EuroNCAP introduce reguli de testare draconice: Audi TT primeşte doar patru stele

Publicat miercuri, 25.02.2015 13:13 de Sebastian Toma

EuroNCAP a publicat astăzi rezultatele primelor teste derulate în 2015, efectuate conform unor criterii mai stricte. De data aceasta, niciun model testat nu a obţinut cinci stele de siguranţă.

EuroNCAP şi-a schimbat criteriile de evaluare a siguranţei vehiculelor testate şi a publicat astăzi rezultatele primelor teste din 2015. După cum era de aşteptat, situaţia nu mai este roz pentru toată lumea, cu cinci stele pentru aproape tot ce au testat, cum întâmpinam în alţi ani. Noile criterii de testare sunt mai stricte ca înainte, iar baremul pentru a obţine mai mult de trei stele a fost ridicat. Cât timp noile criterii de testare ale EuroNCAP ne vor aduce pe piaţă maşini mai sigure, nu avem niciun motiv să obiectăm introducerea acestora. Primele rezultate de teste de impact ale anului 2015 au vizat trei modele: Audi TT, Opel/Vauxhall Vivaro şi Renault Trafic. Cele două din urmă împart aceeaşi platformă tehnică, aşa că rezultatul lui Trafic este valabil şi pentru Vivaro.

Schimbările principale în metodologia de testare a EuroNCAP

Anul 2015 a adus introducerea unui test de impact frontal cu o barieră care acoperă întreaga lăţime a vehiculului, iar această probă îşi va împărţi punctele disponibile şi importanţă cu rezultatul de la impactul frontal defazat standard, acesta din urmă nefiind modificat. În premieră pentru testele EuroNCAP, la impactul frontal cu barieră de lăţime integrală este folosit un manechin de gen feminin şi cu un pasager copil amplasat pe bancheta din spate, pentru a verifica siguranţa acordată acestei configuraţii de şofer şi pasager.

Testul de impact frontal are şi o probă cu impact frontal 100%, când se foloseşte un zid care depăşeşte lăţimea maşinii.

Testul de impact lateral foloseşte un dispozitiv mai mare şi mai greu pentru a simula un vehicul, în timp ce impactul lateral cu un stâlp, cea mai severă probă, are loc acum la un unghi oblic, care aduce noi provocări structurale pentru constructorii de automobile. În cazul ambelor teste de impact lateral, se va folosi un nou tip de manechin, WorldSID, care oferă rezultate mai realiste în raport cu ce s-ar întâmpla cu un corp uman.

Simulatorul de vehicul pentru impact lateral este mai mare, mai lat şi mai greu pentru a asigura un impact mai puternic.

Baremul pentru testele de protecţie a copiiilor de la bord nu a fost modificat, dar acesta a devenit mai sever pentru a face mai dificilă obţinerea punctajului maxim. Testele de impact cu pietonii au devenit mai stricte şi acum evaluează şi muchia frontală a capotei pentru a determina nivelul de protecţie asigurat la nivelul părţii superioare a picioarelor pietonului, indiferent de locul în care acestea ating vehiculul la impact.

Impactul cu stâlpul este derulat la alt unghi faţă de cel folosit până acum şi testul are un barem mai sever.

În baza schimbărilor abordate pentru 2015, EuroNCAP avertizează că rezultatele din acest an nu sunt comparabile direct cu cele din anii trecuţi. Altfel spus, o maşină de trei sau patru stele din 2015 nu este neapărat mai puţin sigură decât una de patru sau cinci stele din 2015.

Audi TT

Noua generaţie a lui TT a obţinut patru stele de siguranţă la prima sesiune de testare EuroNCAP din 2015. După cum explică oficialii institutului de testare, modelul german a fost depunctat pentru lipsa tehnologiilor avansate precum frânarea autonomă de urgenţă, o tehnologie care devine din ce în ce mai comună şi este deja întâlnită în gama Audi. Coupe-ul german a primit 81% punctaj la protecţia pasagerilor adulţi, 68% la protecţia copiilor, 82% la protecţia pietonilor şi 64% la Safety Asisst. La ultimul capitol, modelul a fost depunctat că nu are o funcţie care să ofere informaţii cu privire la limita de viteză în vigoare pe secţiunea de drum pe care circulă şi că avertizarea la părăsirea benzii derulare este doar vizuală. În plus, lipsa sistemelor de frânare automată de urgenţă i-a adus lui TT zero puncte la categoria dedicată acestora.

