Tinuta de drum

4.5

ADN-ul Alfa Romeo vine cu anumite standarde, mai ales atunci când vorbim de modul în care se conduce un autovehicul. Tonale va fi, în consecință, judecat după emblema pe care o poartă, iar asta aduce cu sine așteptări de-a dreptul uriașe.

Majoritatea fanilor Alfa Romeo s-au rugat la toți zeii industriei ca Tonale să fie dezvoltat pe platforma Giorgio, aceeași care stă la baza genialelor Giulia și Stelvio. Din motive legate de costuri, cel mai probabil, șefii din Torino au decis că o platformă cu tracțiune față s-ar potrivi mai bine planurilor.

Nu e neapărat un capăt de țară, mai ales că, în trecut, Alfa Romeo a mai creat mașini cu tracțiune față, cu o ținută de drum exemplară. Dar atunci când vorbim de un SUV, fie el și compact, lucrurile se schimbă.

Conform inginerilor prezenți la conferința de presă ținută din cadrul evenimentului la care am participat în Italia, măsuri speciale au fost luate pentru a se asigura că șasiul, suspensia, direcția și frânele lui Tonale se vor ridica la nivelul așteptărilor. Iar adevărul este că toate își fac bine treaba.

Suspensia e de tip McPherson pe ambele punți, cea din spate fiind adaptată pentru o dinamică foarte bună. În același timp, geometria a fost setată astfel încât fenomenul de subvirare, atât de familiar pe modelele cu tracțiune față, să fie aproape eradicat. Și nu pot spune că am fost dezamăgit.

Tonale își păstrează bine echilibrul pe secțiuni de drum virajate, iar suspensia maschează centrul de greutate înalt și destul de generos. În dotarea standard vei găsi amortizoare adaptive care își vor modifica automat rigiditatea în funcție de frecvența cu care lucrează. Acestea au valve operate automat, care se vor deschide dacă observă o creștere a presiunii interne, ca urmare a rulării pe o suprafață accidentată. Asta ar trebui să ducă la o rulare mai confortabilă în astfel situații.

Desigur, vei putea opta și pentru amortizoare electronice adaptive, unde rigiditatea suspensiei va putea fi reglată simplu, dintr-un buton situat pe selectorul modurilor de conducere. Pentru Tonale, acestea au primit nume noi, variind de la Dynamic, la Natural și Advanced Efficiency. Trecerea prin ultimele două nu dezvăluie schimbări majore de caracter, în timp ce modul Dynamic aplică toate trucurile uzuale, respectiv rigidizarea suspensiei, a direcției și îmbunătățirea răspunsului pedalei de accelerație.

Tot în echiparea standard vei găsi și torque vectoring, respectiv un diferențial electronic cu alunecare limitată, pe puntea față. Pe ieșirea din viraj, Tonale se simte sigură și inspiră încredere, încurajând să apeși cu nesaț pedala de accelerație.

Din păcate, aici încep și problemele. În primul rând, având în vedere cât de bine e setat șasiul și cât de precisă și rapidă e direcția, laolaltă cu suspensia aleasă pe sprânceană, nu ai cum să nu îți dorești mai mult de 160 CP pentru a le pune cu adevărat la treabă. Mai mult, ocazional ai impresia că nu ai la dispoziție nici măcar puterea menționată pe fișa tehnică, din cauza modului în care este livrată către roți de noua transmisie.

Cel mai probabil, Tonale se adresează celor care vor o mașină care să iasă din tiparul german de design, dar care vor totuși un autovehicul premium, practic și eficient. Dacă judeci astfel SUV-ul compact din Torino, lucrurile se așează foarte bine.

Suspensia confortabilă e de partea ta, câtă vreme nu alegi jantele de 20 de inch. Acestea s-ar putea să îți strice ziua, mai ales dacă ai drumuri proaste la îndemână. Practic, Tonale este un city cruiser de primă mână, iar asta s-ar putea să îl transforme într-un preferat al celor care vor să iasă din tipar.

Din păcate, până la lansarea modelului plug-in hybrid, care se zvonește că va avea tracțiune integrală, Tonale este disponibil doar cu tracțiune față.

 
  • Flu flu, miercuri, 18.05.2022 06:56

    Urâtă din față.

  • pipo, miercuri, 18.05.2022 11:20

    Spatiu mare in cabina si portbagaj, motor anesteziat de cutie ...suna a ...Skoda !!?? Or fi adus oameni de pe la cehi ?...cine stie , nu mai intelege nimeni nimic din industria auto, nu ca nu ar avea ceva de invatat de la cehi ! Bine macar ca pe design nu s-au inspirat de pe acolo. O sa conteze mult cum se pozitioneaza ca pret, eu cred ca producatori ca Mazda sau Honda ar trebui sa-i aiba in vizor ca si concurenta si nu pe nemti !

  • Andrei, miercuri, 18.05.2022 14:47

    Iar 4.4 pe o masina de 3.5. Cine ii mai intelege pe jurnalistii astia.

  • Seriff, vineri, 20.05.2022 12:56

    Penibila motorizare, la un asa suv, merita un 2.0 De botul ala de zici ca e un motan din desene animate numai zic nimic.

  • Eugen, miercuri, 25.05.2022 11:34

    Masina e frumoasa, merita un motor de macar 200 cai si 4x4....si de ce nu un diesel macar de 190-200 pentru cei nu le place electrificarea.... Asa cu 1.5 poate ajutat de electrice...e cam "fetita" pe langa un x1 25dxdrive ...

  • arhitect, sâmbătă, 22.10.2022 18:14

    un review bine scris, cu o mentiune: sediul companiei Alfa Romeo este in Milano; Fiat are sediul in Torino