Motor / Transmisie
Prima mea experienţă cu un M3 a fost acum 14 ani. Era un M3 Convertible E46 şi avea sub capotă tot un motor cu şase cilindri în linie. Am experimentat apoi şi varianta coupe a M3-ului E46 şi modul aproape indecent de a livra puterea într-un mod liniar.
După ce a trecut timp de o generaţie şi prin zona motoarelor V8 aspirate, noul BMW M4 se întoarce la origini şi are sub capotă un motor cu şase cilindri în linie, supraalimentat prin sistem twin turbo. Cilindreea aleasă este de 2.979 cmc, suficientă pentru a livra 431 CP între 5.500 si 7.300 rpm, cu 11 cai mai mulţi faţă de vechiul V8 de 4.0 litri al vechiului M3 Coupe. Cuplul maxim al noului propulsor este de 550 Nm între 1.800 şi 5.500 rpm. Diferenţa de putere este nesimnificativă, dar noul propulsor este superb. Elastic, cu o plajă de turaţii aproape incredibilă pentru un motor turbo (zona roşie începe la 7.500 rpm), noul motor turbo cu şase cilindri în linie este perfect pentru noul M4. Puterea poate fi livrată liniar, dar cu o simplă apăsare mai puternică pe acceleraţie primeşti o lansare în timp şi în spaţiu. Nu mai avem un M3 Coupe sălbatic de la prima apăsare a acceleraţie şi care urcă în ture până la infinit, ci un model prietenos la turaţii mici şi extrem de sportiv atunci când ridicăm ritmul.
Pornit la rece, motorul se trezeşte cu un sunet răguşit, redus apoi la un nivel aprope imperceptibil. Pe acceleraţii puternice, însă, sunetul este gutural, amplificat de cele patru evacuări, dar şi de sistemul audio, noul M4 folosind tehnica inaugurată de fraţii mai mari M5/M6 de a trece sunetul motorului prin boxele audio. Sunetul diferă şi de setarea aleasă pentru motor. Cel de la volan are la dispoziţie trei variante: Efficiency, Sport şi Sport Plus.
Pentru a livra puterea către puntea spate, BMW oferă o transmisie manuală cu şase trepte pe care nu am avut ocazia să o încercăm. În cadrul testului din Portugalia am avut la dispoziţie un M4 dotat cu cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj DCT ajunsă la a treia generaţie. Are aceeaşi comandă tip joystick cu care ne-am obişnuit de la generaţia anterioară şi de la fraţii mai mari M5 şi M6. Cutia are şapte trepte şi permite rularea atât în mod automat cât şi manual. Dacă alegem să schimbăm treptele manual, o putem face prin intermediul clapetelor de pe volan sau prin intermediul levierului de mici dimensiuni. Ca şi până acum, viteza de reacţie a cutiei poate fi reglată prin intermediul unui buton amplasat lângă levier. Sunt trei trepte de reacţie, de la o viteză normală de schimbare a treptei, până la schimbări fulgerătoare cu un kick în transmisie pentru o senzaţie de maşină de curse. Indiferent de modul ales, cutia îşi face treaba excelent. În modul automat şi cu setarea Comfort aleasă, cutia automată va schimba eficient, iar consumul de carburant scade până la cifre aproape incredibile pentru o masină cu peste 400 CP.
Treaba asta cu sunetul evacuarii in boxe strica masina asta! Chiar nu mai stiu astia de la BMW sa faca niste evacuari de doamne ajuta!