FEATURE: Maybach moare în 2013. Ce rămâne în urma brandului german?

Publicat luni, 28.11.2011 14:31 de Dragoș Băltățeanu

Maybach se va întoarce în cărţile de istorie începând cu 2013. Marca de lux atât de iubită de milionarii autohtoni dispare după ce în 2010 a reuşit să vândă doar 157 de unităţi.

CEO-ul Daimler, Dieter Zetsche, a decis că marca Maybach va fi închisă începând cu 2013. Este o decizie dureroasă, dar necesară pentru Daimler. Maybach nu a reuşit în ultimii ani să se ridice la nivelul rivalilor săi. Iar pentru Mercedes, marca a devenit o gaură neagră financiară. Anul trecut, Maybach a vândut doar 157 de unităţi. Iar în acest an, conform Automotive News, în Statele Unite ale Americii s-au vândut doar 44 de unităţi Maybach. Cifre care sunt departe de ceea ce ar fi dorit Daimler de la brandul construit de Wilhelm Maybach.

Comparaţiile sunt dureroase pentru Maybach: Rolls-Royce a vândut în 2010 2.711 unităţi, un record pentru marca de prestigiu din Marea Britanie deţinută de BMW, în timp ce Bentley a găsit 4.763 de clienţi în toată lumea.

Maybach nu a reuşit să exploate piaţa automobilelor ultraluxoase. Pe o piaţă pe care numărul clienţilor cu posibilităţi nelimitate a crescut continuu, Maybach venea cu o ofertă compusă din două modele bazate pe platforma tehnică a modelului S-Klasse de acum o generaţie. După retragerea mărcii, Mercedes va compensa lipsa modelelor 57 şi 62 prin lansarea viitoarei generaţii a clasei S, care va veni în 2013 şi care se anunţă mai luxos ca niciodată. Va fi oferită cu trei versiuni de ampatament, inclusiv o variantă S600 Pullman. 

PUŢINĂ ISTORIE

Maybach, marca de lux a concernului Daimler, are un nume cu istorie în spate. A fost fondată în 1909 de către Wilhelm Maybach şi fiul său. Maybach a fost mereu un apropiat al lui Gotlieb Daimler şi era unul dintre cei mai pricepuţi proiectanţi de motoare şi sisteme pentru primele automobile.

Wilhelm Maybach s-a născut pe 9 februarie 1846 în Heilbronn, crescând într-o familie cu şase copii. La vârsta de zece ani a rămas orfan. A mers la şcoala Reutlinger Bruderhaus, al cărei fondator şi director, Gustav Werner, a remarcat şi a cultivat talentul băiatului în domeniul tehnic.

Tot la Reutlingen, Maybach l-a cunoscut pe Gottlieb Daimler în 1865 şi cei doi au devenit tovarăşi de nedespărţit. Pentru Daimler, Maybach a rămas un prieten apropiat până la moartea sa, în 1900. În septembrie 1869 a lucrat împreună cu Daimler în Karlsruhe, iar mai târziu s-a mutat la uzina de motoare Deutz. Această perioadă l-a inspirat să lucreze la proiecte ale unor motoare cu combustie internă, uşoare şi cu turaţie mare, adecvate atât pentru vehicule terestre, cât şi nautice sau aeriene. Daimler a părăsit Deutz Gasmotorenfabrik la mijlocul anului 1882, în urma divergenţelor avute cu Consiliul Director. În octombrie 1882, Wihelm Maybach l-a urmat la Cannstatt pentru a-şi pune în practică proiectul unui motor uşor cu combustie internă şi turaţie mare. 

În 1883 a realizat primul motor orizontal, urmat apoi de motorul-pendulă cu cilindru vertical fix, adaptat special pentru a putea fi montat într-un vehicul. În 1885, noul motor a fost instalat mai întâi în maşina de mers din lemn şi, un an mai târziu, într-o caleaşcă. Dar Maybach nu se mulţumea doar să fabrice motoare pentru caleşti.

În continuare, Maybach a realizat automobilul cu roţi din oţel. Acelaşi autovehicul a ocazionat introducerea transmisiei cu roţi dinţate în ingineria automobilistică. Prezentat în 1889 la Expoziţia Mondială de la Paris, automobilul cu roţi din oţel al lui Maybach a grăbit naşterea industriei automobilistice franceze.

Maybach a început să construiască maşini de lux care îi purtau numele în 1919. Primul model a purtat numele Maybach W1 şi era un automobil de test. Maybach W3 (foto jos) avea să intre în istorie ca primul model al mărcii. A fost lansat în 1921 şi a fost prezentat la Salonul Auto de la Berlin. Folosea un motor cu şase cilindri în linie de 5.7 litri ce dezvolta 70 CP.
Acest model deschidea epoca de glorie pentru Maybach.

 

ALTE MODELE DIN ISTORIA MAYBACH

 

MAYBACH W6 - A fost produs între 1930 şi 1933. Şase cilindri în linie, 6.995 cmc, 120 CP la 2.800 rpm.

 

MAYBACH DSH - Şase cilindri în linie, 5.184 cmc, 130 CP la 3.200 rpm.

 

MAYBACH TYPE ZEPPELIN DS 8 CABRIOLET 1932 - Motor cu 12 cilindri în V, 7.922 cmc, 200 CP la 3.200 rpm 


 

MAYBACH SW 35 - A fost lansat în primăvara lui 1935 la Salonul Auto de la Berlin. Era un Maybach "mic" cu un motor de doar 3.5 litri cu şase cilindri, 140 CP la 4.500 rpm. 

