Motor / Transmisie

4.0

Întrucât vorbim despre aceeași platformă, sub capotă avem toate motorizările familiare fanilor Renault și Nissan. Vom regăsi un motor aspirat de 90 de cai putere, unul turbo de 130 de cai putere și două versiuni hibride: una clasică și una PHEV, adică alimentată la priză.

La testul meu din Spania, ASX-ul roșu pe care l-am probat a fost echipat cu sistemul de propulsie hibrid clasic. După mine, este cea mai eficientă metodă de tranziție către un viitor sustenabil.

Asemeni fratelui Renault Captur, sistemul este abreviat HEV (hybrid electric vehicle) și are 145 de cai putere. Știu, o să ziceți că n-a inventat Renault apa caldă și deja toți știu să facă rețeta asta. Dar... Să luăm ca exemplu pastele aglio, olio e peperoncino. Ce poate fi mai simplu de atât? Paste, ulei de măsline, usturoi, ardei iute și pătrunjel. Și cu toate acestea, este un preparat care este o provocare și pentru marii șefi.

Cam așa stau lucrurile și cu un HEV. Un propulsor termic, o baterie, unul sau mai multe motoare electrice, o cutie de viteze. Avem un motor termic de 1.6 litri, patru cilindri în linie, aspirat, care dezvoltă 91 CP și 144 Nm. Enumerarea continuă cu un motor electric capabil să livreze 205 Nm (M1) și cu un motor electric starter-generator (M2).

ASX este echipat cu o baterie de 1.2 kWh, produsă de Hitachi, cu o masă totală de 39 kg. Nu în ultimul rând, avem o cutie multi-modală, inventată de Renault. Motorul electric mic (M2) este cuplat la motorul termic și este folosit atât ca starter, dar și ca generator. În același timp, acest motor electric are și misiunea de a sincroniza turația arborelui cotit cu rapoartele din cutie pentru a face posibilă schimbarea treptelor. Și astfel a fost eliminat ambreiajul, detaliu care a contribuit la un plus masiv de eficiență prin renunțarea la componente care contribuiau serios cu inerție și frecare la ecuația generală. Cutia este una cu craboți și are patru rapoarte.

Și, pentru că lipsește ambreiajul, pornirea de pe loc se va realiza întotdeauna electric. Acest lucru se va face cu ajutorul motorului electric de 50 CP.

Cum se simt toate astea în viața de zi cu zi? Bine. Mașina are resurse bune. Are un sprint bun, reprize de accelerare plăcute și suficient elan pentru depășirile în afara orașului. Pe autostradă, accelerările vor fi progresive, fără ruperi de ritm sau explozii neașteptate. Totul e zen.

E drept, la viteze de autostradă, când motorul va fi solicitat pentru accelerări susținute, nu va mai fi atât de discret. Sunetul va fi perceput în habitaclu. Altfel, în rularea urbană, trecerea din modul electric, în cel convențional se va face destul de discret.

Dacă o să oprești sistemul audio, o să auzi cum lucrează componentele cutiei, la viteze mici. O cutie cu o liniaritate bună, care este derutată doar în momentele în care apeși sau ridici piciorul pe accelerație într-un ritm rapid. Adică pe anumite viraje succedate frumos, pe care le-am întâlnit pe lângă Malaga.

  • nume, marţi, 28.02.2023 09:11

    Motoru' ala aspirat de 90 CP e, de fapt, turbo. Si are, la randul lui, 91 CP, nu 90.

  • Demis Ravasi, marţi, 28.02.2023 09:20

    Renault Captur cu emblema de Mitsubishi !

  • ds, marţi, 28.02.2023 12:41

    @nume... motor care de fapt este de 1.0 dar ăsta e altă mâncare de pește. Aici este vorba despre motorul aspirat de 1.6 care are 98 de cai și este în tandem cu cel electric de 49 cp. Totul bine și frumos. ...Dar până la preț, 35.100 e totuși cam mult...

  • nume, marţi, 28.02.2023 14:14

    @ds, "Aici este vorba (...)". Unde aici? Scrie clar, alb pe negru, in textul de mai sus, ca "vom regăsi un motor aspirat de 90 de cai putere (...)". Ei bine, dupa cum spuneam anterior, acest motor aspirat de 90 de cai putere este, de fapt, un motor turbo de 91 de cai putere. Apropo, vad ca se face referire si la un motor "turbo de 130 de cai putere". Care-i acela? Ca el nu exista in oferta Mitsubishi. Japonezii ofera, pe langa versiunea HEV - care are alte valori decat cele enumerate in acest test, si varianta PHEV - despre care nu ni se ofera niciun fel de informatie, un MHEV cu 140 sau 158 CP. Acest MHEV ar trebui sa fie motorul "turbo de 130 de cai putere"? Sper ca macar reteta de paste aglio, olio e peperoncino e corecta, ca despre masina pe care ati condus-o nu aveti nici cea mai mica idee.

  • ds, marţi, 28.02.2023 14:44

    @nume "aici" adică în articol. Ce e greu de înțeles? În schimb nu înțeleg cum ai dedus că este motor turbo din moment ce scrie negru pe alb că este aspirat de 1.6 cu patru cilindri în linie. Iar în ofertă chiar există un motor aspirat de 1.6

  • Kap, marţi, 28.02.2023 14:53

    Le-a-ncurcat un pic Mirică. ASX poate fi luat cu: 1.0 Tce, 133 Tce sau 1.6 aspirat hibrid, cu baterie mică sau mare (PHEV). Aspirat singur nu mai e disponibil demult la Renault, deci nici la Capturul ăsta.

  • pipo, marţi, 28.02.2023 21:35

    Penibila decizie luata de grup. Nu înțeleg, dai drumul la un concurent in Europa pt. Captur care mai si arata exact la fel dupa ce ca imparte toata tehnologia ! Care e spilu ? Înțeleg sa-l vinzi pe alte continente , unde Renault nu înseamnă mare lucru iar Mitsu poate ca da , dar aici ? Despre Mitsu ce sa zic, urât, foarte urât, sa ajungi aici dupa o asa istorie !

  • Mihai, miercuri, 01.03.2023 02:37

    Ahaha. Atat de jepati incat nici macar nu s-au chinuit; au pus sigla cu 3 romburi si gata teapa. Mitsubishi a decazut masiv. De ce nu inchid brandul definitiv,ca oricum nu mai e nimic de capul lui din 2010 incoace.