V8 de 2.4 litri au fost introduse în Formula 1 în sezonul 2006 şi au înlocuit celebrele motoare V10 de 3.0 litri, considerate printre cele mai spectaculoase din punct de vedere al sunetului.

Pe parcursul celor opt ani de utilizare, şapte constructori s-au implicat în furnizarea motoarelor, însă patru dintre aceştia au ales să se retragă pe parcurs din competiţie, în principal din cauza crizei economice. De altfel, ceilalţi trei constructori, pe numele lor Renault, Mercedes şi Ferrari, s-au bucurat de cele mai mari performanţe, obţinând împreună 145 de victorii în cele 147 de curse din ultimii opt ani. 

  • Locul 7 - Cosworth - un pole position

    În ciuda succesului înregistrat în anii '60-'70 cu celebrele unităţi Double Four Valve (DFV) construite pentru Ford, Cosworth nu s-a bucurat deloc de succes în era motoarelor V8 de 2.4 litri. Britanicii au oferit unităţi celor de la Williams în 2006, după care s-au retras din competiţie pentru a reveni ca furnizor în 2010 pentru Williams şi cele trei noi echipe din Formula 1, HRT, Marussia şi Caterham. Pole position-ul obţinut de Nico Hulkenberg în Marele Premiu al Braziliei din 2010 (foto) reprezintă singura performanţă a celor de la Cosworth, care ulterior au pierdut câte o echipă în fiecare an. Practic, din 2011 au rămas în portofoliu numai cu noile echipe, care nu au obţinut niciun punct, iar după un sezon 2013 în care au lucrat doar pentru Marussia s-au retras din nou din Marele Circ.

  • Locul 6 - Toyota - un pole position, 11 podiumuri

    Toyota a fost unul dintre constructorii care a investit cei mai mulţi bani în Formula 1 în primul deceniu al mileniului trei, însă rezultatele au întârziat să apară. Pe lângă propria echipă de uzină, japonezii au furnizat unităţi pentru Midland (2006) şi Williams (2007-2009), însă nu şi-au trecut în cont decât un pole position la Marele Premiu al statului Bahrain din 2009 (foto). Pe parcursul celor patru ani de prezenţă cu motoare V8 de 2.4 litri, Toyota şi-a trecut în palmares doar 11 podiumuri, dintre care patru în 2008 şi cinci în 2009. Rezultatele modeste raportate la investiţii au determinat Toyota să părăsească Formula 1 la sfârşitul sezonului 2009, la numai un an după ce conaţionalii de la Honda au urmat aceeaşi strategie.

  • Locul 5 - Honda - o victorie, 4 podiumuri

    Honda a avut o istorie scurtă în Formula 1 în era motoarelor V8, în calitate de furnizor pentru echipa de uzină şi pentru Super Aguri, team-ul japonezului Aguri Suzuki considerat neoficial drept a doua echipă a niponilor. Primul sezon a fost şi cel mai bun: Jenson Button a câştigat un Mare Premiu al Ungariei din 2006 memorabil prin prisma condiţiilor dificile generate de ploaie (foto), urcând pe ultima treaptă a podiumului şi în Malaysia şi Brazilia. Un singur podium în 2008, obţinut de Rubens Barrichello la Silverstone, nu a fost însă insuficient pentru ca japonezii să continue în Formula 1. Retragerea de la finalul lui 2008 avea să se dovedească una dintre marile erori ale constructorului, întrucât echipa de la Brackley a câştigat în 2009 ambele titluri mondiale sub conducerea lui Ross Brawn şi cu motoare Mercedes.