Protecţia pasagerilor adulţi a fost bună în majoritatea situaţiilor testate de EuroNCAP, cu mici zone în anumite teste în care a fost notată cu "adecvat". TT a primit punctajul maxim la impactul lateral cu un vehicul. La testul de impact cu pietonii, maşina s-a comportat foarte bine datorită prezenţei unei capote active înstandard. Cu excepţia muchiilor capotei şi a montanţilor parbrizului, protecţia asigurată de TT este foarte bună la impactul cu un pieton.

În cazul testului de protecţie a copiilor de la bord, EuroNCAP a remarcat faptul că nu există suficient spaţiu pe locurile din spate pentru a poziţiona sistemele de siguranţă ale scaunelor de copil recomandate de Audi atunci când scaunele faţă sunt în poziţiile necesare pentru a evalua protecţia ocupanţilor adulţi, aşa că au fost necesare teste separate de siguranţă cu scaunele frontale mutate în faţă pentru a face loc sistemelor respective. În cazul acela, TT a obţinut punctajul maxim alături de scaunul recomandat pentru manechinul care simulează un copil cu vârsta de trei ani. Cei de la EuroNCAP au testat şi compatibilitatea cu diferite sisteme de scaune de copil, nu toate unităţile încercate asigurând instalarea fără probleme potenţiale de siguranţă.

Opel Vivaro şi Renault Trafic

Opel Vivaro si Renault Trafic au împărţit punctajul EuroNCAP deoarece folosesc aceeaşi platformă tehnică. Atât Renault Trafic, cât şi Opel/Vauxhall Vivaro au primit 52% din punctajul disponibil pentru protecţia pasagerilor adulţi. Protecţia copiilor a fost notată cu 91%, în timp ce protecţia pietonilor a fost notată cu 53%. Nivelul echipamentelor de asistenţă de siguranţă a fost cotat cu 57%. Cele două modele au fost testate conform protocolului aferent acestei clase de vehicule. Începând cu anul viitor, testarea vehiculelor comerciale din această clasă va fi aliniată la sistemul de testare al autoturismelor, ceea ce va împărţi protocoalele de testare care sunt esenţial identice.

Via EuroNCAP

  • mishazaitev, miercuri, 25.02.2015 13:42

    Asa poate adeptii teoriei conspiratiei care sustineau ca aceasta organizatie favorizeaza modelele germane isi vor revizui atitudinea!

  • Andi1, miercuri, 25.02.2015 14:34

    Daca la capitolul fiabilitate ducem dorul masinilor de peste 10 ani, macar la capitoul siguranta sa vedem reale progrese...

  • Marian.Nedelcu, miercuri, 25.02.2015 14:38

    Adeptii ''teoriei conspiratiei'' (oricare ar fi ei ) ar trebui sa gandeasca ca modelele germane stateau/stau tare prost la siguranta, asadar nu ar fi avut ce sa favorizeze aceasta organizatie . Noul Passat sta mai prost la siguranta decat Avensis ( o masina de 5 ori mai ieftina) decat un suma de 60k pe care o poti plati pt un Passat o masina , iata cam nesigura. Conform cifrelor Ford Mondeo,Peugeot 508, Mazda 6 si Honda Accord stau cel mai bine la capitolul siguranta. De fapt mai bine ca Toyota Avensis, care la randul sau , sta mai bine decat Passat B8 . In concluzie VAG mai are de muncit la aceste capitole .

  • LauCalin, miercuri, 25.02.2015 15:32

    Lasa cifrele, testele de siguranta se dau pe sosele si acolo Volvo si Mercedes au cea mai mica rata a deceselor. De ce? Pentru ca testele lor intene nu se bazeaza pe ce se cere la EuroNCAP. Ani de zile foarte multi au luat 5 stele pentru ca stiau lectiile "de acasa".

  • vianu, miercuri, 25.02.2015 15:44

    si acum sa vezi cum noile modele programate pentru 2015-2016 isi vor face asteptata lansarea @misha...modul ciudat de a REtesta modele ce nu au cunoscut (odata cu noile bareme de testare) o lansare de generatie noua a batut la ochi.

  • LauCalin, miercuri, 25.02.2015 16:31

    Nu a batut nimic la ochi. O masina daca este in productia de serie inseamna, sau cel putin teoretic ar trebui sa insemne, ca inca mai corespunde cerintelor actuale din mai toate punctele de vedere. Stiu la cine bati apropouri, dar este un rosc asumat de constructor si nu este nici o scuza ca ofera una dintre cele mai slabe sigurante din clasa compacta. Cand intru in showroom, consultantii ma asigura ca totusi siguranta e de top. Asa ca eu, ca si posibil client nu ar trebui sa-mi fac griji. Nu e treaba mea cum se testeaza masinile... eu sunt un simplu client.

