20 de lucruri pe care nu le stiai despre... SKODA
Stiati ca Škoda este unul dintre cei doar patru constructori auto infiintati inainte de 1900? Aceasta si alte 19 informatii interesante in noul episod "Stiati ca..."
1. Povestea celor doi cehi care au infiintat compania, Vaclav Laurin si Vaclav Klement, a inceput in momentul in care Klement avea nevoie de piese de schimb pentru bicicleta sa germana si nu avea de unde sa le achizitioneze. Nepasarea aratata de catre producatorul german de biciclete i-a facut pe cei doi sa se apuce de reparatia si productia de biciclete. Germanii refuzasera sa ii ofere lui Klement o solutie la problema lui, motivand faptul ca nu inteleg limba in care le-a scris respectiva scrisoare.
2. Incepand cu anul 1890, cei doi au inceput sa produca biciclete, iar 9 ani mai tarziu au inceput sa fabrice motociclete. Motocicletele produse de cei doi erau considerate foarte reusite, acestea inregistrand cateva victorii in competitiile de la acea vreme.
3. Skoda este unul dintre cei patru constructori auto ai lumii care au fost infiintati inainte de 1900.
4. In anul in care au inceput sa produca automobile, 1905, compania vindea vehicule sub numele de Laurin&Klement automobile, iar primul model a fost denumit Voiturette A. In anul 1925, compania Laurin&Klement a fuzionat cu Pizen Skodova si si-a schimbat numele in Skoda.
5. Pe langa biciclete si motociclete, Škoda a produs si avioane, dar si utilaje agricole, cum ar fi pluguri motorizate.
6. Desi compania se numea Škoda, toate modelele fabricate pana in anul 1929 si-au pastrat denumirea Laurin&Klement. Ulterior, toate modelele fabricate de companie au fost vandute sub marca Skoda. Totusi, in anii care au urmat dupa preluarea facuta de Volkswagen, unele modele Skoda au primit si indicativul Laurin&Klement, acordat versiunilor de echipare de varf.
7. Denumirea Octavia a intrat in nomenclatura contrustorului ceh inlocuind clasicul Skoda 440. "Octavia" nu enumele unei persoane, ci semnifica faptul ca acesta era al optulea model dezvoltat de constructorul ceh de la incheierea Celui de-al Doilea Razboi Mondial.
8. Nava-amiral a flotei britanice, Queen Mary, avea numeroase componente fabricate de producatorul ceh Skoda.
9. Desi erau extrem de slabe din punct de vedere calitativ, modelele Skoda 105/120 au reusit sa obtina numeroase victorii in Campionatul de Raliuri din Anglia in anii 1970 si 1990. Mai exact, modelele Skoda au castigat titlul din clasa in care concurau pentru 17 ani la rand. Modelele de competitie erau echipate cu un motor de 1.289 centimetri cubi, care dezvolta 130 CP – o putere litrica impresionanta pentru acea vreme.
10. Volkswagen nu este primul grup german in care intra Skoda. Pana la preluarea din anul 1991, producatorul fusese preluat in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial de catre armata germana care ocupase Cehoslovacia. La acea vreme, fabrica Skoda a primit numele "Hermann Goering Werke".
11. La momentul intrarii in Grupul Volkswagen, Skoda era al patrulea brand din portofoliul germanilor, dupa Volkswagen, Audi si Seat.
12. Skoda are legaturi adanci in sponsorizarea a diferite competitii sau echipe sportive. Marca ceha este una dintre primele companii care au "rebotezat" o echipa de fotbal din lume. Se intampla in 1991, in Grecia. De atunci, echipa de fotbal a orasului Xanthi se numeste oficial Xanthi Skoda.
13. Skoda este partenerul oficial al Campionatului Mondial de hochei pe gheata, eveniment de care compania ceha si-a alaturat numele in 2009 pentru a 17-a oara consecutiv.
14. Legatura Skoda cu sportul nu se opreste insa aici. Incepand cu 2004, Skoda este principalul partener al celui mai important eveniment anual din lumea ciclismului, Turul Frantei. Marca ceha pune la dispozitia oficialilor si invitatilor din caravana Turului circa 250 de exemplare ale modelelor din gama sa. Pe langa asta, Skoda este sponsorul principal al tricoului alb, pe care il poarta cel mai bun tanar sub 25 de ani prezent in Turul Frantei.
15. Skoda are o reputatie extrem de buna in Marea Britanie inca din anii 1980, iar clientii marcii cehe au nominalizat marca Skoda in primele pozitii ale clasamentelor J.D. Power din anii 2000.
16. Skoda a prezentat la editia din 2006 a Salonului Auto de la Paris conceptul unei compacte cu trei usi cu design sportiv. Din pacate, acest model nu a ajuns niciodata in productie. Design-ul acestu model era inspirat puternic din cel al lui Roomster, iar producatorul ceh putea sa atace cu usurinta segmentul compactelor sportive cu trei usi.
17. Din pacate pentru cehii de la Skoda, reputatia marcii nu a fost la fel de buna de-a lungul anilor, mai ales in unele tari din Europa. Spre exemplu, bancurile cu Skoda erau extrem de populare in Polonia in anii 1960-1970. Acestea erau axate pe fiabilitatea scazuta a modelului MB1000, care era supranumit de polonezi ca fiind "modelul cu 1.000 de probleme".
18. Versiunea Skoda Octavia lansata in 1996 a fost primul model al constructorului ceh care putea fi echipat si cu o transmisie automata. Acest model a fost raspunsul Volkswagen la puzderia de automobile ieftine produse si dezvoltate in China. In anul 1999, Octavia a devenit primul model Skoda disponibil si cu tractiune integrala.
19. Fabrica Skoda din Mlada Boleslav este considerata a fi una dintre cele mai eficiente fabrici din Europa, in ciuda faptului ca nu este extrem de automatizata. Unul dintre avantajele acestei fabrici este lumina naturala prezenta in abundenta in toate zonele fabricii, un lucru cerut special de angajatii companiei.
20. Promovarea primei generatii a modelului Skoda Octavia in Marea Britanie a costat aproape 12 milioane de lire sterline. Cea mai mare provocare pentru agentii de vanzari ai marcii cehe a fost de a-i convinge pe potentialii clienti sa testeze pe sosea acest model. Britanicii care au mai detinut o Skoda s-au aratat extrem de interesati de aceste teste, iar multi dintre acestia si-au cumparat o noua Octavia in favoarea vechii Skoda pe care o detineau.
pc. 5 inclusiv tancuri