BMW Seria 5 Touring

525d 2.0 218CP 4x4 Aut
de Bogdan Mirică, vineri, 8 februarie

Dincolo de portiere

Fac pereche cu BMW Seria 5 de câteva săptămâni bune. Fără să realizez se întâmplă ceva ciudat. De fiecare dată când mă aşez la volan am o stare de bine. Maşina asta e ca un vraci. Are o acţiune terapeutică, inconştient acceptată, care îţi inspiră o stare de bine. Mereu m-am întrebat dacă există o maşină care să-ţi însenineze ziua de fiecare dată când îi deschizi uşa. Se pare că am găsit-o fără să-mi dau seama. Sau m-a găsit ea pe mine. Cel puţin pentru moment.

Descoperiri la spălătorie

Zilele trecute am fost la spălătorie. Parcă nu mai suportam noroiul de pe covoraşele moi. Nefiind din cauciuc nu sunt aşa practice când vine vorba de curăţare. Aşa că a fost nevoie de o atenţie mai mare. Însă, odată curăţate, parcă îţi aştern la picioare acel sentiment premium de care ai nevoie.

La aceeaşi spălătorie, din plictiseală, am început să dezlipesc folia de plastic de pe pragurile cu inserţii din aluminiu. Nu realizezi că o descoperire atât de măruntă poate să smulgă, de nicăieri, o urmă de mulţumire asemănătoare cu aceea a unui copil ce descoperă pentru prima dată strălucirea inoxidabilă a ceasului de buzunar al bunicului.

Şi tot la spălătorie am văzut că există multe spaţii de depozitare după ce am adunat hârtii şi sticle din nu mai ştiu câte locuri. Pe unul nu l-am uitat însă. Cel din stânga volanului, unde îţi poţi pune portofelul. Nu pot să trec cu vederea nici peste cotiera cu deschidere dublă, unde se află conexiunile pentru iPod şi USB.

Ce mă enervează însă este faptul că trebuie să-mi arunc mereu telefonul în spaţiul pentru pahare. Vreau şi eu un spaţiu dedicat. Se poate?

Interiorul lui Seria 5 e ca debaraua în care se ascund în fiecare toamnă gemurile sau borcanele cu murături. Mirosul de fructe este înlocuit cu cel de plastic. Un miros specific BMW, specific plasticului moale, în care îmi place să-mi înfig degetele când mă plictisesc la semafor. Păcat că partea inferioară a bordului e cam tare. Ca şi uşa torpedoului.

Sistemul Bluetooth te recunoaşte imediat

Îmi place tare mult sistemul Bluetooth prin care sistemul multimedia îţi accesează agenda telefonică, ultimele numere formate şi apelurile primite. Apeşi butonul de start, maşina porneşte şi în secunda următoare, pe ecranul de 10 inch apare numele telefonului tău. E o senzaţie de apartenenţă, de recunoaştere, similară cu cea pe care o ai atunci când, fluturând obsesiv din coadă, câinele tău se bucură de fiecare dată când îţi aude paşii.

Ţi se întâmplă să uiţi unde ai aruncat cheile de la uşă după ce ai descuiat? În BMW Seria 5 nu o să ai niciodată problema asta. Cheia stă mereu în buzunar şi nu pleacă de acolo. Doar dacă vrei tu să o afişezi ostentativ pe consola centrală pentru o fotografie edificatoare.

Şi fiindcă tot am ajuns la consolă, trebuie să mărturisesc că după timpul petrecut cu Seria 5 pot nimeri orice buton cu ochii închişi. Ergonomia e făcută parcă pentru orbi. Nici nu e nevoie să bâjbâi ca să găseşti dezaburirea lunetei sau a parbrizului.

Podul Băsescu-Oprescu e încă în construcţie

Nu mai vorbesc despre comenzile sistemului de navigaţie. Mulţi au zis că BMW le-a aruncat prea departe, dincolo de schimbător. Dimpotrivă, poziţia naturală a mâinii te face să umbli instinctiv pe butoane. Buton pe care am apăsat serile trecute pentru a căsca puţin ochii în navigaţie.