  • @Marian, miercuri, 25.02.2015 16:40

    Ce ai baut Mariane? Avensis, modelul ala de care vorbesti tu a obtinut 5 stele si punctaje mari cand testele erau foarte lejere, Passatul nou are 5 stele pe criteriile noi (cele din 2014). Nu mai compara o masina conceputa in 2008 cu una din 2014 ca te faci singur de ras. Nu ca nu o faci cu fiecare postare, dar asa...macar de ochii lumii!

  • vianu, miercuri, 25.02.2015 16:45

    Nu are cum sa corespunda "cerintelor actuale" atat timp cat regulile jocului se schimba pe parcurs. A nu se confunda modele care sunt mult peste cerintele respective si cele facute atat cat sa le atinga sau cu putin peste. si daca imi permiti..ar trebui sa ai acleasi performante (de orice fel) pe tot parcursul vietii. mie oricum mi se zbate si acum ochiul. N-ai ce face....

  • LauCalin, miercuri, 25.02.2015 16:57

    "si daca imi permiti..ar trebui sa ai aceleasi performante (de orice fel) pe tot parcursul vietii. " O masinarie e o masinarie si nu are nici o legatura cu fiinta umana. De-aia avem modele noi periodic, de-aia avem si facelifturi, de-aia avem si teste. Ca sa evoluam. Unii considera ca e bine sa o faca o data la 4-5 ani, altii la 10. Aici ew diferenta

  • vianu, miercuri, 25.02.2015 17:08

    crezi ca facelifturile implica modificari structurale? scrie undeva ca e obligatorie chestia asta? si totusi, ca si client daca nu te intereseaza cum se testeaza masinile de ce te-ar mai interesa eventualele scuze ale producatorului? 4-5 stele ce importanta are? raman la parerea mea ca atat timp cat schimbi pe parcurs regulile jocului pretentia ca cineva sa ramana acolo sus este usor ridicola....mai ales ca regulile faceau referire la un rahat se senzor sau lipsa atentionarii in nu stiu ce limba. sis a inchei...cum zilele nu au intrat in sac mai ai rabdare...poate ti se implineste visu' sa vezi evolutia.

  • LauCalin, miercuri, 25.02.2015 17:17

    Nu scrie niciunde ca facelifturile sa implice modificari structurale. Dar sunt cazuri in care se intampla. De ce? Tocmai pentru ca masinile sa faca fata... din mers cat mai bine cerintelor severe actuale. E simplu. Ca si client de orice produs nu e treaba mea sa stiu lucruri de genul asta. Nu ma intereseaza de deformare comtrolata, siguranta pasiva, siguranta activa, tetiere active etc. Pentru asta exista altcineva, gen EuroNCAP. E ca si cum m-ai acuza ca mananc salam si nu m-am interesat de ingredientele chimice din el... pentru asta exista ANPC. "sis a inchei...cum zilele nu au intrat in sac mai ai rabdare...poate ti se implineste visu' sa vezi evolutia." Imi pare rausa te dezamagesc, dar nu am nici un vis in privinta asta. Era o constare pesrsonala.

  • Marian.Nedelcu, miercuri, 25.02.2015 17:19

    Caline, lasa ''centrele de testare Volvo si Mercedes'', si priveste putin catre testele de peste Occean , acolo Mazda, Honda si Subaru ( acum chiar si Toyota ) puncteaza mai bine ca Mercedes, Audi, etc. Fiindca asa si Toyota-Lexus are simulatoare super sofisticate de testare. ps: Scenariile celor de la IIHS mi se par mai realiste decat la EuroNCap, de multe ori ajungi ca printr-o oarecare virare cu scopul de a ferii corpul mobil/imobil, se ajunge sa acrosezi doar 15-25% din suprafata structurii masinii. EuroNCap testeaza masinile mai mult central, adica intr-o zona unde ele sunt mai putin vulnerabile.

  • Marian.Nedelcu, miercuri, 25.02.2015 17:29

    Maestre ' @anonim , Toyota Avensis din 2003 de cand a aparut generatia a doua a fost una dintre cele mai sigure masini din clasa sa , si prima care implementa airbag la genunchi pe coloana de directie. Bag mana in foc ca acel model a fost gandit de la zero sa faca fata ''oricarei provocari'' EuroNCap, asa ca e foarte foarte probabil sa i-a tot 5 stele ca si atunci ( in cazul in care s-ar mai testa din nou ). Asadar, ce-ti mai face Moskwicz-ul ? Porneste la automat ?

  • Marian.Nedelcu, miercuri, 25.02.2015 20:15

    Amatorii astia......

