Viziunea Renault pentru mașini electrice: "Nu suntem Tesla, mizăm pe modele ieftine"

Publicat miercuri, 02.03.2016 01:35 de Daniel Popescu

Renault nu are nicio intenție să devină un rival pentru Tesla, întrucât strategia vizează îmbunătățirea gamei de mașini electrice accesibile. Francezii nu plănuiesc lansarea unui nou model electric în următoarea perioadă.

Dacă mergi la Salonul Auto de la Geneva în acest an, vei observa că Renault are standul în imediata apropiere a expozantului Tesla Motors, cu ale sale Model S și Model X. Este însă doar o simplă coincidență: chiar dacă are în ofertă mașini electrice, constructorul francez nu intenționează să devină un rival pentru Tesla Motors.

Spre deosebire de constructorul american care mizează pe modele performante echipate cu tehnologii care permit inclusiv operarea autonomă a anumitor funcții, Renault are o filosofie complet diferită. Strategia vizează furnizarea unor mașini electrice cât mai accesibile pentru clienți care să aibă o autonomie suficient de mare pentru ca reîncărcarea bateriei să nu reprezinte o bătaie de cap.

"Vrem să aducem tehnologie la un cost rezonabil. Nu suntem Tesla. Nu este prioritatea noastră să facem un competitor pentru Tesla, nu este punctul nostru forte și nu este în ADN-ul nostru. Ne concetram pe nucleul pieței. Mă bucur că ei construiesc mașini electrice, dar noi nu putem vinde o mașină electrică cu 80.000 de euro. Prin urmare, ne concentrăm să aducem tehnologie la un cost rezonabil, în beneficiul consumatorului", ne-a spus Eric Feunteun, directorul programului de vehicule electrice din cadrul Renault, în cadrul unei mese rotunde care a avut loc la Salonul Auto de la Geneva.

Niciun model electric nou în viitorul apropiat 

În prezent, Renault are un portofoliu alcătuit din patru modele electrice. Pe lângă popularul Renault Zoe, francezii au în gamă Fluence ZE, cvadriciclul Renault Twizy și vehiculul comercial Kangoo ZE. Sunt aceste modele suficiente pentru a acoperi plaja de clienți pe care o are Renault drept țintă? Cel puțin pentru moment, răspunsul este unul afirmativ, întrucât producătorul din Hexagon nu are în plan lansarea unui model nou. În schimb, obiectivul este de a îmbunătăți cu regularitate performanțele și calitățile actualelor modele.

"În acest moment, suntem singurul constructor cu patru modele electrice în gamă. Cred că este cea mai variată gamă de mașini pur electrice, iar prima noastră prioritate este să îmbunătățim aceste patru mașini. De aceea am și anunțat un nou motor în aprilie 2015 care a îmbunătățit autonomia și timpul de încărcare. Continuăm să investim pentru a corecta toate criticile și plângerile. Pentru Zoe vom dubla autonomia până în 2020. Vom face toate acestea înainte să investim într-un nou model", mai spune Feunteun.

Chiria pentru baterie, strategie de succes

Unul dintre motivele pentru care Renault Zoe are succes la public este posibilitatea de a închiria bateria în locul unei achiziții a acesteia incluse în costul final. Prin această strategie, Renault oferă o mașină electrică disponibilă pentru numai 20.000 de euro, cu 7.000-8.000 de euro mai puțin decât dacă bateria ar fi fost inclusă în preț. Cât de atrași sunt însă cumpărătorii să plătească o rată lunară pentru baterie? Poate părea surprinzător, dar rețeta Renault are succes dintr-un motiv banal: clientul final consideră că, în loc să dea bani pe benzină sau motorină, mai bine plătește o chirie lunară fixă pentru acumulatorul lui Zoe.

"Nu vedem niciun beneficiu real să cumperi bateria. Întregul risc tehnic este asumat de noi, iar în al doilea rând este vorba despre prețul mașinii. Dacă ți-aș spune că poți cumpăra Zoe pentru 28-29.000 de euro, ai spune că poți avea un Clio sau un Sandero pentru o sumă de trei ori mai mică. Dacă ți-aș spune că este 21.000 de euro-bonusuri de la stat, vorbim de altă categorie. În plus, dacă plătești lunar benzină, îți poți plăti și rata la baterie", adaugă Feunteun.

