Motor / Transmisie
La testul de lansare a lui Opel Adam, care a avut loc acum doi ani pe şoselele din jurul Lisabonei, am dat de o maşină excelentă, dar căreia-i lipsea ceva: motoare moderne, vii, pline de viaţă. Ei bine, moda aspiratelor a ajuns şi la Opel, iar odată cu lansarea celei de-a cincea generaţii Corsa (Corsa E, dacă e să menţinem obiceiurile onomastice ale mărcii) asistăm la apariţii nu neapărat surprinzătoare, cât foarte potrivite în gama modelului cu ajutorul căruia Opel atacă segmentul B.
Chiar dacă în gama Corsa vor exista în continuare motoare aspirate, care vor reprezenta baza de preţ a gamei (1.2 de 70 CP şi 1.4 de 75 şi 90 CP), cei care îşi doresc ceva mai mult zvâc din partea maşinii pe care şi-o cumpără se vor putea baza pe câteva apariţii noi: 1.0 Turbo de 90 şi 115 CP şi 1.4 Turbo de 100 CP. Evident, fanii motoarelor diesel nu au fost nici ei uitaţi, având la dispoziţie două versiuni ale motorului CDTI de 1.3 litri: 75 şi 95 CP.
Aşa cum era normal, încă de la plecarea din Bucureşti spre Frankfurt, acolo unde a avut loc testul internaţional cu noul Corsa, mi-am rezervat pentru test un 1.0 Ecotec de 115 CP. Un motor complet nou, turbo cu trei cilindri, dezvoltat de Opel special pentru a demonstra că marca germană are atât resursele, cât şi interesul necesare pentru a se bate umăr la umăr cu motoarele de cilindree redusă dezvoltate de concurenţă. Iar targetul evident era motorul 1.0 Ecoboost al celor de la Ford, prezent printre altele şi pe Fiesta. Chiar dacă există diferenţe importante de construcţie şi concepţie - de exemplu, motorul Opel vine cu distribuţie pe lanţ, iar cel Ford pe curea - atunci când le ai faţă în faţă şi trebuie să alegi între un 1.0 Ecoboost de la Ford şi un 1.0 Ecotec de la Opel vei fi pus în încurcătură.
Pe noul Corsa, motorul 1.0 Turbo are 115 CP şi este o alternativă la prima vedere ciudată la un 1.4 cu patru cilindri, dar care dezvoltă doar 100 de cai. Opel încearcă astfel să-ţi împingă clienţii spre noua generaţie de motoare, lucru lăudabil în contextul în care motorul nou-lansat se dovedeşte un rival de temut pentru al concurenţei directe.
Cuplat la o transmisie manuală cu şase rapoarte (o raritate pe această plajă de putere) etajată corect pentru o maşină de oraş, noul 1.0 Turbo de 115 CP de pe Corsa pare a fi alternativa pe care o aşteptau dintotdeauna cei care-şi doreau motoare pe benzină cu zvâc în gama Opel. Puterea maximă este disponibilă la 5000 de ture, însă cuplul maxim - 170 Nm, mai mic decât al celorlalţi concurenţi turbo din segment - se simte încă de la 1800 rpm. Asta face ca motorul să se transforme dintr-unul de turaţie, clasic pentru un benzinar aspirat, într-unul care trage încă de la sub 2000 de ture. Nu îţi oferă senzaţii tari, însă este vioi și mai mult decât suficient în oraş, acolo unde oricum nu ai cum să depăşeşti - teoretic - 50 km/h.
Dacă ieşi pe şosea şi pe autostradă, vei descoperi un motor care controlează foarte corect puterea disponibilă prin transmisia reglată astfel încât consumul să rămână într-o zonă acceptabilă. La volan nu există diferenţe radicale între un EcoBoost de aceeaşi putere şi noul motor Opel, singura diferenţă fiind una sonoră: Opel a reuşit să izoleze bine unitatea sa cu trei cilindri, iar "bâzâitul" specific acestui tip de motor se transformă într-un sunet mai plăcut decât în cazul concurenţilor.
Interesanta insa impresia pe care mi-o lasa design-ul exterior comparativ cu celelalte generatii e ca e un pic cam mult indreptata spre publicul feminin si prea putin spre cel masculin. Aceeasi senzatie mi-o lasa si Adam insa acolo e chiar ok sa fie asa. Polo 1.2 TSi 105cp si Fiesta 1.0 125cp pe care le-ati amintit au performante mai bune din cateva motive: 1.Polo are apoape 100 kg mai putin si atinge cuplul maxim (175Nm) la 1500 rot/min 2.Fiesta are si ea o greutata cu aproape 80kg mai mica, 10 cp in plus iar cuplul maxim de 171Nm e atins la 1400 rot/min. Raman de parere ca marea problema a celor de la Opel (si Chevrolet cu produsele pe care tocmai le-au retras de pe piata europeana - pacat dupa ce au innoit toata gama, gama foarte competitiva vs. Renault, Hyundai-Kia, Fiat sau Suzuki) e greutatea nejustificat de mare vs. concurentii directi...rezultand in performante mai slabe si in consum mai mare. Pe hartie aceste doua diferentele par mici insa din pacate in realitate sunt mai mari GM avand un sistem de testare care pacaleste mai mult clientul in comparatie cu alti producatori mai ales in ceea ce priveste consumul declarat vs. cel real.