Motor / Transmisie
Încă de la lansarea lui BMW Seria 1, în 2004, constructorul german a făcut o tradiție din a oferi o variantă puternică a acestui model compact. Cum prima generație nu bifa chiar toate căsuțele la capitolul frumusețe, BMW 130i cu motor de 3.0 litri și 6 cilindri în linie a atras instant pasionații de hatchback-uri puternice.
Tradiția a continuat și la a doua generație, când BMW a introdus versiunea M130i, acest semi-M. Tot șase cilindri, putere crecută la 315 CP, tot propulsie. Apoi, după faceliftul operat în 2015, BMW mărea miza, modelul purta acum indicativul M140i, deși motorul tot 3.0 litri avea, iar puterea ajungea la 340 CP.
Cine a avut șansa să conducă un M140i știe că mașina era o bestie absolută. Cu un motor foarte puternic, versiunea cu propulsie pe puntea spate era extrem de distractivă.
Intră în scenă a treia generație. O generație care schimbă radical conceptul BMW asupra clasei compacte. Dacă până acum bavarezii au fost fideli principiului suprem (puterea se transmite către puntea spate), de data aceasta lucrurile se schimbă radical.
Noua generație BMW Seria 1, nume de cod F40, trimite puterea către puntea față. BMW a realizat că nu reușea să facă mare lucru în clasa compactă premium cu principul lor de bază, Seria 1 fiind mereu în urma rivalilor de la Audi, Mercedes și chiar Volkswagen. În plus, așa cum spune chiar BMW, pentru majoritatea clienților - mai ales cei care vin pentru prima dată la marca din Munchen - nu prea contează către ce punte este trimisă puterea. Și încă ceva: pentru prima dată, BMW Seria 1 arată chiar bine.
Dar să revenim la motoarele noastre, pentru că am divagat.
Noua generație BMW Seria 1 are de la bun început o variantă M135i. Însă datele problemei s-au schimbat radical. Noua versiune este disponibilă doar în versiune cu tracțiune integrală xDrive, iar motorul turbo are acum capacitatea cilindrică de 2.0 litri și doar patru cilindri. Mai precis, vorbim de 1.998 cmc din care inginerii BMW au reușit să stoarcă 306 CP între 4.000 și 6.250 rpm. Cuplu motor: 450 Nm între 1.750 și 5.000 rpm. Dacă prima cifră nu mai este atât de impresionantă ca în trecut, lucru de înțeles prin pierderea a doi cilindri, fie-le calamina ușoară, a doua cifră este impresionantă.
Cuplul motor mare disponibil pe o plajă de turații atât de mare face din noul M135i o mașină excelentă. Ok, a pierdut din brutalitatea de odinioară, motorul nu mai oferă senzațiile dure pe care le aveai în generația anterioară, dar M135i a devenit acum o mașină ce poate fi utilizată zilnic. Este un animal îmblânzit pe care îl poți folosi atât pentru mersul la piață, dar și la circuit dacă ai niște nervi de consumat.
Transmisia este asigurată de o cutie automată cu Steptronic Sport cu opt trepte comandată prin intermediul noului levier BMW (cel de tip joystick a dispărut). Schimbările sunt extrem de rapide, așa cum BMW ne-a obișnuit. Iar dacă nu ne place, putem trece cutia în mod manual și interpreta ceva rapid cu cele două clapete de pe volan.
Achtung AM ! -- la capitolul *ținută de drum* lipsește ceva... adică totul. :-) În rest, din p.d.v. stil, cu altă grilă putea fi vorba la fel de bine d-o nouă Kia mai forțoasă. Clar însă că *the premium touch* nu putea să lipsească la interior (mai reușit acum) și prin mățăraia 4x4-mecanică. ...Dar și la preț, unde vestita tripletă pare să fi semnat un pact tip monopol (btw, nu prea văd mulți tineri cu 50K € de dat p-o compactă.) Plusul de spațiu interior+ portbagaj (+28 mm pe banchetă și +20 litri? --whahaha) îmi pare totuși nesemnificativ pentru justificarea schimbării de macaz a conceptului propulsiei.