Toyota personifică mașina: asistentul personal Yui poate prelua controlul volanului și stă de vorbă cu tine la drum lung
Toyota a prezentat un concept al cărui element central este un asistent personal. Botezat Yui, acesta este de fapt o personalizare a mașinii, care astfel devine un partener de drum cu care poți discuta pe diverse teme și care te avertizează când ești obosit.
Târgul de Tehnologie CES Las Vegas, care și-a deschis porțile în această stăptămână, a găzduit ieri o premieră mondială interesantă legată de lumea auto. Toyota a prezentat oficial show car-ul Concept-i, o mașină futuristă al cărei scop nu este de a scoate în față linii de design și elemente estetice pe care le vom regăsi pe viitoarele modele de serie, ci de a anunța soluțiile tehnologice de viitor pe care marca japoneză le gândește și le dezvoltă pentru următorul deceniu.
Design futurist, fără șanse de proiectare în serie
Drept urmare, Concept-i nu este un prototip clasic, iar partea sa exterioară trebuie analizată mai degrabă ca o demonstrație futuristă în care designerii au avut mână liberă să "viseze" orice. Desenat și dezvoltat la Calty Design, un centru de creație pe care Toyota l-a deschis în California încă din anul 1973, Concept-i vine cu roți spate invizibile, cu lumini LED montate sub panoul frontal din plastic care înlocuiește spoilerul și grila și cu o parte posterioară care înlocuiește stopurile cu o soluție estetică spectaculoasă în care acestea sunt integrate în designul general al mașinii.
Personificarea mașinii: Yui, noul tău asistent
Trecem însă rapid peste exterior și ajungem în mașină, acolo unde Toyota ne face cunoștință cu Yui, un asistent virtual care în viziunea mărcii japoneze reprezintă o personificare a mașinii în sine.
Astfel, interacțiunea cu Yui - reprezentat în general printr-un cerc animat - merge de la o simplă discuție pe teme actuale (asistentul virtual a fost dezvoltat astfel încât să fie utilizat indiferent de cultură și localizare geografică) până la momentul în care Yui poate prelua complet controlul mașinii pentru a o pilota automat.
În rest, Yui are rolul de a monitoriza constant starea șoferului, pe care îl va anunța că e momentul pentru o pauză atunci când detectează că acesta este prea obosit sau când nivelul de atenție îi scade. Mai mult, Yui preia și rolul sistemelor de atenționare pe care le regăsim astăzi pe mașinile de serie, "umanizând" pachete precum monitorizarea constantă a unghiului mort prin avertizări vocale legate de prezența altei mașini în zona invizibilă din lateralul mașinii.
Conform celor de la Toyota, Yui va învăța constant din interacțiunea cu șoferii și va oferi chiar și impresii și sfaturi legate de șofatul în siguranță, ceea ce înseamnă că asistentul virtual nu va fi pasiv. În plus, Yui nu se limitează la apariții în interiorul mașinii, ci este parte constructivă a acesteia, întâmpinând pasagerii printr-o grafică prietenoasă proiectată pe exteriorul ușilor atunci când aceștia se apropie de portiere.
Un Head-Up Display modern
Deși probabil că ne despart câțiva ani buni până la implementarea efectivă a unui asistent personal pe modelele de serie Toyota, Concept-i oferă și alte inovații tehnologice care-și vor face drum ceva mai repede pe mașinile de producție ale japonezilor. Un exemplu este o nouă generație a sistemului Head-Up Display, care proiectează pe interiorul parbrizului informații bogate din punct de vedere grafic legate de rulare. Între acestea se numără hărți 3D și asistență virtuală la navigație, pe lângă clasicele display-uri grafice ale vitezei de deplasare sau a setărilor sistemului cruise control.