Motor / Transmisie
Începem acest capitol cu o informație interesantă. Odată cu sosirea acestui facelift, Hyundai a renunțat la motorizările mild-hybrid. Astfel, Bayon vine cu două noi propulsoare. Primul în gamă este un motor de 1.2 litri cu 4 cilindri, pe benzină ,aspirat, care produce 79 de cai putere și un cuplu motor maxim de 113 Nm. Noi am avut de-a face cu cea mai puternică versiune, un propulsor de un litru turbo, pe benzină, cu 3 cilindri, care dezvoltă 100 de cai putere.
Dacă vrei neapărat să îți iei un Bayon cu o cutie automată, trebuie să mergi obligatoriu pe versiunea de 100 de cai. Aceasta vine cu o cutie automată DCT cu 7 rapoarte. Motorizarea de 1.2 litri vine exclusiv cu o cutie manuală. Opțional, clientul poate alege între una cu 5 rapoarte sau cu 6 rapoarte. De menționat faptul că Bayon nu vine cu tracțiune integrală, roțile motoare fiind doar pe puntea față.
Inițial, ai putea fi tentat să spui că 100 de cai sunt prea puțini, dar trebuie să ținem cont de masa totală a mașinii. Astfel, această putere raportată la o masă de 1.195 de kilograme înseamnă că ai destule resurse pentru majoritatea cazurilor. Propulsorul de sub capotă livrează cuplul maxim de la numai 1500 RPM, așa că în oraș nu vei avea niciun fel de problemă.
Un lucru mai puțin plăcut pe care l-am observat la acest propulsor este vibrația. Atunci când stă la ralanti, acesta vibrează destul de tare sub capotă. Mai mult, vibrațiile devin atât de intense în unele momente, încât atunci când ușa este deschisă, se vede cu ochiul liber cum aceasta vibrează.
Cutia automată își face treaba în mare parte, dar de foarte multe ori ține motorul subturat. Plecările de pe loc sunt puțin ciudate, mai ales când demarezi ceva mai agresiv. Din cauza acestui comportament subturat, atunci când apeși mai tare accelerația, cutia are o perioadă de timp când nu știe ce să facă. După această perioadă confuză, motorul crește brusc în turație, iar Bayon are destule momente când te smucește. Per total, pentru un condus cu adevărat lin, cutia se descurcă mai bine în modul manual.
Rivalii lui Hyundai Bayon oferă soluții foarte similare, dacă nu exact la fel. Aici mă refer la Kia Stonic, model care împarte atât platforma tehnică cu Bayon, cât și compania mamă. Din acest motiv, Kia Stonic are aceeași soluție tehnică precum Hyundai Bayon.
Totuși, cel mai important rival este Dacia Sandero Stepway. În cazul modelului produs la Mioveni, poți bifa un motor de un litru, împreună cu o cutie automată CVT, dar vei avea 100 CP doar dacă bifezi motorizarea ECO-G, cu GPL. Volkswagen T-Cross este și el disponibil cu un motor de un litru benzină cu 110 CP și cutie DSG.
Nu mi-a plăcut niciodată creatura asta, cu atât mai mult la 24.000, chiar dacă, pompos, îi zice suv. Și chiar așa, cine l-o fi categorisit suv? Cine și, mai ales, de ce? Bine, dacă ne gândim că și Mazda cx 3, care este între Stepway și Bayon ca lungime, este considerată suv, fie, hai să înghit gălușca. Dar e crossover toată ziua, zic eu. Mă rog, am tot zis-o categorisirea asta suv, limuzină, sedan, etc. ar trebui să se facă după sistemul american, adică în funcție de volumul interior, nu după lungime/înălțime. Mai ales că nu sunt stabilite nici niște jaloane clare pentru delimitare. Spre exemplu, în cazul de față, stepwy este mai înaltă, dar mai scurtă. Iar chestia cu lumina ambientală chiar m-a dat pe spate. la 79 cp e fix ce trebuie...