
Motor / Transmisie
Așa cum am menționat, Mazda a primit o nouă motorizare. Aceasta va reprezenta motorizarea de intrare în gama Mazda3. Dacă la majoritatea producătorilor observăm fenomenul de „downsizing”, producătorul japonez nu merge pe acest trend. Spun asta, deoarece pe lângă versiunea E-SKYACTIV X cu motor de 2 litri, acum japonezii au introdus versiunea E-SKYACTIV G. Aceasta vine cu un sistem mild-hibrid, care la bază are un motor de 2.5 litri, benzină, aspirat natural.
Tot acest sistem dezvoltă 140 de cai putere la 5.000 de rpm și un cuplu motor maxim de 238 Nm, eliberat la 3.300 de rpm. Pe această motorizare, clientul poate opta pentru o cutie automată cu 6 rapoarte sau pentru o cutie manuală cu 6 trepte. Nu mă înțelegeți greșit, nu sunt vreun fanatic al cutiei manuale, dar atunci când ne referim la un model Mazda cu o transmisie manuală, mereu voi fi pro. Asta pentru că transmisia manuală oferită de Mazda este minunată.
Așa a fost și cazul mașinii mele de test. Cutia manuală de pe această Mazda3 are o timonerie excelentă și pot spune că se aseamănă foarte mult cu cea de pe modelul simbolic MX-5. Treptele sunt scurte, selectorul transmisiei este și el scurt, iar schimbările de treaptă se fac foarte rapid. Chiar dacă cei 140 de cai scoși din acest motor aspirat nu sunt neapărat mulți, cumva uiți de acest aspect când începi să navighezi prin treptele de viteză ceva mai sportiv.
Propulsorul oferit de Mazda se aude excelent. Sincer, înainte să ajung să testez mai multe modele cu motoare aspirate, consideram că cei care spun că acest tip de propulsor are un sunet specific, foarte plăcut, exagerau. Iată că aveau dreptate, iar Mazda3 (care oferă două terminații reale ale sistemului de evacuare) se aude foarte frumos.
Desigur, japonezul iubește să-l exploatezi cât mai aproape de zona roșie a turometrului. Acolo vei descoperi o simfonie plăcută, dar în același timp te vei bucura și de toți cei 140 de cai putere. Resursele sunt livrate liniar, iar în oraș vei descoperi un motor vioi și plăcut. O altă caracteristică importantă a motorului pregătit de Mazda este rafinamentul. Este genul acela de motor pe care nu-l auzi la ralanti și care n-o să-ți tulbure confortul.
De cele mai multe ori, cei 140 de cai sunt de ajuns în mediul extra-urban. Desigur, la viteze de autostradă sau în momentele în care vrei să faci o depășire ceva mai rapidă, vei simți nevoia de mai mulți cai putere.
Or fi ei Focus, Golf și 308 principalii concurenți la consum și putere dar, sincer, cred că Mazda le dă clasă la toate capitolele. Superbă mașină din toate punctele de vedere: motorizare, estetic, preț.