Laurens van den Acker prezintă interiorul noului Duster: "Dacia începe acum să stea pe propriile picioare"

Publicat marţi, 12.09.2017 12:25 de Mircea Meşter

Automarket a discutat cu Directorul de Design al Grupului Renault despre interiorul celei de-a doua generații Duster și despre poziționarea acestui model din punctul de vedere al tehnologiei.

După ce acum două săptămâni am văzut în premieră exteriorul noului Duster, astăzi ne concentrăm pe interiorul SUV-ului românesc. Iar ghidul nostru în habitaclul noului Duster este nimeni altul decât Laurens van den Acker, Directorul de Design al Grupului Renault. Responsabil pentru design-ul exterior și interior al tuturor modelelor dezvoltate de Grupul Renault, van den Acker ne-a făcut introducerea în cabina modernizată a lui Duster și ne-a explicat filosofia pe care Dacia a aplicat-o în cazul noului său model.

Larens van den Acker despre...

...noul display "glossy" de la interior

Va veni la un an după lansarea noii generații. Îl vedeți aici pentru că a fost dezvoltat împreună cu mașina și a fost ambiția tuturor de a aduce pe această mașină un display de calitate superioară. Dar nu e o chestiune de hardware, cu de software. Pentru a putea să lansăm noul display, avem nevoie de un software complet nou, construit de la zero, care va fi gata peste un an. E o chestiune destul de comună în industria auto de astăzi: dezvoltarea părții software nu e coordonată cu dezvoltarea designului sau al hardware-ului. Uneori ai software-ul gata înainte să fie dezvoltată mașina, alteori e invers. 

Acest display multimedia va fi disponibil pe noul Duster de la jumătatea anului 2018. Până atunci, lansarea mașinii și primele comenzi vor fi realizate cu display-ul din imaginea de mai jos:

...lipsa culorilor aprinse din interiorul lui Duster

Ar trebui să veniți să vedeți cum se derulează munca în departamentul nostru de design. Pentru că am prezentat interiorul așa cum l-am văzut noi, apoi oamenii de marketing l-au testat pe mai multe piețe și au spus "Nu, nu, mergem prea departe". De foarte multe ori ne luptăm cu ceea ce cred oamenii că este Dacia și cu nivelul spre care credem noi că putem împinge clienții. Dar, în același timp, interiorul este destul de modular, oferă părți personalizabile - în zona inferioară a consolei, la nivelul aeratoarelor, al volanului, al inserțiilor de pe uși. Soluția pentru și mai multă culoare va fi reprezentată de seriile limitate, versiuni speciale ceva mai curajoase care ne permit să ne convingem pe noi înșine că ne permitem să facem asta.

Dacia începe acum să stea pe propriile picioare. Suntem încurajați de natura iconică a acestei mașini, iar din acest punct de vedere Duster se maturizează cu adevărat. Tocmai din acest motiv încercăm să împingem viitoarea generație a lui Sandero să fie ceva mai curajoasă. Dacia a trebuit să învețe să se târască, apoi să meargă pe propriile picioare, iar apoi urmează alergatul. Cred că suntem pe un drum bun și cred că am devenit mult mai încrezători în ceea ce poate face această marcă. Cert este că trebuie să "luăm" clienții cu noi, să ne asigurăm că nu-i pierdem pe parcurs în evoluția asta a noastră. Cred că, dintr-un anumit punct de vedere, ne subestimăm clienții.

Interiorul noului Duster se modernizează, dar rămâne sobru la nivel de culori și nuanțe.

...cum vede Dacia factorul financiar

Pentru Dacia, banii sunt foarte importanți. Pentru că prioritatea numărul 1 este să menținem un preț accesibil pentru produsele noastre, acesta este ADN-ul brand-ului. Când cheltuim un leu, trebuie să gândim foarte clar de fiecare dată care este logica acestei cheltuieli. Iar cel mai bun mod de a oferi ceva mai mult la nivel de personalizare este acela de a ne juca cu ediții limitate speciale. Am făcut-o pe Duster, pe Sandero, pe aproape toate modelele. Și încercăm, învățăm, apoi aplicăm ce-am învățat și continuăm astfel.

...un eventual instrumentar digital pe un model Dacia

Eu personal sunt pentru apariția unor ceasuri de bord digitale. Nu la momentul lansării mașinii, evident. Dar în acest caz sunt ceva mai oprimist, pentru că sunt absolut convins că va veni o zi în care un instrumentar de bord digital va fi mai ieftin decât unul analog. Și vă asigur că atunci când se va întâmpla acest lucru, Dacia va fi primul brand care va face această modificare. Înainte să ne dăm seama, veți regăsi un display de 14 inch în spatele volanului. 

