Motor / Transmisie

3.5

Pentru Tonale, Alfa Romeo a dezvoltat, practic, un motor nou și o cutie de viteze de la zero. SUV-ul compact al italienilor va fi oferit doar în versiuni hibride, cu mai multă sau mai puțină asistență din partea motoarelor electrice.

Momentan ne vom concentra atenția asupra singurului propulsor disponibil, unul de 1.5 litri, dezvoltat pe baza cunoscutului motor de 1.3 litri, regăsit deja pe modele Jeep sau Fiat. Acesta are acum un sistem de injecție care operează la o presiune mai mare, un alt sistem de răcire, precum și o turbină cu geometrie variabilă (în cazul versiunii de 160 CP). Modelul cu 130 CP nu va primi acest upgrade, dar va fi și el ajutat de două motoare electrice.

Da, ați citit bine, vor fi cel puțin două motoare electrice incluse în trenul de rulare al noului Tonale, indiferent de versiunea pe care o alegi. Practic, vorbim de un hibrid adevărat aici, nu de o opțiune mild-hybrid, așa cum ne-au obișnuit mulți producători.

Asta pentru că noile Tonale vor veni, în standard, cu o cutie de viteze nou-dezvoltată, cu 7 rapoarte și dublu ambreiaj, care încastrează și un mic motor electric, de 20 CP și până la 135 Nm cuplu. Acesta va putea propulsa mașina de unul singur în anumite momente. De exemplu, plecările de pe loc vor fi făcute exclusiv electric, pentru a reduce consumul de carburant.

Mai mult, parcările și mersul în marșarier vor fi de asemenea făcute doar cu ajutorul acestui motor electric la 48V. Alimentarea acestuia se va face folosind un pachet mic de baterii, de 0.8 kWh, poziționat undeva în consola centrală, pentru distribuirea ideală a greutății în mașină.

Cu toate astea, Tonale va avea încă un motor electric care va funcționa ca un starter/generator, pe 12V. Acesta se va ocupa de pornirea motorului termic de sub capotă și va prelua anumite funcții auxiliare ale mașinii. Complicat? Nu chiar. Asta pentru că nu ai nevoie să știi tot ce se întâmplă sub capotă pentru a te bucura de mașină.

Totul a fost setat pentru a lucra în armonie și fiecare piesă din acest puzzle își face treaba bine. Trecerea de pe deplasarea electrică pe cea termică se face fără sincope, iar motorul cu combustie internă e silențios și bine echilibrat. Îl vei auzi doar atunci când vei accelera mai tare, posibil pe o depășire mai curajoasă, dar în rest acesta își va face treaba liniștit sub capotă în majoritatea timpului.

Cutia de viteze este și ea rafinată și schimbă treptele aproape imperceptibil. Faptul că la viteze mici te vei deplasa mai mult electric, face uitate ezitările uzuale ale cutiilor de viteze cu dublu ambreiaj.

Cu toate acestea, dacă ieși din monotonia traficului urban, la viteze mai mari, ai ocazia să resimți ocazional anumite ezitări din partea transmisiei. Deși au fost făcute multe progrese, comparativ cu unitatea cu dublu ambreiaj și șase rapoarte pe care o știm de pe modele precum Compass sau Renegade, în continuare te vei lovi de o oarecare întârziere în răspuns atunci când apeși brusc pedala de accelerație.

Modul de rulare Dinamic mai atenuează din această letargie, iar dacă treci mașina pe modul manual, folosind padelele de metal fixe de pe coloana de direcție, ai un răspuns ceva mai bun din partea transmisiei.

Dar zic să nu ne îmbătăm complet cu apă rece. Chiar și în modul Dynamic puterea e livrată domol, într-un mod care frustrează și te face să îți dorești cu ardoare o cutie manuală. Există o întârziere observabilă între momentul în care apeși pe pedală și cel în care mașina chiar își pune resursele la muncă. Iar asta creează un sentiment ciudat, similar cu cel al mașinilor echipate cu sisteme CVT.

Pe de altă parte, e foarte posibil ca acest caracter să îi fi fost imprimat intenționat lui Tonale. Chiar în comunicatul de presă aferent lansării modelului italian vei găsi mențiuni despre „cucerirea mediului urban” și „eficiență” de prea multe ori, semn că scopul a fost poate diferit de ceea ce așteptau fanii Alfa Romeo.

Per total însă, Tonale nu mi-a dat impresia că a fost creat neapărat pentru a traversa munții Alpi spre Austria în grabă, ci mai degrabă pentru zonele urbane, acolo unde caracterul său hibrid îl va ajuta mai mult.

În oraș, la viteze mici, mașina se comportă excelent. Plecările electrice de pe loc sunt foarte fluide, mașina e rafinată, silențioasă, iar motorul zumzăie doar ocazional sub capotă. 

 

  • Flu flu, miercuri, 18.05.2022 06:56

    Urâtă din față.

  • pipo, miercuri, 18.05.2022 11:20

    Spatiu mare in cabina si portbagaj, motor anesteziat de cutie ...suna a ...Skoda !!?? Or fi adus oameni de pe la cehi ?...cine stie , nu mai intelege nimeni nimic din industria auto, nu ca nu ar avea ceva de invatat de la cehi ! Bine macar ca pe design nu s-au inspirat de pe acolo. O sa conteze mult cum se pozitioneaza ca pret, eu cred ca producatori ca Mazda sau Honda ar trebui sa-i aiba in vizor ca si concurenta si nu pe nemti !

  • Andrei, miercuri, 18.05.2022 14:47

    Iar 4.4 pe o masina de 3.5. Cine ii mai intelege pe jurnalistii astia.

  • Seriff, vineri, 20.05.2022 12:56

    Penibila motorizare, la un asa suv, merita un 2.0 De botul ala de zici ca e un motan din desene animate numai zic nimic.

  • Eugen, miercuri, 25.05.2022 11:34

    Masina e frumoasa, merita un motor de macar 200 cai si 4x4....si de ce nu un diesel macar de 190-200 pentru cei nu le place electrificarea.... Asa cu 1.5 poate ajutat de electrice...e cam "fetita" pe langa un x1 25dxdrive ...

  • arhitect, sâmbătă, 22.10.2022 18:14

    un review bine scris, cu o mentiune: sediul companiei Alfa Romeo este in Milano; Fiat are sediul in Torino