Motor / Transmisie
Cea mai dramatică schimbare la noul Clio 4 RS este sub capotă. Trecând peste caroseria cu cinci uşi, Clio RS şi-a luat adio de la unitatea 2.0 aspirată şi a trecut în era turbo. Odată cu această eră turbo a venit şi o transmisie EDC cu şase trepte. În cazul ambelor repere, am avut senzaţia că Renault l-a domesticit pe Clio şi l-a făcut mai cuminte odată cu noua generaţie, deși modelul este mai performant decât predecesorul său atât pe hârtie, cât și în realitate.
Gradul de implicare solicitat din partea şoferului a scăzut, lipsa pedalei de ambreiaj şi posibilitatea schimbării automate a treptelor de viteză ducând la un plus de eficienţă, dar nu neapărat şi la un plus de distracţie pentru şofer. Sigur, acum oricine poate să obţină suta în 6.7 secunde cu noul Clio RS, nemaifiind necesar vreun talent special pentru lansarea corectă a maşinii.
Toată partea sportivă a lui Clio RS este gestionată de butonul RS Drive, amplasat pe consola centrală în apropierea levierului cutiei de viteze. Prin intermediul lui putem alege între cele trei moduri de rulare: Normal, Sport sau Race. Fiecare opţiune modifică direcţia asistată electric, timpul de schimbare a treptelor de viteză şi răspunsul pedalei de acceleraţie. Modul Race poate fi obţinut prin apăsarea lungă a acestui buton. În acest mod, asistarea electronică a controlului stabilităţii este oprită, iar treptele pot fi schimbate doar manual. Tot în modul Race avem acum un sistem de launch control, pentru plecări perfecte de pe loc.
Deşi am văzut transmisia EDC ca un lucru bun la primul contact cu maşina, am descoperit în timp că nu ai control deplin asupra acesteia, singura opţiune în această direcţie fiind acţionarea modului Race, când Renault spune că nu intervine deloc asupra transmisiei. Cum activezi acest mod, renunţi la sistemul de control al stabilităţii, deci manevrele în modul Race trebuie efectuate cu atenţie. Altfel spus, chiar şi pe modul manual (fără mod Race activat) transmisia schimbă singură treptele în sus şi în jos, existând momente când aceasta te surprinde cu o schimbare de treaptă nedorită.
Totuşi, reprizele oferite de Clio RS sunt mai bune odată cu noua motorizare graţie cuplului motor superior, iar silenţiozitatea propulsorului în modul de funcţionare normal este neaşteptată. Chiar şi pe modul Sport, maşina este mai silenţioasă decât predecesoarea sa. Ce nu ne place la noul Clio în materie de sunet este reacţia propulsorului la 6.000 rpm şi peste, acesta nemaiavând strigătul nebun al unităţii precedente, care te îndemna să calci acceleraţia în continuare şi să nu renunţi. Acum, Clio RS îţi schimbă singur treapta dacă ajungi la linia roşie a turometrului şi nu mai ne încântă urechile cu timbrul vocal de excepţie al vechiului propulsor.
"de banii astia"... cu siguranta nu gasesti nimic de 200CP :) O s-o testez cu prima ocazie!