Metode de creștere a vânzărilor

Prin urmare, Renault mizează pe o creștere de popularitate a mașinilor electrice prin furnizarea unor modele accesibile. Pentru a avea însă succes, francezii, la fel ca toți ceilalți producători de mașini electrice, au nevoie de sprijin direct din partea autorităților. Nu vorbim despre ajutoare de stat, ci doar despre dezvoltarea unor rețele publice și private de puncte de încărcare suficient de frecvențe pentru ca autonomia relativ scăzută a acumulatorilor actuali să nu mai prezinte probleme. În plus, autoritățile pot contribui și prin facilități fiscale la achiziționarea unor mașini electrice sub formă unor bonusuri care scad prețul final plătit de cumpărător.

În prezent, România contribuie doar cu un bonus de 20.000 de lei la achiziționarea unei mașini electrice, adică echivalentul a circa 4.400 de euro sau o reducere de aproape 25% în cazul unui Renault Zoe. În schimb, rețeaua de puncte de încărcare este extrem de firavă și dificil de accesat. În acest context, afirmațiile lui Feuteun par mai degrabă să reprezinte un optimism exagerat decât prefatarea unui viitor al mașinilor electrice în țara noastră: "M-am uitat pe cifrele de anul trecut și sunt aproape ridicole. Sper să putem vedea mai multe mașini electrice în România în curând"

Și noi sperăm, dar preferăm să nu ne facem iluzii.

  • LR, miercuri, 02.03.2016 09:32

    Eu zic că sunt pe drumul cel bun. Oricum, electricele se vor dezvolta și fără încetineala din România. Cel mai probabil, o rețea serioasă de stații de încărcare va apărea la noi abia după ce în Vest vor fi demult implementate.

  • Pana, miercuri, 02.03.2016 09:59

    Nimic nou sub soare. Practic Renault se concentrează in privinta electricelor tot pe nivelul mediu al puterii de cumpărare. Defapt cam asta a fost viziunea Renault mai mereu. Sincer, daca as avea ocazia, mi-as lua un Zoe fără nici o ezitare. Ca masina de oras este geniala. Dar e bine ca Renault constientizeaza ca in continuare e o masina scumpa si încearcă sa faca ceva in privinta asta.

  • Kap, miercuri, 02.03.2016 13:28

    Și mie mi se pare că doar Renault are atitudinea corectă referitor la electrice. Când vor aduce la niveluri comparabile prețul și costurile de exploatare cu mașinile clasice, atunci vor începe să fie luate în seamă și poate vor avea succes. Pentru că argumentele economice contează cel mai mult, și până atunci electricele vor fi cumărate doar din snobism.

  • Mihaela, miercuri, 02.03.2016 13:54

    În prezent, în România nu este subvenționat ecotichetul. S-a discutat de anul trecut, însă nu a fost stabilită sesiunea de depunere a cererilor de finanțare de către AFM.

  • vianu, miercuri, 02.03.2016 14:15

    vorba lui Conu' Leonida: Kap ai....

  • Kap, miercuri, 02.03.2016 16:29

    vianu, așteptam un minim argument, da' nu-i bai. Până la argumentul contrar (a fi ”trendy” nu se încadrează, a propos) vorba aia caracterizează cumpărătorul de electrică. Și fanii fără argumente, doar în pas cu trend-ul... PS Te-ai dat pe gaz, ca să profiți cu adevărat de o variantă economică și mai nepoluantă?

  • vianu, miercuri, 02.03.2016 16:38

    "până atunci electricele vor fi cumărate doar din snobism..." ai inchis orice incercare de a contrargumenta, asa ca am replicat pe masura concluziei tale. Nu, nu mi-am pus gaz. Umbla vorba ca motorul de 1L de la Ford nu s-ar impaca prea bine cu instalatia de gaz. Dar, merci de intrebare.

  • Casa&garaj, miercuri, 02.03.2016 22:13

    Argumente economice exista, in mod evident, altfel nu am discuta de Zoe in contextul unei "strategii de succes" , dar adresabilitatea e restransa deocamdata. In orice domeniu exista pionieri. Nu cred ca acei pionieri se pot numi snobi. E absurd.

  • Kap, joi, 03.03.2016 10:18

    Cifrele din Europa pe 2015 spun 18.459 Zoe, cam câte Clio se vând în 22 de zile. Iar dacă scădem electricele luate de firme din alte motive, pentru imagine... Ăsta e ”succes” doar dacă ne raportăm strict la electrice. Pionieri e un cuvânt prea mare pentru oamenii care a venit cu o alternativă deocamdată puțin viabilă. Rămân la părerea mea, când vor avea avantaje economice PER TOTAL, vor avea cu adevărat succes.