Şi ce să vezi: pe cel mai lat pod hobanat din Europa, Podul Basarab, început de Băsescu şi terminat de Oprescu, Seria 5 pluteşte prin neant, peste şinele de cale ferată ale Gării de Nord. Se poate BMW? Să uiţi tocmai de cea mai importantă realizare rutieră a unei capitale europene ca Bucureşti. Bine că recunoşti Intrarea Făureşti.

Portbagajul cu deschidere electrică naşte ”reflexe dăunătoare”

Deschiderea electrică a portbagajului îţi creează reflexe nesănătoase. Obişnuit ca hayonul să se deschidă sau să se închidă automat de fiecare dată când apeşi butonul magic, ajungi să crezi că toate maşinile funcţionează aşa. Ultima dată mi s-a întâmplat cu un taxi. Am apăsat butonul portbagajul şi am aşteptat cu o privire tâmpă. E un reflex pe care ţi-l însuşeşti repede.

Şi pentru că tot veni vorba de portbagaj trebuie să vă mărturisesc că a înghiţit multe de când ne cunoaştem: genţi, umeraşe, echipament de schi. Capacitatea sa, de 560 de litri, a primit bagajele unui grup numeros, de 7 oameni. În habitaclu, din păcate, nu au încăput decât cinci dintre ei. Şi au încăput lejer, bancheta spate fiind generoasă.

Pentru dulapul pe care l-aţi văzut la Ikea şi pe care vi-l doriţi în dormitor puteţi rabata bancheta prin simpla acţionare a unor comenzi din portbagaj. Apoi folosiţi plasa ascunsă în rola planşeului şi o ancoraţi de prinderile speciale ca să nu vă treziţi că dulapul vine peste cei de pe locurile din faţă la o frână mai sănătoasă. Cu alte cuvinte, Seria 5 se transformă într-un van cu podea plată cât ai zice ”Rabatează-te”.

Mai greu e cu rola planşeului care cântăreşte mult şi arată ca mitraliera lui Schwarzenegger din seria Terminator. Din fericire ea se montează extrem de uşor, prinderea fiind gândită perfect.

Când e nevoie, van-ul se metamorfozează şi în altceva. Noi ne-am cam plictisit la ultima şedinţă foto, aşa că am lăsat deoparte preţ de jumătate de oră trepiedele şi aparatele şi am înşirat un joc de poker. Unde? Normal, tot în portbagaj. Asta ca să vedeţi şi voi, cei mai cârcotaşi, că spaţiul din spatele hayonului este generos. 

Spaţiul e unul dintre motivele pentru care, aproape în fiecare zi, mă întreb de ce nu-şi cumpără românii break-uri? Nu e mai importantă versatilitatea decât mentalitatea ”berlinească” autohtonă.

  • MRC, vineri, 08.02.2013 14:38

    Frumos articol! S-au atins cam toate punctele de interes din interior. Buna si intrebarea de la sfarsit: chiar asa, de ce nu-si cumpara romanii break-uri? Sau monovolume ?

  • dan_grc, vineri, 08.02.2013 15:03

    Paralela intre berline si break-uri este gresita, intrebarea mai corecta era de ce isi cumpara romanii SUV-uri cand existea break-uri la fel de spatioase. In acest caz eu ma inscriu la mentalitatea "berlineasca" si aleg berlina, dc? Are un comportament rutier ceva mai bun, arata mai bine, chiar daca si Touring-ul n-arata deloc rau, dar daca as vrea un 4x4 as alege clar un Touring in locul unui X5, nu pentru ca 51%, 75% sau 99% dintre posesori sunt nu stiu cum, ci pentru ca-mi plac mai mult masinile de strada care se vor comporta oricum mai bine pe sosea decat orice SUV.

  • VAG, vineri, 08.02.2013 16:50

    @dan_grc Nu e chiar asa...nu toate berlinele se comporta mai bine pe sosea fata de un SUV. Pune tu berlina Logan sau un Audi A4 cu un X5. Care o fi mai bun ?

