MAŞINI DE POVESTE: Singer 911, perfecţionarea unui vis

Publicat joi, 14.02.2013 12:12 de Dragoș Băltățeanu

O vedetă rock care dă o nouă viaţă unui model clasic de Porsche. Pare un scenariu de film, dar este o întâmplare adevărată. Iată povestea lui Rob Dickinson şi Singer Vehicle Design.

Dacă timpul ar fi stat în loc şi Porsche ar lansa astăzi un nou model numit 964, el ar arata identic cu creaţiile unei mici companii din California: Singer Vehicle Design. Orice pasionat de automobile a auzit într-un fel sau altul de Singer şi modelele sale clasice de Porsche 911 restaurate. Sau a văzut o imagine cu acest 964 renăscut. Personal, m-am îndrăgostit iremediabil de creaţiile lui Rob Dickinson. Fiind un fan al modelului 911 şi mai ales al clasicului 964, am considerat mai întâi că Singer face o treabă bună recondiţionând şi dând o nouă viaţă unui model clasic. Dar apoi, am săpat mai adânc, şocat de preţul pe care Dickinson îl cere pentru un Singer. 

ROCK STAR

Rob Dickinson alături de primul exemplar Singer 911

Singer înseamnă "cântăreţ" în limba engleză. Şi este un nume bine ales având în vedere că omul din spatele acestui proiect este un star rock. Pe numele său Rob Dickinson, omul pasionat de modele clasice Porsche este cunoscut şi pentru cariera sa ca lider al formaţiei Catherine Wheel. Rob Dickinson este britanic, născut la Norfolk în 1965. Dacă numele vă sună cunoscut, este şi pentru faptul că este văr cu Bruce Dickinson, cel care este liderul şi vocalistul formaţiei heavy metal Iron Maiden şi pilot aviatic cu licenţă comercială. Bruce Dickinson este celebru şi pentru faptul că pilotează personal Boieng-ul 757 pe care formaţia Iron Maiden îl foloseşte în turnee.

Revenind la vărul său mai puţin celebru, acest a fos chitarist şi vocalist în anii '90 pentru formaţia Catherine Wheel, pentru ca apoi să se dedice unei cariere solo. Dickinson este şi un petrolhead convins. Pe lângă pasiunea pentru muzică, a fost mereu pasionat de automobile sport. De mic a fost atras de Porsche 911, după ce a văzut unul pe o autostradă din Franţa, pe când se afla în vacanţă cu familia sa. De-a lungul carieriei a avut în proprietate mai multe modele Porsche şi a căutat mereu să le modifice pentru a le face perfecte. Fiind educat în Design Industrial la Universitatea din Coventry din Marea Britanie, Dickinson ştia ce face. În Marea Britanie a lucrat împreună cu Peter Stevens, cel care a desenat modelul McLaren F1 şi apoi cu Julian Thompson la Lotus. Din 2003 s-a stabilit în California, şi a pus bazele unei afaceri mici care a pornit cumva întâmplător.

Rob Dickinson în concert

SINGER VEHICLE DESIGN

În 2003, Dickinson şi-a modificat propriul 911E din 1969 după gustul său. Maşina sa a creat un curent în California, apărând clienţi care îşi doreau un automobil similar. Dickinson îşi dădea seama că există o piaţă, dar a vrut să creeze un model de calitate, o reinterpretare modernă a clasicului 964. În 2008, a pornit cu modelare în lut pe un exemplar, apoi a digitizat modificările Aria Goup din Irvine, California. Caroseria clasică de 964 a fost simplificată, aripile au fost evazate, iar construcţia unui astfel de exemplar a devenit astfel incredibil de complexă. Nu este doar o simplă restaurare a unui Porsche 964. Este o reconstrucţie de la aproape zero folosind doar cele mai bune componente disponibile pe piaţă. Apoi, maşina este dezvoltată şi testată pentru a se comporta perfect. De aceea producţia de modele Singer 911 este extrem de limitată, iar preţul este pe măsură. Doar cinci exemplare au fost construite până acum, iar compania poate construi maxim zece pe an. Durează cinci luni pentru ca un model să fie gata, iar preţul porneşte de la 250.000 dolari pentru fiecare exemplar, în funcţie de preferinţele clientului. 

Rob Dickinson alături de o caroserie de Porsche 964

Până acum au fost creat cinci exemplare oficiale, fiecare purtând un nume de ţară sau stat american. Texas este cel mai celebru dintre Singer-uri: un Porsche 911 verde ale cărui fotografii au făcut înconjorul internetului.

Singer 911 Texas

Singer 911 Nebraska

Singer 911 Mexico

Singer 911 New York
Singer 911 New York interior

Singer 911 France

ATENŢIA PENTRU DETALII

Dickinson şi echipa sa de şapte oameni au dus arta de a modifica un Porsche clasic la un nivel neatins până acum. Atenţia pentru detalii, calitatea materialelor folosite şi faptul că Singer nu face niciun compromis şi modifică fiecare exemplar într-un ritm natural justifică până la un punct preţul cerut. Singer a creat practic un 964 perfect, dotat cu cele mai bune componente pentru a îl face un automobil extrem de dezirabil, dar perfect utilizabil şi în viaţa de zi cu zi. Sau pentru circuit, dacă proprietarul doreşte acest lucru.