  • Locul 4 - BMW - o victorie, 17 podiumuri

    La introducerea motoarelor V8 de 2.4 litri, BMW a cumpărat Sauber şi a redenumit echipa în BMW-Sauber. După două podiumuri obţinute în 2006 şi alte două în 2007, constructorul german a avut parte în 2008 de cel mai bun sezon din istoria prezenţei sale în Formula 1. Robert Kubica a obţinut podiumuri în Malaysia, Bahrain, Spania înainte de a câştiga cursa de la Monaco (foto) şi a fost implicat în lupta pentru titlu până cu două curse înainte de finalul sezonului. Decizia germanilor de a se concentra pe sezonul 2009 s-a dovedit complet neinspirată: pe lângă faptul că Robert Kubica a terminat doar pe 6 şi 11 ultimele două curse, BMW-Sauber a avut un debut de sezon modest în anul următor. În contextul crizei economice, germanii au decis rapid că Formula 1 nu-şi justifică sumele investite şi s-au retras din competiţie la finalul anului, ramanad astfel cu o singură victorie şi 17 podiumuri în palmares. 

  • Locul 3 - Ferrari - 39 de victorii

    Era motoarelor V8 de 2.4 litri a prins Ferrari într-un moment complet nepotrivit, când Fernando Alonso câştiga în 2006 al doilea titlu mondial consecutiv alături de Renault. Kimi Raikkonen şi-a adjudecat în mod nesperat titlul mondial un an mai târziu în ciuda unui deficit de 17 puncte cu numai două curse înainte de final (foto), însă acesta a rămas singurul trofeu la piloţi adjudecat de Scuderia. Echipa şi-a trecut în cont şi două titluri la constructori, în 2007, când McLaren a fost exclusă în urma unui scandal de spionaj, şi 2008. În paralel, Ferrari a furnizat motoare şi pentru Red Bull (2006), Spyker (2007), Force India (2008), Toro Rosso (2007-2013) şi Sauber (2010), cea mai mare parformanţă fiind victoria lui Sebastian vettel din Marele Premiu al Italiei din 2008, pe vremea când germanul concura pentru Toro Rosso.

  • Locul 2 - Mercedes - 46 de victorii

    În primii trei ani ai erei motoarelor V8 de 2.4 litri, Mercedes a furnizat motoare doar pentru McLaren, interval de timp în care a obţinut 14 victorii şi un titlu mondial prin Lewis Hamilton în 2008. Începând din 2009, constructorul german şi-a diversificat opţiunile: a furnizat motoare pentru campioana mondială Brawn GP în 2009 (foto) pe care apoi a cumpărat-o şi a transformat-o în propria echipă de uzină. McLaren a continuat însă să fie principala echipă generatoare de succes prin cele 21 victorii obţinute în următoarele patru sezoane (2009-2012), pentru ca germanii să înceapă să câştige exact în anul în care McLaren nu a obţinut niciun măcar un podium, prin cele trei victorii obţinute de Lewis Hamilton şi Nico Rosberg în 2013. De asemenea, Mercedes a furnizat motoare pentru Force India începând din 2009, cea mai bună performanţă a acestora fiind locul doi obţinut de Giancarlo Fisichella în Marele Premiu al Belgiei din 2009. 

  • Locul 1 - Renault - 60 de victorii

    Pe parcursul erei V8 de 2.4 litri, motoarele Mercedes au fost considerate cele mai puternice din Formula 1, însă Renault a fost constructorul care şi-a adjudecat cele mai multe victorii şi titluri mondiale. Francezii au obţinut ambele titluri în 2006 cu propria echipă de uzină prin intermediul lui Fernando Alonso (foto), pentru ca din 2007 să devină furnizori pentru Red Bull Racing. Parteneriatul cu echipa lui Dietrich Mateschitz a început să dea roade în 2009, iar din 2010 această a obţinut toate titlurile la piloţi şi constructori. În paralel, Renault a continuat să furnizeze motoare pentru echipa de la Enstone, cunoscută în prezent drept Lotus, iar în 2011 a început un parteneriat cu actuala Caterham, pentru ca în 2012 şi 2013 să ofere unităţi şi pentru Williams. Totuşi, Red Bull Racing este cea mai importantă echipă din portofiul, întrucât a adus 47 dintre cele 60 de victorii obţinute de Renault în era motoarelor V8 de 2.4 litri.

Mai departe...
  • Alin, miercuri, 27.11.2013 13:38

    Kubica a castigat in Canada, nu la Monte Carlo.

  • ciuruitu, miercuri, 27.11.2013 16:15

    deci le-a dat Reno de i-a innebunit