Motor / Transmisie
Întrucât vorbim despre aceeași platformă, sub capotă avem toate motorizările familiare fanilor Renault și Nissan. Vom regăsi un motor aspirat de 90 de cai putere, unul turbo de 130 de cai putere și două versiuni hibride: una clasică și una PHEV, adică alimentată la priză.
La testul meu din Spania, ASX-ul roșu pe care l-am probat a fost echipat cu sistemul de propulsie hibrid clasic. După mine, este cea mai eficientă metodă de tranziție către un viitor sustenabil.
Asemeni fratelui Renault Captur, sistemul este abreviat HEV (hybrid electric vehicle) și are 145 de cai putere. Știu, o să ziceți că n-a inventat Renault apa caldă și deja toți știu să facă rețeta asta. Dar... Să luăm ca exemplu pastele aglio, olio e peperoncino. Ce poate fi mai simplu de atât? Paste, ulei de măsline, usturoi, ardei iute și pătrunjel. Și cu toate acestea, este un preparat care este o provocare și pentru marii șefi.
Cam așa stau lucrurile și cu un HEV. Un propulsor termic, o baterie, unul sau mai multe motoare electrice, o cutie de viteze. Avem un motor termic de 1.6 litri, patru cilindri în linie, aspirat, care dezvoltă 91 CP și 144 Nm. Enumerarea continuă cu un motor electric capabil să livreze 205 Nm (M1) și cu un motor electric starter-generator (M2).
ASX este echipat cu o baterie de 1.2 kWh, produsă de Hitachi, cu o masă totală de 39 kg. Nu în ultimul rând, avem o cutie multi-modală, inventată de Renault. Motorul electric mic (M2) este cuplat la motorul termic și este folosit atât ca starter, dar și ca generator. În același timp, acest motor electric are și misiunea de a sincroniza turația arborelui cotit cu rapoartele din cutie pentru a face posibilă schimbarea treptelor. Și astfel a fost eliminat ambreiajul, detaliu care a contribuit la un plus masiv de eficiență prin renunțarea la componente care contribuiau serios cu inerție și frecare la ecuația generală. Cutia este una cu craboți și are patru rapoarte.
Și, pentru că lipsește ambreiajul, pornirea de pe loc se va realiza întotdeauna electric. Acest lucru se va face cu ajutorul motorului electric de 50 CP.
Cum se simt toate astea în viața de zi cu zi? Bine. Mașina are resurse bune. Are un sprint bun, reprize de accelerare plăcute și suficient elan pentru depășirile în afara orașului. Pe autostradă, accelerările vor fi progresive, fără ruperi de ritm sau explozii neașteptate. Totul e zen.
E drept, la viteze de autostradă, când motorul va fi solicitat pentru accelerări susținute, nu va mai fi atât de discret. Sunetul va fi perceput în habitaclu. Altfel, în rularea urbană, trecerea din modul electric, în cel convențional se va face destul de discret.
Dacă o să oprești sistemul audio, o să auzi cum lucrează componentele cutiei, la viteze mici. O cutie cu o liniaritate bună, care este derutată doar în momentele în care apeși sau ridici piciorul pe accelerație într-un ritm rapid. Adică pe anumite viraje succedate frumos, pe care le-am întâlnit pe lângă Malaga.
Motoru' ala aspirat de 90 CP e, de fapt, turbo. Si are, la randul lui, 91 CP, nu 90.