BMW Vision iNext: conceptul care anticipează tehnologiile și interiorul mașinilor autonome ale germanilor. Versiunea de serie debutează în 2021

Publicat duminică, 16.09.2018 01:00 de Cornel Șocariciu

BMW a prezentat conceptul Vision iNext. Electric și autonom, acesta anunță un viitor model de serie pe care îl vom vedea în 2021. Dar Vision iNext promite să revoluționeze industria atunci când aducem în discuție interiorul mașinilor autonome. Nemții vizează un habitaclu cât mai cald și cât mai apropiat de trăirile șoferului.

În urmă cu mai bine de zece ani, BMW demara "Project i", un program cu ajutorul căruia constructorul german a dezvoltat sub-brandul BMW i și a dat naștere modelelor i3 și i8. Acum, nemții sunt pregătiți să treacă la următorul pas și prezintă conceptul Vision iNext, un prototip care exprimă perfect strategia de dezvoltare ACES (Autonomy, Connectivity, Electric, Services).

BMW Vision iNext joacă rolul "legendei" de pe hărțile de toate felurile: ne orientează și ne explică vizual și tehnologic ceea ce vom vedea pe străzi începând cu 2021, anul în care conceptul de astăzi va da naștere unui model de serie. Noul prototip pregătit de BMW nu mizează pe foarte multe elemente tradiționale pe care le vedem pe mașinile de astăzi, iar motivul este unul cât se poate de normal: un model autonom nu are nevoie să respecte aceleași "reguli" care astăzi sunt considerate obligatorii.

Și pentru că BMW Vision iNext reprezintă viitorul, nemții au găsit o modalitate specială pentru a ne introduce în noua lume. Evenimentul de prezentare nu a avut loc într-o sală grandioasă, ci s-a desfășurat într-un avion. Echipele Lufthansa Cargo și BMW Group au colaborat pentru transformarea unui Boeing 777F într-o sală modernă gată să găzduiască jurnaliștii.

Pregătirile pentru evenimentul de prezentare au implicat instalarea a peste 7.5 kilometri de cabluri și a 78.000 de LED-uri integrate în 165 de module. Aproximativ 30 de tone de materiale au fost utilizate pentru construcția platformei, iar peste 120 de specialiști au contribuit la realizarea proiectului. Iar pentru ca lucrurile să fie și mai interesante, avionul deținut de Lufthansa Cargo a fost prezent  în doar 5 zile pe aeroporturile din Munchen, New York, San Francisco și Beijing.

BMW Vision iNext: design

Cum arată un vehicul care nu mai trebuie să fie condus, dar care poate fi condus dacă șoferul își dorește acest lucru? Aceasta a fost întrebarea la care oficialii BMW au avut de răspuns atunci când au demarat proiectul Vision iNext.

Noul concept prezentat de producătorul german este electric și autonom. Oficialii spun că în momentul lansării, versiunea de serie se va încadra în nivelul 4 de autonomie (hardware și software), însă rămâne de văzut dacă până atunci legislația va fi schimbată pentru a perimite circulația unui astfel de vehicul.

Conceptul BMW Vision iNext are o lungime de aproape 5 metri, adică este comparabil la nivel de dimensiuni cu actuala generație X5, iar caroseria urmează câteva linii pe care astăzi le vedem pe SUV-urile bavarezilor. Caroseria vopsită în culoarea Liquid Greyrose Copper reușește să genereze un efect special: nuanța variază în funcție de unghiul din care privești mașina de la Warm Copper la Dark Rose. Iar nemții spun că acest efect reușește să "injecteze un comportament dinamic chiar și atunci când mașina este statică".

Așa cum spuneam și la început, nemții au încercat să se scape de toate formele clasice impuse astăzi în designul mașinilor. Cu toate acestea, BMW nu avea cum să renunțe la grila frontală dublă, elementul reprezentativ al designului bavarez. Aceasta primește însă o formă atipică și este înconjurată de o bandă luminoasă de culoare albastră.

Iar pentru că avem în față un model electric, grila are un nou rol. Nemții l-au numit "intelligent panel", iar acesta protejează "armata" de senzori pe care o integrează Vision iNext. Farurile au un design complet nou și reprezintă o interpretare modernă a semnăturii pe care astăzi o întâlnim pe modelele echipate cu motoare cu combustie internă.

Parbrizul puternic înclinat pare că se unește cu plafonul panoramic, iar acest lucru generează ideea de continuitate. Privit din lateral, Vision iNext reușește să exprime caracterul robust și puternic al unui SUV, cu indicii estetice preluate de la actualul i3. Ampatament generos, console scurte, jante special dezvoltate care au diametrul de 24 de inch și camere video în locul oglinzilor laterale: toate acestea completează look-ul lui Vision iNext. Conceptul germanilor nu are montanți B, iar portierele din spate se deschid în sens opus celor din față.

