Opel Corsa
Verdele #crazycorsa în ”Iadul Alb”
Fie că vorbim de numai câteva zile sau de o lună întreagă, sud-estul României se transformă în fiecare an într-un fel de Siberie pentru Rusia. Temperaturile scad până aproape de -20 de grade, iar viscolul paralizează cam tot ce înseamnă mobilitate. Anul acesta, ”Iadul Alb”, așa cum a fost el botezat de televiziunile cu apetit pentru titluri bombastice, s-a dezlănțuit la mijlocul lunii ianuarie și a ținut vreme de aproape două săptămâni. Timp suficient pentru a ne convinge cum se descurcă mașina aia verde pe care Automarket o are din septembrie în parcare: CrazyCorsa.
Așa cum a observat și colegul meu Dragoș, în vacanța de Crăciun, e destul de greu să strecori o lopată în portbagajul de 285 de litri. Deși are o podea dublă, destul de practică, el nu este foarte adânc. Așa că în mare parte din timp, lopata mea a stat pe locurile din spate.
Cei aproape 50 de centimetri de zăpadă căzuți în București de-a lungul unui weekend în care #CrazyCorsa a stat parcată pentru că noi eram ocupați cu un Volkswagen Passat Alltrack, a făcut ca lopata să fie extrem de utilă. Mi-a luat cam 10 minute să ajung la verdele lăcustă (Grasshoper Green) și alte 15 minute să dezgheț mașina. Într-un final lucrurile erau verzi, cu alb pe ici pe colo, însă nu în părțile esențiale.
Deszăpezirea poate dura ceva mai mult pentru că, în opinia mea, Corsa se încălzește destul de greu pentru o mașină pe benzină. Posesor al unui benzinar clasic aspirat, pot spune că unitatea turbo a noului Corsa se încălzește la fel ca un diesel. Apa ajunge la 90 de grade după ce ai parcurs câțiva kilometri buni.
Confuzia sistemului Start-Stop
Primele semne ale frigului aruncă în confuzie și sistemul Start-Stop, care, așa cum a semnalat și colegul Dragoș, are mici probleme de funcționare. Te trezești că la viteze mici, cu ambreiajul călcat, motorul se oprește. E nevoie să-l ridici, să apeși din nou și el repornește. Apoi te asiguri din nou la ieșirea de pe străduța blocului tău.
Din fericire, cuplul motor de care beneficiază motorașul acesta mic te opintește bine atunci când credeai că te-ai împotmolit. Singura condiție este să nu abuzezi accelerația, pentru că altfel riști să te îngropi și să ieși la primăvară, odată cu dezghețul. Pentru un Corsa care iese de oriunde, aș recomanda un set de anvelope ceva mai înguste decât cele pe care le avem noi. Pentru iernile bucureștene și provocările urbane, ele sunt însă suficiente.
Am criticat sistemul Start-Stop pentru momentele sale de confuzie, însă trebuie să îi aduc și laude pentru că funcționează și atunci când temperatura de afară este de -5 grade Celsius. Sunt puține mașini al căror start-stop funcționează sub zero grade Celsius.
Utilitatea camerei pentru marșarier
Nu doar sistemul Start-Stop a fost cel ușor debusolat în această perioadă. Și senzorii de parcare au pățit la fel, fiind extrem de sensibili la zăpadă sau apă. Așa că luați un Aspacardin dacă aveți probleme cu inima și vă poate speria un țiuit apărut din senin atunci când așteptați la semafor.
Camera pentru marșarier, care are o calitate destul de bună, a fost amplasată însă într-un loc complet neinspirat. Fix deasupra numărului de înmatriculare. E lesne de înțeles că a făcut rapid cunoștință cu toată zloata și zăpada de afară. Prin urmare, e recomandat să aveți la voi o cârpă și să o mai ștergeți din când în când.
Miracolul scaunelor încălzite
Cred că toată lumea e de acord cu mine când zic că prezența volanului încălzit este o invenție destul de utilă, dar pe care ai putea uit să o folosești uneori. Scaunele încălzite însă... Sunt cea mai bună invenție de la aerul condiționat încoace, la capitolul confort. Culmea, spre deosebire de motor, ele se încălzesc extrem de repede.
Ba mai mult, ajung să aibă o temperatură pe care cu greu o poți suporta, așa că le închizi repede. Se întâmplă ca în habitaclu să fie încă rece, iar posteriorul tău să fie în flăcări. O senzație de fierbinte și rece, similară înghețatei de vanilie cu vișine fierte (un desert de prin Ardeal).
Consumul pe timp de iarnă
Recent, când temperaturile au devenit ceva mai prietenoase, dosarele X s-au redeschis. Cu sistemul audio oprit din nu știu ce motiv, am descoperit principiul vaselor comunicante Opel. Lăsând gluma la o parte, la pornire, chiar și la repornirea sistemului Start-Stop, deasupra volanului se aude sunetul de scurgere al unui lichid. Un mister.
Nu am uitat nici de consum. Chiar dacă prețul carburantului a scăzut considerabil în ultima perioadă, iarna își cere drepturile. Prin urmare, Corsa a consumat ceva mai mult. Având în vedere că rezervoul are o capacitate totală de 45 de litri, autonomia nu putea fi foarte mare. Am riscat cât am putut rularea pe becul roșu și am ajuns la un total de 510 kilometri. Computerul de bord a afișat însă un consum de 7.5 litri/100 de kilometri. Trageți voi singuri concluziile.
P.S. Opel Corsa este una dintre puținele mașini care păstrează o frână de mână manuală. Ceea ce înseamnă că puteți privi iarna și dintr-un alt unghi: ceva mai distractiv.
- ciudata faza cu SS la viteze mici cu ambreiajul calcat...ar putea fi o problema rezolvabila in service sau "asa face toate"? pentru ca treaba mi se pare serioasa. - incalzirea scaunelor nu are trepte de incalzire? ar fi de bun simt sa se deconecteze la atingerea temperaturii selectate in rest...misto broasca