 

MAYBACH TYPE SW 38 ROADSTER 1936 - Motor cu şase cilindri, 3.815 cmc, 140 CP la 4.500 rpm

Compania a produs automobile până la începutul celui de-al Doilea Război Mondial. În paralel, producea şi motoare industriale diesel pentru uz feroviar şi marin. În timpul războiului, Maybach a produs tancuri pentru armata germană.

După război, compania efectua lucrări de reparaţii dar producţia de automobile nu a mai fost reluată. Douăzeci de ani mai târziu, compania era redenumită MTU Friedrichshafen. Daimler-Benz a cumpărat-o în 1960. 

RENAŞTEREA SUB DAIMLER

Marca Maybach a fost reînviată acum 9 ani,  în 2002, deoarece grupul Daimler îşi dorea o marcă de lux care să concureze cu Rolls-Royce şi Bentley. Aceste mărci erau deţinute de rivalii comerciali ai grupului Daimler, BMW şi Volkswagen. Rezultatul a fost reprezentat de două modele speciale, 57 şi 62 (cu versiunile 57S şi 62S şi Zeppelin), construite pe platforma lui Mercedes S-Klasse. Cea mai scumpă maşină vândută de Maybach este însă 62 Landaulet, o versiune specială derivată din modelul 62S şi care are un preţ de listă de 900.000 de euro.

Modelele Maybach nu au scăpat nici de atenţia celor de la Brabus, tunerul oficial al celor de la Mercedes-Benz anunţând acum şapte ani modelul Maybach Brabus. Acesta era bazat pe Maybach 62S, dar motorul ajungea la 1024 Nm, iar acceleraţia 0-100 km/h atingea 4.9 secunde. Modelul nu a fost însă niciodată produs în serie.

MAYBACH ÎN ROMÂNIA

Cel mai de succes an pentru modelele mărcii Maybach în ţara noastră a fost 2008, când în România s-au înmatriculat şase maşini care purtau sigla constructorului german de lux. Totuşi, doar unul dintre acestea avea 0 kilometri în momentul achiziţiei. Criza a lovit însă vârful de formă al lui Maybach în România, anul 2009 aducând cu sine doar două înmatriculări, dintre care una second-hand. Printre numele cunoscute care au intrat în cercul restrâns şi select al posesorilor unor modele Maybach se numără Ion Ţiriac, Dan Adamescu, Viorel Cataramă, Cornel Penescu, sau George Becali. Ultimul a intrat în istoria mărcii după ce a încercat să-şi repare singur cu o rangă maşina uşor avariată, deşi posesorii maşinilor produse de Maybach beneficiază de asistenţă exclusivă pe toată perioada posesiei maşinii.



  • isa.t, luni, 28.11.2011 20:17
    ?

    daca aveau 2-3 modele diferite gen , rolls / bentley poate erau pe linia de plutire cu mici pierderi .Chiar nu se putea produce o serie limitata de exelero.Sunt sigur ca cei de la bmw si vw au facut un complot pt maybach :) oricum mert e 1 si restul .........

  • Serd, luni, 28.11.2011 20:40
    English rules!

    In acest segment,se pare ca englezii detin secretul succesului! Din pacate pt.ei nu cel al succesului financiar,deoarece activand singuri aici nu au avut nici o sansa fara aportul tehnologiei germane! Una peste alta insa,cand acesti rivali istorici si-au dat mana ,au scos pe piata niste realizari de exceptie! Fara know-how-ul englezilor esti"mort" pe acest segment,drept dovada "moartea" Maybach! Cu toata avalansa de tehnologie si lux a concernului Daimler,a lipsit intotdeauna acel farmec specific englezesc,era cumva ca un manelist plin de toale de firma si aur la receptie aristrocrata!

  • Adi, marţi, 29.11.2011 01:11
    157 de unităţi ? ?? Pai sa zica MULTUMESC si pt. atat ! Nu toti sunt

    idioti sa plateasca de 4-5 ori mai mult pt. un S class cu alta sigla si pe alocuri cateva cehstii schimbate + 2-3 optiuni care nu fac mai mult de 50 de mii de euro . Adica daca S-class costa in medie 100 de mii de euro, Maybach nu ar fi trebuit sa fie mai mult de 150 de mii de euro. Hai 180 de mii ca sa fie in rand cu Bentley Continental. Daca maine ar scade pretul la ele pana la 180 de mii, Maybach ar supravietuii fara probleme. Dar cum ei sunt lacomi, prefera sa traga pe dreapta inca niste decenii. Ca in BIBLIE...pe sistemul si iarasi va sa vie sa judece Rolls Royce si Bentley :))))))

  • lorinczi.thomas, marţi, 29.11.2011 07:26
    Maybach SW 35

    Zici ca e un Wartburg!

  • lorinczi.thomas, sâmbătă, 03.12.2011 10:02
    Ce ramane in spatele Maybach?

    Ion Ţiriac, Dan Adamescu, Viorel Cataramă, Cornel Penescu, JIJI Becali si putina istorie!

  • lorinczi.thomas, sâmbătă, 03.12.2011 10:04
    Daca...

    ...dezvoltau un model special Maybach, nu se lua decizia asta "dureroasa"!

  • LauCalin, miercuri, 07.12.2011 01:38

    O (mare) parte din disparitia lui Maybach i se datoreaza faptului ca mereu a fost asociat cu un Mercedes Clasa S mult mai scump, inclusiv in privinta designului. La o masina nu totul se rezuma la tehnica impecabila, asa cum era Maybach. Mai este un factor care te poate distruge sau te poate imbogati. Se numeste sentiment, acel ceva care iti spune "este superb si vreau sa fie al meu!". Ei bine chestia asta Maybach nu prea o avea. In schimb Rolls Royce sau Bentley o aveau, pentru ca tehnica impecabila vine la pachet cu un design asa cum am zis mai sus.