  • joe, joi, 03.03.2016 10:55

    totusi chiria de 160eur/luna (daca imi amintesc corect), mi se pare putin cam mare. Cine ar cumpara o masina la mana a doua apoi, pentru care sa mai plateasca inca Xeur/luna pentru baterii? Tesla da garantie 10 ani la baterii, aici in 10 ani platesti 19200Eur/baterie (daca aceasta este 160eur/luna). Ceea ce mi se pare mult.

  • HA, vineri, 04.03.2016 07:57

    @Kap @joe Da, constructorii astia care scot pe banda rulanta noi modele electrice sunt niste idioti care nu stiu sa faca business, iar voi aici sa-i invatati, nu? Punand problema asa (cum este ea de fapt) nu vi se pare ca o dati cam mult in ridicol? Calculele facute pe genunchi , faptul ca multi habar n-au ca exista mai multe tipuri de rate leasing la Zoe, faptul ca nu stiu ce inseamna un leasing si ce avantaje fiscale presupun (financiar, operational). Dar pentru asta trebuie sa fii un om educat, realizat profesional, nu un licean somer sau vreun pierde-vara pe site-uri de socializare. Auto Express -una dintre cele mai importante publicatii de specialitate in Europa a acordat lui ZOE premiul Best for Running Costs 2015 ,adica mai tare decat orice alt mini de pe piata alimentat cu benzina sau motorina. Sac!

  • hazard, vineri, 04.03.2016 09:12

    "Nu suntem Tesla, mizăm pe modele ieftine" si proaste, as adauga.

  • Kap, sâmbătă, 05.03.2016 19:33

    Mea culpa, "luminate", recunosc, fac de peste 10 ani calcule pe genunchi la pompa de gaz. Și-mi rezultă un cost pe km mult mai bun decât reușesc 10 mincinoși din ăștia de pe la dealeri să exagereze din pix în broșuri frumos colorate. Și asta în urma a zeci de mii de km în condiții reale și variate, nu pe stand cu toate șmecheriile (soft sau hard) pornite. Eu ca persoană fizică nu dau doi bani vechi pe nici un leasing pentru nșpe dezavantaje pe care le cunosc. Însă deocamdată nu cunosc motive pentru care o electrică ar fi avantajată pe leasing operațional în fața unui diesel de exemplu. Oricum, observ că e o mare realizare profesională și dovadă de educație înaltă să afli de leasing și probabil să ai o firmă amărâtă. Presupun că asta dă dreptul și la caracterizări de-astea inspirate prin oglidă probabil. Ce fraieri sunt europenii ăștia de nu citesc ei toate publicațiile care ridică în slăvi (TOTAL dezinteresat, Doamne ferește!) și nu cumpără pe rupte mașini electrice convenabile, cum sună recomandările. Încep să cred că mai sus e vorba de-o autocaracterizare, cifrele de vânzări sunt ușor de găsit, mai ales pentru un ”om educat, realizat profesional” care a auzit de leasing și se laudă cu asta de parcă ar înjumătăți prețul mașinii.

  • dap, miercuri, 23.03.2016 13:41

    Eu ma bucur ca nu sunt Tesla -ex-Enron ! http://www.automarket.ro/stiri/tesla-model-s-o-mai-ia-si-razna-unii-posesori-acuza-electrica-americana-ca-66919.html http://www.automarket.ro/tv/funny/cele-dou-scaune-din-portbagajul-lui-tesla-model-s-i-pot-aduce-probleme-cu-poliia-5385.html http://www.automarket.ro/stiri/dragostea-dureaza-trei-luni-consumer-reports-depuncteaza-tesla-model-s-66885.html http://wattsupwiththat.com/2012/02/22/teslas-electric-brick-problem/ http://jalopnik.com/5887265/tesla-motors-devastating-design-problem 23.03.2016 Alte dovezi pentru PROASTA fiabilitate : http://www.automarket.ro/stiri/in-sfarsit-avem-o-explicatie-incendiul-suferit-de-un-tesla-model-s-in-70059.html "Incendiul suferit de un Tesla Model S la sfârşitul anului trecut a avut drept cauză un scurt-circuit, iar producătorul american va implementa un update pentru a preveni repetarea acestor situaţii."