...planurile de creștere și producție

Duster se produce sub brandul Dacia în 185.000 de exemplare în toată lumea. Dar suntem limitați de procesul de producție. Cert este că cererea de pe piață este imensă. Planul nostru este acela de a crește și mai mult vânzările. Nu avem cifre exacte pe care să vi le putem oferi acum, dar știm în mod clar că avem potențial și că modelul are potențial imens în condițiile în care pe piață va apărea noua generație. 

Avem trei argumente pentru creșterea vânzărilor lui Duster. Primul este că segmentul SUV-urilor compacte este unul foarte dinamic și crește constant. Al doilea este că nivelul de atractivitate al mașinii este foarte ridicat. Apoi, avem loialitatea clienților, care este un efect nou pentru Dacia. Pentru că am vândut mai mult de un milion de mașini, iar primele exemplare sunt destul de îmbătrânite, deci cei care vor să-și înnoiască Dusterul încep să vină în showroom-uri. În acest sens mai avem un element care ne ajută: valoarea de revânzare a mașinii. Pentru că valoarea reziduală  a lui Duster se menține foarte bine. Când cumperi un Duster, nu pierzi foarte mulți bani. Când o revinzi, primești mulți bani înapoi, iar asta îți permite să te afli într-o poziție bună pentru achiziția unuia nou. Acest efect de loialitate ne ajută să avem mai mulți clienți decât am fi sperat.

Încercăm să scădem timpii de așteptare pentru Duster. Însă cererea este foarte mare, deci nu putem elimina complet perioada de așteptare. Este prețul pe care trebuie să-l plătești pentru un Duster.

...eventuala electrificare a gamei din perspectiva designului

Nu am niciun dubiu că marca Dacia trebuie să se schimbe împreună cu industria din jurul său, pentru că altfel va fi depășită. Iar regulile de emisii sunt valabile și pentru Dacia. Avem un avantaj prin faptul că putem amesteca impactul modelelor Dacia în cadrul Grupului Renault, la fel cum Daimler o face cu Smart sau cum Grupul Volkswagen o face cu brandurile sale. Dar este foarte clar că Dacia trebuie să crească și să evolueze în același timp cu regulamentele de emisii, pentru că altfel ne împușcăm singuri în picior.

Întrebarea este, în cazul Dacia, cum putem să oferim mobilitate electrică la un preț accesibil pentru clienții noștri. Evident, e o problemă pe care o are întraga industrie, până la urmă. Dar nu ne permitem abordarea pe care o au mărcile premium, care le spun clienților care trebuie să plătească 20-30 de mii de euro în plus pentru electrificare.

Pentru noi va fi ceva mai complicat să găsim o soluție electrică, pentru că nu credem că clienții sunt gata să plăteasă brusc o sumă dublă pe noua lor mașină doar pentru un altfel de motor. Dar asta nu înseamnă că e imposibil. Și cred că cheia întregii discuții stă în pașii intermediari pe care-i putem face. Este însă clar că Dacia va trebui să evolueze serios în anii care urmează, pe măsură ce regulamentele devin din ce în ce mai severe. Cert este că, de cealaltă parte, dacă aceste modificări ne împing afară din propria noastră piață, acest lucru va deveni o problemă pentru noi.

ALTE ARTICOLE DESPRE NOUL DUSTER:

● REPORTAJ Strict Secret: Noul Dacia Duster s-a dezbrăcat de secrete la Paris în fața Automarket
● GALERIE FOTO OFICIALĂ: A doua generație a lui Dacia Duster este aici
● Laurens van den Acker: "Atunci când vezi noul Duster pe stradă, înțelegi cât de mult s-a schimbat"
● Laurens van den Acker prezintă interiorul noului Duster: "Dacia începe să stea acum pe propriile picioare"
● Interiorul noului Dacia Duster: tot ce trebuie să știi despre materiale, sisteme și ergonomia noii generații

  • Kirotractor, marţi, 12.09.2017 13:22

    Util interviu - inclusiv pentru cei cărora strugurii le par... ackeri :-) cînd vine vorba de evoluția calitativă indubitabilă a mărcii franco-române. Dar, fiindcă tot veni vorba de bani în răspunsurile lui LvA, responsabilii Dacia-Renault ar trebui să fie atenți la amenințarea deja vizibilă venită din partea unor producători deloc low-cost (v. Suzuki, dar și unii coreeni cu o politică de discounturi babane, excluse-n cazul Daciei).