  • Sandu al-III-lea, miercuri, 25.02.2015 20:24

    Ma intreb cate stelute va lua Dacia,tinand cont ca acum se"lauda"cu trei.

  • @Marian, joi, 26.02.2015 12:01

    Iar ai baut? Te dai interesant? Fata ta de intelectual de tara (doctor care maga mana inauntru la vaca) te tradeaza si Wartburg-ul din fata casei tale e marea limuzina pe care ti-o permiti si care costa de 100 de ori mai putin ca un Passat B1. Du-te sa-l instelezi peste ocean!

  • mishazaitev, joi, 26.02.2015 13:00

    Dle Vianu, nu e vina nimanui ca Renault a intarziat atat de mult lansarea noii generatii de Megane incat, la momentul retestarii la care faceti referire, VW lansase Golf 7, iar Renault nu a putut testa o masina noua. Dar orice-ar fi nemtii sunt intotdeuna de vina ...

  • vianu, joi, 26.02.2015 14:13

    1 VW lanseaza generatie "noua" si cand e doar un facelift 2. nu e obligatorie lansarea de generatie noua pt ca asa "vrea muschii nostrii" 3. nu renault testeaza 4. principiul de baza nu fost inteles

  • Andy, joi, 26.02.2015 14:41

    Bai Nedelcule, ar mananci ce-ti place tie? Ai condus la viata ta utilitare si camioane si-ti dai cu parerea. Bombonelule :-) (prietenii stiu de ce)

  • LauCalin, joi, 26.02.2015 22:31

    @Vianu, daca te-ai fi interesat ti-ai fi dat seama de ce facelifturile la Golf inseamna o noua generatie. Asta inteleg cei de la VW cand vine vorba de Golf. Daca "pachetul" pe care tu il vezi, motorul si cutiile de multe ori sunt cam la fel, nu inseamna ca masina in esenta este aceiasi. Sa fi sigur ca dpdv al sigurantei, tinutei de drum, confortului, ergonomiei, spatiului, dar si al dezvoltarii tehnologice a masinilor Golf 7 este peste Golf 6, asa cum Golf 6 este peste Golf 5 si tot asa. Tocmai asta e cheia, designul nu se schimba din mai multe motive: -este un design care inca prinde foarte bine; -se debaraseaza de toti ceilalti constructori care "revolutionaza" prin design de doua ori in 10 ani; -este un omagiu, un tribut adus generatiilor precedente. Asta poate face din Golf o masina de cult, o emblema automobilistica peste 20-30 de ani. Toata lumea vorbeste de Golf 1... prea putini vorbesc de Opel Kadett de exemplu. Multi critica politica lui VW desi prea putini o inteleg. Asa se face ca Golf isi pastreaza constant pozitia de leader in clasa compacta de atatia ani. Faptul ca Megane are 3 stele... saraca masina chiar nu are nici o vina. Doar ca banii lui Renault pentru Megane 4 s-au dus in alte modele. Dar daca privim cifrele de vanzari, poate ca s-au dus totusi bine.

  • oli, vineri, 27.02.2015 12:08

    1. ceea ce conteaza e cum se prezinta masina si pasagerii, pietonii dupa impact. In testele astea europene o masina ia puncte maxime daca are si n-spe mii de senzori de avertizare care nu inseamna neaparat ca masina nu se face acordeon. Deci o masina care in mod normal ia 3 stele poate sa fie la fel de sigura ca una de 5. 2. Asa zisele facelifturi devin pe zi ce trece mutarea componentelor de pe modele de clasa superioara dar de generatie mai veche pe cele inferioare cu titulatura de nou. Chestie pe care toate brandurile le fac. Ceea ce nu e neaparat rau pentru clienti dar upgradeu asta nu inseamna neaparat "brand new" ci defapt "up to date", n-ai bani de limo, ia varianta limo de acu 2-3 ani.

  • oli, vineri, 27.02.2015 12:14

    am uitat sa dau exemple, m-am grabit. Vezi noul focus care e facelift dar e modificat mai mult decat un model nou la altii. Vezi noul mondeo care e la americani e parca in jur de 2 ani mai bine dar prezentat "nou" in europa.

  • HGV, vineri, 27.02.2015 14:34

    Daca se schimba regulile de testare, are trebui re-testate toate modelele vandute pe piata Europeana. Sau ar trebui interzis ca producatorii sa includa in strategiile de marketing rezultatele testelor EuroNCAP odata ce metodologia se schimba. Se pare ca noua metodologie favorizeaza SUV-urile si/sau masinile mai inalte.