MOTOR

Handbuilt by Cosworth

Pentru a da suflet acestui model, Dickinson oferă clienţilor săi posibilitatea de a alege între cele două blocuri clasice de motorizare: 3.6 sau 3.8 litri. Arhitectură boxer, răcit cu aer, aşa cum Porsche a creat acest iniţial acest motor. Dar pentru a fi adus în epoca modernă, fiecare motor este asamblat manual de către Cosworth Engineering. Puterea începe oficial de la 270 CP pentru motorul boxer de 3.6 litri şi poate ajunge la 360 sau chiar 425 CP pentru blocul de 3.8 litri. Pentru a transmite herghelia de cai putere către roţile de pe puntea spate, Singer a ales o cutie de viteze Getrag G50 cu cinci sau şase trepte. Varianta cu şase trepte este disponibilă ca opţiune şi este asociată şi cu un diferenţia cu alunecare limitată. Sistemul electric vechi de 20 de ani folosit de modelele 964 este complet înlocuit cu tehnologie de ultimă oră. De altfel, acesta este la nivel motorsport în ceea ce proveşte calitatea. În centrul noului sistem stă modulul Cosworth Pectel. Singer nu comunică oficial cifre legate de performanţele modelelor produse. Dar ştim că un Singer 911 cântăreşte aproxmativ 1100 de kilograme. Pentru varianta motorizată cu propulsorul de 3.8 litri de 425 CP acceleraţia de la 0 la 100 km/oră se face în 3.9 secunde, iar viteza maximă este de 275 km/oră

LUMINI

Pentru a aduce blocurile optice în secolul XXI, Singer a optat pentru faruri Hella BiXenon de ultimă generaţie. Ele au fost dezvoltate iniţial pentru modelele de competiţie ce concurează în campionatul american ALMS. Ele se integrează perfect în forma rotundă, clasică pentru modelul 911. 

SUSPENSIE

Pentru o ţinută de drum optimizată, Singer a ales amortizoare KW reglabile, iar elementele suspensiei calsice au fost înlocuite cu unele noi. Opţional se poate alege o suspensie sport ce foloseşte amortizoare Ohlins.

FRÂNE

Singer foloseşte sistemul de frânare dezvoltat iniţial pentru modelul 993 Twin Turbo. Patru etriere Brembo de culoare roşie asigură o frânare eficientă împreună cu discuri perforate de cea mai bună calitate. 

JANTE

Fuchs

Clasicul design Fuchs a fost păstrat pentru jantele de 17 inch, iar anvelopele folosite sunt Michelin Pilot Sport PS2 de 225/40R17 pentru puntea faţă şi 275/40R17 pentru putea spate.

VOLAN

Momo Prototipo

Volanul standard pentru Singer 911 este clasicul Momo Prototipo de 350 mm. Un model cu o istorie lungă în istoria motorsportului, acest tip de volan fiind folosit chiar şi în celebrul model Porsche 917K, ce a câştigat cursa de 24 de ore de la Le Mans. Opţional se poate alege volanul clasic Porsche RSR de 360 mm cu patru spiţe.

CAROSERIE

Singer foloseşte elemente din fibră de carbon pentru anumite elemente de caroserie. Acestea sunt dezvoltate împrună cu grupul Aria din California. Spoilerele faţă şi spate sunt fabricate din fibră de carbor, precum şi capota, capota compartimentului motor din spate şi plafonul. 

Singer Vehicle Design este o fabrică de vise. Chiar dacă ceea ce face Rob Dickinson este poate prea mult pentru un purist Porsche, bijuteriile pe roţi create în California sunt visul multora. Stilul obsesiv pentru finisarea perfectă a fiecărui detaliu şi îmbunătăţirea permanentă a produsului, fac din automobilele produse de Singer opere de artă. Dar sunt bijuterii perfect funcţionale, ce pot fi utilizate fără nici o problemă zi de zi. Pentru mulţi dintre noi, Singer a creat un 911 perfect. 

"Am vrut să creez un automobil special, un amalgam format din cele mai bune elemente şi nu o simplă replică a unui model specific. Un fel de 'cafe racer' construit însă pentru a te deplasa dintr-un loc în altul şi pentru a te distra puţin. Am vrut să construiesc o maşină pentru sufletul meu ca şi cum banii nu ar fi fost o problemă", spune Rob Dickinson într-un interviu. 

  • mntsn, joi, 14.02.2013 13:29

    Sunt mut de admiratie :) Felicitari celor care re-construiesc cu pasiune aceste bijuterii cu roti si multumesc AM pt articol !!

  • motoriciu, vineri, 15.02.2013 05:52

    Si ia de vezi o juma' de ora cu producatoru', entuziastu' si automomobilu'. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fJQ4hQSusjE ... bun articolu' dom'le Baltateanu' ;)

  • mog, vineri, 15.02.2013 20:21

    uite, daca ai bani, asa ceva sa iti iei, nu X6 sau Q7, doar asa ca esti tare daca ai jeep. dpmdv esti mult mai tare daca conduci asa ceva. sau koenigsegg agera r