POVEŞTI AUTO: Sergio Pininfarina - legenda designului italian

Publicat luni, 18.03.2013 11:10 de Dragoș Băltățeanu

Sergio Pininfarina, omul care a influenţat cel mai mult designul modelelor Ferrari, a murit anul trecut, la vârsta de 85 de ani. Ne-a lăsat moştenire o lungă listă de modele emblematice. Iar numele său a intrat deja în manualele de design auto.

Sergio Pininfarina şi-a legat numele de designul unora dintre cele mai faimoase modele sport din lume. El este cel care a dat lumii auto modele precum Ferrari Testarossa 1984, Fiat 124 Spider 1986, Maserati Quattroporte 2003 sau Ferrari Scaglietti 2004. Dar şi modele mai puţin exotice, cum sunt Peugeot 406 Coupe, Fiat 124 Spider sau Alfa Romeo 164. În plus, a creat modele şi pentru alte mărci, numele său fiind asociat cu designul unor modele Bentley, Mitsubishi sau Hyundai.

Sergio Pininfarina ne-a părăsit în iulie 2012, la vârsta de 85 de ani. Sergio nu a mai apărut în public din 2008, atunci când şi-a pierdut fiul, Andrea Pinifarina, într-un accident de motocicletă.

Sergio Pininfarina alături de Ferrari Testarossa.

FARINA ŞI PININFARINA

Sergio Pininfarina nu a fost considerat doar un designer reprezentativ, ci şi unul dintre cei mai de seamă reprezentanţi ai statului italian. Era senator pe viaţă şi patronul celei mai cunoscute case de design italian: Pininfarina S.p.A. A condus această firmă timp de 40 de ani, lăsând în urma sa numeroase automobile specifice pentru designul italian.

Începuturile companiei Pininfarina sunt foarte interesante. Iar cu atât mai interesant este faptul că numele Pininfarina nici măcar nu a existat în prima fază. Sergio a fost fiul lui Battista Farina, un constructor de trăsuri. Battista a fost al zecelea din 11 fraţi ai familiei Farina, şi pentru că era unul dintre mezini a fost poreclit Pinin ("cel mic" în dialectul piemontez). Împreună cu fratele său mai mare, Giovanni, a lucrat la Stabilimenti Farina, compania familiei. Avea apoi să plece şi să îşi înfinţele propria companie. Numită iniţial Carozzeria Pinin Farina, numele noii companii a fost schimbat apoi în Pininfarina. Pentru că numele a prins, Battista Farina avea să îşi schimbe numele în Battista Pininfarina în 1961, prin decret prezidenţial, profitând de faptul că familia Pininfarina a fost mereu extrem de influentă în lumea politica italiană. Battista a avut doi copii: Gianna şi Sergio. 

DESIGN DE MANUAL

Cisitalia 212 GT - primul model creat de Pininfarina.


Pininfarina a atras pentru prima dată atenţia lumii auto în 1946 cu o caroserie coupe revoluţionară montată pe un şasiu Cisitalia. Modelul Cisitalia 202 GT este astăzi expus la Muzeul de Artă Modernă de la New York ca exemplu de design excepţional.

Farina a început să lucreze cu Ferrari în 1952, iar în anul următor a creat caroserii şi pentru Fiat, Alfa Romeo şi Lancia. Apoi, în 1954, Roberto Rossellini a fost prima persoană care a comandat un automobil special. A dorit un Ferrari 375MM pe care avea şă i-l ofere cadou lui Ingrid Bergman. Acest model avea să fie un exemplu pentru designul minimalist Pininfarina. Modelul 375 MM se remarca prin linii zvelte şi faruri mici, dar şi prin capota lunga dominată de o priză de aer centrală. Se spune că Ingrid Bergman nu ar fi condus niciodată acest exemplar. A devenit un model de colecţie ce a schimbat numeroşi prorpietari şi a câştigat multe concucursuri de eleganţă. Este una dintre cele mai frumoase maşini create de Sergio Pininfarina. 

Ferrari 375MM creat special pentru Ingrid Bergman.

Printre celelalte modele reprezentative create de Pinifarina se numără şi celebrul Ferrari Enzo. Lansat în 2002 şi fabricat în doar 400 de exemplare, Enzo a fost transpunerea unui bolid de Formula 1 în haine civile, fiind considerat unul dintre modelele extreme ale industriei auto mondiale. Tot lui Sergio Pinifarina în datorim şi liniile clasice ale modelului Ferrari F40, model creat de casa italină cu ocazia împlinirii a 40 de ani de existenţă a mărcii Ferrari. Iar pe lista modelelor care vor rămâne în manualele de design auto se mai numără Peugeot 406 Coupe, Maserati GranTurismo, Ferrari Testarossa, Maserati Quatroporte sau Ferrari GTO.

Ferrari F40
Ferrari Enzo


Compania Pininfarina avea să fie listată la bursa italiana în 1986, iar până la finalul anilor '90 avea 3.000 de angajaţi şi producea 50.000 de automobile pe an. Avea să aibă şi mari probleme financiare, Pininfarina raportând în acest an profit pentru prima dată din 2004 încoace. 

PININFARINA ŞI FERRARI

Sergio Pininfarina împreună cu Luca di Montezemolo.

Sergio Pininfarina a avut o relaţie extrem de strânsă cu marca Ferrari. A fost bun prieten cu Enzo Ferrari şi apoi cu Luca di Montezemolo. Împreună au creat multe dintre modelele grupului, iar Montezemolo are doar cuvinte de laudă pentru Sergio Pinifarina.

"A fost o persoană excepţională", avea să declare Luca di Montezemolo, preşedintele Ferrari, despre Sergio Pininfarina. "Sergio a fost unul dintre cei mai importanţi ambasadori ai Italiei în lume. A promovat peste tot produsele Made in Italy, ceea ce a dat Italiei credibilitate. A fost nu doar un simplu întreprinzător ci un om cu spirit civic, cu o mare pasiune pentru ţara sa. A demonstat-o ca preşedinte al Cofindustria, membru al parlamentului şi senator pe viaţă."

Maserati Quattroporte

"Întâi cu Enzo, apoi împreună cu mine, Sergio a desenat câteva dintre cele mai cunoscute modele Ferrari din toate timpurile. Testarossa şi Enzo, de exemplu. Apoi vă amintesc munca pe care am depus-o amândoi pentru a crea Maserati Quatroporte, una dintre cele mai frumoase maşini pe care le-am construit vreodată. Avea un simţ al eleganţei, al adevăratului stil italian. A făcut parte din marea familie Ferrari, fiind parte din consiliul de administraţie pentru mulţi ani. Ferrari va avea mereu numele legat de cel al lui Sergio Pininfarina. Atât de mult încât vreau să îi dedic lui şi fiului său Andrea un model special: SA Aperta", a concluzionat Luca di Montezemolo.

  • Ferrari F1 Romania, marţi, 19.03.2013 12:07

    Felicitari pentru material!