  • dan_grc, vineri, 08.02.2013 17:13

    @VAG Sa-ti raspund la modul serios Logan vs X5? :). Daca vrei sa vorbim din curtea VAG, pot exista si exceptii, de exemplu un A4 Avant Quattro se va comporta mai bine decat A4 berlina 4x2 cu tractiune fata, dar vorbeam de Bmw in primul rand, iar X5 are un caracter sportiv pronuntat , mai ales in versiunile cu suspensia sportiva M si cu garda la sol mai mica, se va comporta mai bine pe sosea decat multe berline, dar nu mai bine decat un seria 5 cu aceleasi caracteristici, chiar si 4x2.

  • inexorabil, vineri, 08.02.2013 17:27

    Toate BMW-urile au un punct forte comun, foarte important in ecuatia confortului, dar observ ca foarte putin dezbatut de obicei: sunt spatioase! M-am simtit intotdeauna si comod, si sport la volanul unui BMW. N-am ce comenta in plus. SUV-urile......nici macar n-ar fi trebuit sa existe! Ma rog, in cazul GM, ca sa nu uitati pe cine venerez, este o realitate incetatenita de multi ani, dar totul ar fi trebuit restrans la GMC, care, teoretic, ar fi indicat sa reuneasca toate SUV-urile si utilitarele din cadrul corporatiei. Daca si celelalte marci din portofoliul GM s-au prostituat cu SUV-uri, este alegerea lor, sub girul conducerii. Nu zic ca nu-mi plac, dar, aidoma lui Dan, mai degraba as prefera......break-urile.

  • raduku, vineri, 08.02.2013 19:36

    Confort ... Este fain , dar cu toate acestea , pe Valea Prahovei , nu incercati sa depasiti dunga continua , chiar daca aveti masi puternice. Daca aveti un TIR care in general merge cu 50 km/h, noi facem "trenuletul" , mergem unul dupa altul pana la Brasov daca se poate. Ori ce depasire pe dunga continua ??? si mai ales pe Valea Parhovei este depasire in orb - datorita curbelor de-a lungul vai !!! . Joi a trecut pe langa mine unul care s-a trezit depasing dupa Azuga dunga continua , noroc ca s-a facut la timp o bresa sa intre ca mai aveam un accident naspa !! Din seria nu faceti ca ei !!

  • antonny, vineri, 08.02.2013 20:10

    Domnule Bogdan Mirica dar dumneavoastra de ce nu vati cumparat un break ?????.....

  • Lache, sâmbătă, 09.02.2013 22:33

    Da,se stie despre problema cu distributia la unele motoare(V6)de la Bmw.Unele,nu toate,si o vor rezolva.Iar daca sare distributia de la punct,ai toate sansele sa gasesti supape strambe,pistoane crapate si altele.Asa ceva nu s-ar intampla daca nu ar sari distributia.Deci?

  • ven, duminică, 10.02.2013 22:19

    @Samba:nu generaliza,de fapt probabil ca minti,toate comentariile tale si de la alte articole sunt impotriva marcii.Nu trebuie sa fii frustrat pe renumele unei marci recunoscute ca cea mai tare pe plan mondial!Din punctul meu de vedere cea mai buna statistica a fiabilitatii este ADAC (Automobil Club German). Este cel mai mare club auto din lume, cu peste 15 milioane de membrii. Serviciul lor de interventii rutiere are peste jumatate de milion de actiuni pe an si este baza celui mai mare studiu despre frecventa defectiunilor din lume. In acest studiu BMW este constant pe primele poziti cu un numar foarte mic de defectiuni. Din punctul meu de vedere asta inchide definitiv discutia de fiablilitate. Atentie, e cea mai mare statistica din lume pe piata unde sunt cele mai multe BMW-uri! Nu e vorba de parerea unui specialist sau o experienta personala. Studiul aici: http://www.adac.de/sp/presse/meldungen/technik_umwelt/ADAC-Pannenstatistik-2011%20.aspx Ai inclusiv informatii despre ce defectiuni apar la ce modele. Poti folosi Google Translate.