În partea din spate, designerii au pregătit linii simple, dar totodată au integrat și elemente gândite pentru a îmbunătăți aerodinamica. Nemții oferă un difuzor dublu, stopuri aerodinamice și un eleron discret.

BMW Vision iNext: interior

Un vehicul autonom nu mai are nevoie de toate elementele de ghidaj și comandă pe care astăzi le întâlnim pe un model de serie, cum sunt volanul și pedalele. Dar Vision iNext anunță o mașină pe care șoferul o să poată s-o conducă atunci când dorește acest lucru. Iar în aceste condiții nemții au avut o misiune grea, întrucât au fost nevoiți să introducă elemente tradiționale și să le integreze într-un interior care iese în evidență prin accesoriile futuriste.

Oficialii producătorului german ne-au spus că, deși Vision iNext este un concept și integrează o mulțime de tehnologii, designerii care s-au ocupat de interior nu au vrut ca acestea să fie vizibile și să deranjeze.

Totul a pornit de la conceptul "Favourite Space", iar elementele pe care le găsim la interiorul lui Vision iNext au fost inspirate de camerele cochete ale hotelurilor-boutique.

În BMW Vision iNext, șoferul va putea alege între două moduri de prezentare a interiorului: Ease sau Boost. În modul Boost, volanul se apropie de scaunul șoferului, pedalele se ridică din podeaua de lemn, iar mașina va răspunde comenzilor. În modul Ease, volanul se depărtează, pedalele se retrag, iar atmosfera generală devine diferită: șoferul și ceilalți pasageri se pot bucura de timpul pe care îl câștigă în timp ce mașina rulează fără intervenția umană.

Iar pentru ca interiorul mașinii tale să devină un loc pe care să-l îndrăgești și în care să te simți relaxat, nemții vin cu o serie de elemente atipice modelelor actuale. Tunelul median dispare, scaunul din dreapta se transformă într-un fotoliu, iar bancheta din spate devine o canapea confortabilă în care să te relaxezi.

Așa cum spuneam mai sus, BMW a mers pe ideea unui loc plin de tehnologie dar care să nu deranjeze și să-ți afecteze starea de bine. Butoanele fizice lipsesc, iar în locul loc găsim zone sensibile la atingere și două ecrane. Instrumentarul digital de bord și display-ul sistemului de infotainment au dimensiuni generoase și oferă teme diferite în funcție de modul ales (Ease sau Boost).

În modul autonom Ease, ecranul central trece în "Exploration Mode", iar pasagerii primesc sugestii cu privire la diverse locuri pe care le pot vizita. În același timp, tetiera scaunului din dreapta coboară, iar astfel pasagerii pot comunica și interacționa mult mai ușor.

Materialele folosite la interior au fost alese astfel încât să scoată în evidență caracterul cald al unei locuințe. Materialul textil țesut manual folosit pentru a îmbrăca bancheta din spate se numește Enlighted Cloudburst Jacquard, în timp ce scaunele sunt îmbrăcate în materiale vopsite în nuanțe calde.

Shy Tech

Odată cu prezentarea lui Vision iNext, BMW anunță un grup de sisteme ale viitorului grupate sub numele general Shy Tech. Pentru a păstra caracterul cald și prietenos al interiorului, nemții s-au gândit să vină cu o serie de elemente moderne care să nu deranjeze, dar care să-ți fie de ajutor atunci când te afli în mașină.

Asistentul personal inteligent, care poate fi activat vocal cu sintagma "Hey BMW", devine un instrument capabil să te ajute indiferent de situație. Instrument pe care BMW îl integrează pe propriile mașini încă din 2018, de altfel. Mulțumită BMW Connected, mașina "se leagă" cu sistemele casei tale inteligente și cu gadgeturile de ultimă generație pentru ca tu să rămâi conectat și să poți accesa diverse funcții de la distanță. De exemplu, mașina poate verifica după o simplă întrebare dacă geamurile casei sunt închise.

 

A doua caracteristică a Shy Tech este reprezentată de materialele inteligente. În modul Boost, sistemul de infotainment poate fi controlat prin intermediul ecranului tactil. Dar lucrurile se schimbă atunci când alegi modul autonom Ease. Aici, cotiera din lemn ascunde surprize: o zonă tactilă care se activează doar în momentul atingerii și care răspunde la diverse comenzi. Răspunsul la atingeri este scos în evidență prin puncte de culoare albă care se aseamănă cu coada unei comete. Același sistem tactil a fost integrat și în bancheta din spate. Spre exemplu, în momentul în care vrei să accesezi sistemul audio, poți desena cu degetul o notă muzicală. Nemții justifică introducerea acestui sistem într-un mod simplu: totul trebuie să fie în apropierea pasagerilor, însă tehnologia nu trebuie să deranjeze.

Cea de-a treia caracteristică a Shy Tech se numește Intelligent Beam. Sistemul de iluminat gândit pentru citit poate servi și ca un sistem interactiv de proiecție. Spre exemplu, textele din cărți vor putea fi suplimentate cu imagini sau clipuri, iar toate acestea sunt controlate prin atingere.

