Renault Latitude
Latitude versus România
Am intrat în a doua lună de test cu Renault Latitude, iar modelul francez a ieşit în sfârşit din oraş, acolo unde se simte ca leul în cuşcă. Sau ca hipopotamul în cuşcă, mai degrabă. Am profitat de scurta vacanţă de iarnă pentru a scoate maşina pe care o testăm la o plimbare lungă prin ţară, reuşind să parcurgem aproape 3000 de kilometri de la ultimul update până acum. majoritatea covârşitoare pe şosele întinse şi pe autostrăzi, pentru că lipsa aproape completă a zăpezii la sfârşitul lui decembrie ne-a permis să vedem România altfel într-o iarnă uşor diferită de ceea ce ne-am obişnuit să vedem în ultimii ani.
SPAŢIU NELIMITAT PENTRU BAGAJE
Prima concluzie după ce am traversat în lung şi-n lat ţara este că Latitude este o maşină extrem de primitoare şi mai ales încăpătoare pentru doi tineri. Cu tot cu bagajele de rigoare. Indiferent de cât de mult am exagerat cu bagajele de voiaj, portbagajul lui Latitude s-a dovedit virtual interminabil. Şi nu e vorba doar de volum (477 de litri conform cărţii tehnice). Contrar unora dintre opiniile care spun că un sedan nu îţi oferă aceeaşi uşurinţă la încărcare din cauza gurii reduse a portbagajului, Renault (sau mai bine zis Samsung, diviza sud-coreeană a grupului francez) a reuşit să dezvolte un spate foarte ofertant la acest capitol. Indiferent că am avut de introdus genţi enorme sau chiar două fotolii-puf destul de voluminoase, Latitude a făcut faţă cu brio testului de volum. Şi nici măcar n-am fost nevoit să rabatez bancheta sau s-o folosesc pe post de "portbagaj adiacent".
SUSPENSII: DE LA EXTAZ LA AGONIE ŞI ÎNAPOI
La capitolul dinamică, trebuie să vorbim de suspensii. Ei bine, a făcut Renault ce-a făcut şi ne-e oferit pe Latitude un paradox. Suspensiile sunt în acelaşi timp cel mai bun lucru şi cel mai prost lucru pe care îl are Latitude. Să mă explic.
Atunci când pleci la drum lung, cu bagajele în spinare şi cu gândul că ai de făcut 500 de kilometri într-o zi, nu ai nevoie decât de confort. Ai deja masaj în scaunele reglabile în toate direcţiile, ai scaune încălzite, ai un sistem audio îndeajuns de civilizat şi ai deja şosele şi (câteva) autostrăzi pe care nu ai decât să mergi liniştit până la destinaţie. Iar Latitude se achită şi mai mult decât atât de sarcinile astea. Suspensiile sunt setate din fabrică pe confort ultra-accentuat. De-abia simţi gropile sau diferenţele de nivel între dalele de beton atunci când se întâmplă să dai de acest tip de şosea, iar maşina nu-ţi dă în niciun moment şuturi în fund prin scaune. E fix ce ai nevoie dacă priveşti şofatul ca pe un element utilitar care nu face decât să te ducă la destinaţie, indiferent de unde se află aceasta.
Dacă se întâmplă însă ca maşina să-i intre pe mâini unui tip care nu vrea să urce serpentinele pe banda întâi, în spatele autobuzului ăluia care-ţi aruncă fum de 1970 în faţă, suspensiile lui Latitude îl calmează instantaneu. Ruliu mare, tangaj tot pe-acolo, comportament subviratoriu evident şi în general o atitudine care te îndeamnă să-ţi vezi de drum liniştit, fără accente filozofico-sportive prea accentuate. Latitude nu e din filmul ăsta, fapt subliniat de altfel şi de cutia automată care nu te va ajuta să te simţi ca-ntr-o maşină sport. Bine, asta nu m-a împiedicat să-mi încep anul cu o mică amendă de viteză undeva la ieşirea din Târgu Mureş. Nimic grav, totuşi.
7.5 LITRI/100 KM
La capitolul consum am veşti amestecate. Dacă oraşul şi sistemele de încălzire de care ai nevoie iarna au dus consumul la o medie de 11.6 litri/100 km, media celor aproape 3000 de kilometri prin ţară este de 7.5 litri. Nu e nici rău, nici foarte bine. Dar e normal pentru un motor de 2.0 litri care dezvoltă 175 de cai putere şi este legat la o cutie automată CVA. Singura problemă ţine mai degrabă de psihologie şi de preţul imens al motorinei. Atunci când îi faci plinul lui Latitude, cei 70 de litri din rezervor vor duce factura către 400 de lei. E la fel de adevărat că, dacă eşti foarte liniştit, cu un plin poţi face vreo 900 de kilometri.
Tot pe drum lung mi-am dat seama de câteva dintre avantajele interiorului. De exemplu, în Latitude nu rămâi fără spaţii în care să-ţi pui sticla de suc, cana cu cafea, cana cu ceai, pachetul de biscuiţi şi aşa mai departe. Tot în călătoriile prin ţară m-am împrietenit cu satelitul de comandă al sistemului multimedia amplasat sub volan, o necunoscută completă dacă nu ai mai avut Renault până acum. Şi tot aici am văzut că, deşi iPhone-ul nu se conectează prin Bluetooth la maşină, un fir de alimentare USB îţi pune muzica de pe telefon în maşină dacă te saturi de radiourile din ce în ce mai ciudate la capitolul playlist-uri. Dar despre toate astea vom vorbi în episodul următor, când vă voi povesti cum e Latitude văzut din interior.
COSTURI DE EXPLOATARE | ||||
Mod de rulare | Kilometri parcurşi | Consum mediu | Combustibil consumat | Costul combustibilului |
Urban | 100 | 11.6 litri/100 km | 11.6 litri | 67.3 lei |
Extraurban | 2817 | 7.5 litri/100 km | 211.2 litri | 1224 lei |
TOTAL EP. 3 | 2917 | 222.8 litri | 1291.3 lei (5.8 lei/litru) | |
EPISOADE ANTERIOARE |
||||
TOTAL Ep. 1 | 187 | 21.7 | 121.5 lei (5.6 lei/litru) | |
TOTAL Ep. 2 | 447 | 51.8 | 290 lei (5.6 lei/litru) | |
TOTAL TEST | ||||
3551 | 9.1 litri/100 km 59.6% extraurban 40.4% urban |
296.3 litri | 1702.8 lei |
Mircea, cum se aude la rulajul pe autostrada, la 130 km/h sau mai mult?