Oficialii BMW spun că Vision iNext ne oferă o idee de ansamblu asupra viitorului în ceea ce privește interiorul și tehnologiile pe care mașinile autonome le pot integra astfel încât atmosfera să fie una cât mai caldă și mai apropiată de clienți.

"BMW Vision iNext reprezintă noua eră care definește plăcerea de a conduce", a declarat Harald Krüger, președintele Consiliului de Administrație BMW AG.

  • ACE - Craiova, duminică, 16.09.2018 07:26

    Conceptul arata SUPERB....si vorba aceea neaos romaneasca - SKY IS THE LIMIT..... Bravos BMW !!! Asteptam cu nerabdare date despre masina de serie care se preconizeaza a apare in cca. 3 ani....

  • dan_grc, duminică, 16.09.2018 10:17

    Cum arată un vehicul care nu mai trebuie condus ? În cazul de față, oribil, pentru ce să scoți un concept cu asemenea parte frontala ?

  • vianu, duminică, 16.09.2018 10:48

    noua fata a lui BMW, n-are nici o treaba cu autonomele si si utilizator de BMW va trebui sa te obisnuiesti cu asta. :))

  • dan_grc, duminică, 16.09.2018 11:22

    Asta va fi noua față Bmw la unele modele, probabil la SUV uri, viitorul X7 fiind primul model, dar care arată super față de acest concept, am spus că arată oribil ? Iar până la autonome în adevăratul sens al cuvântului, adică nivel 5, mai este cale lungă.

  • vianu, duminică, 16.09.2018 11:28

    va fi noua fata la TOATE modele cu mici modificari, dar ideea va ramane, pe principiul identitatii de marca

  • hazard, duminică, 16.09.2018 11:34

    o fi viitorul electric dar e si foarte, foarte urat. Scuze, hidos voiam sa zic.

  • dan_grc, duminică, 16.09.2018 11:37

    Grila mare pe verticală nu prea o văd la următoarele seria 3, 5, 7, de aceea cred că va fi semnătura SUV-urilor. Știu, Bmw a început cu grile înalte pe verticală, dar cred că pe viitor vor păstra ambele variante, adică și pe orizontală.

  • vianu, duminică, 16.09.2018 11:53

    supradimensionarea calandrului a inceput cu cativa ani inainte de a aparea Audi (in Europa) cu asa ceva. Si asta mai ales in mediul virtual si ca idei "in house" adica studii de design interne. Mercedes a stat in expectativa mult timp pana sa urmeze calea (adevarat ca oricum ei erau deja "obezi" la faza asta) dar trendul este inevitabil si il preia acum si BMW. Viitorul (ca design) va fi interesant pentru BMW si pe gustul meu PS istoric vorbind e o intoarcere la origini la radacinile "primordiale". Latirea narilor (507 e cel sugestiv in acest sens) a fost sub aceeasi inluenta a curentului majoritar si ciclic care apare in industrie. Deci nimic nou sub soare, doar variatiuni pe aceesi tema.

  • Corocsenie Adrian, duminică, 16.09.2018 15:45

    Mi se pare oribil ca design. Nici gratis nu ma intereseaza o astfel de masina.

  • unu, luni, 17.09.2018 09:18

    Este hidos cu spume! Nici daca era beat nu cred cas putea face designul mai oribil. Nici macar 5% din masina asta nu imi prezinta interes, catusi de putin.

  • Porky pig, luni, 17.09.2018 10:42

    Hidosenia asta cu fata de purcea va "defini noua placere de a conduce" a BMW? A cui placere, a unor grasani cu mustar la gura care vor zace in niste scaune lounge, vor pipai niste tablouri led 4k infipte cu bete in bord si vor privi o natura moarta in ochelarii VR lipiti peste fata? Vor iesi duminica pe circuite sa faca niste drifturi prin comenzi vocale sau 'gesture' controlate? Se zice ca masina se aseamana cu proprietarul, dar nici chiar asa. Sau noua placere e volanul patrat..doar ca sa nu fie rotund? Deci hai sa 'ne mai si radem'...azi cu BMW.

  • Cineva, luni, 17.09.2018 10:48

    E mai urat ca un Fiat Multipla :))) cine a desenat asa ceva trebuie de urgenta dat afara de la companie. Va distruge un brand.

  • raduvlase, luni, 17.09.2018 13:19

    Am avut de la BMW urmatoarele modele: Ursulet, Rechin, Pisicuta...acum vom avea si Castor :))

  • zagado26, luni, 17.09.2018 19:22

    Deja "botul" Lexus-ului mi se pare frumos :) !

  • eu, marţi, 18.09.2018 00:06

    zici cai porc lol

  • Prince Mohamed, marţi, 05.02.2019 21:17

    oricum masina de productie care va sosi in 2021 nu cred ca se va asemana cu studiul din foto sunt sigur