Tinuta de drum

4.0

Pentru a extrage tot ce are mai bun de oferit Tonale când e vorba de dinamică, trebuie să ai câteva condiții îndeplinite. Prima este să încarci cât de cât bateria, înainte să pleci la drum. Pe parcursul celor 800 de kilometri parcurși la bordul lui Tonale PHEV am observat că puterea și modul în care e livrată variază în funcție de resursele din baterie.

În modul Dinamic, răspunsul pedalei de accelerație este impecabil și instantaneu. Cât durează puseul de cuplu din ceafa ta? Ei bine, în funcție de resursele disponibile în acumulator. Vârfuri pot fi atinse și cu bateria descărcată. Aceasta are un buffer disponibil pentru astfel de momente, dar pentru distracție constantă, ai nevoie de ceva mai multă susținere electrică.

Pe viraje, versiunea PHEV se simte neutră spre supraviratoare, o diferență majoră, comparativ cu modelul mild-hybrid. În unele momente chiar am avut impresia că aș putea să scot spatele de pe trasa ideală, dar sistemele de siguranță m-au ținut în frâu. Cert este că te poți distra foarte bine de la volanul lui Tonale, mai ales pe un drum șerpuit cum e Transrarăul.

Pe urcare totul a fost axat pe echilibru și găsit limitele mașinii. Frânele s-au comportat excelent, direcția e foarte bine setată, nici prea grea, nici prea ușoară (ar fi fost util ceva mai mult feedback), iar șasiul și-a ținut greutatea sub control excelent, în pofida celor câteva sute de kilograme suplimentare.

Greutatea în plus nu este, însă, complet de ignorat. Prin oraș, atunci când mergi la muncă și nu urmărești trasa ideală, vei resimți o scădere a confortului în habitaclu când vine vorba de suspensie. Jantele de 20 de inch nu au ajutat nici ele, dar suspensia lui Tonale este rigidă cu adevărat, mai ales dacă dai de ceva gropi de dimensiuni medii spre mari, cum găsești destul de des pe la noi.

Pe coborâre, am pus totul înapoi în modul Normal, iar până la baza muntelui am reușit chiar să reîncarc 100% bateria.

Iar asta înseamnă că, tot traseul de întoarcere, inclusiv câțiva kilometri prin oraș, au fost făcuți în liniște deplină, Piatra Neamț fiind oricum o urbe mult mai relaxată decât infernalul București.

Și aici găsești magia lui Tonale PHEV, în caracterul său bipolar. Dacă vrei să mergi prin oraș complet electric poți să o faci. Dacă vrei să omori pinguinii cu emisiile tale în timp ce te distrezi pe serpentine, poți să faci și asta. Totul într-un singur model.

  • dan_grc, marţi, 31.10.2023 16:17

    Dacă Giulia și Stelvio sunt pe platforme dedicate, doar pentru aceste modele, justicand cât de cât prețul ridicat, acest Dodge Hornet cu siglă de Alfa n-a nimerit deloc prețul de plecare, nici pe cel final, 63.000 euro, preț de Lexus, sa nu mai supăr haterii de nemtoaice, de parcă ar exista doar Bmw și Mercedes .

  • Mircea Badea, marţi, 31.10.2023 17:28

    ce cauta prin oras?! zici ca e un tanc abandonat...

  • dopdecada, marţi, 31.10.2023 19:08

    Am văzut-o la SAB, m-am urcat în ea. Materialele so-so, spațiul interior nu te dă pe spate. O mașină frumoasă...și cam atât. Cine o ia, știe de ce o ia.

  • Andrei, marţi, 31.10.2023 22:31

    Lexus a rămas doar o siglă. În rest, tot încarcă să justifice prețul premium dar nu prea conving decât pe americani. De când platforma dedicată e ceva extraordinar pentru un SUV? Face ceva special? Platforma aia a fost gândită pentru Giulia, n-are nicio treaba cu elefantul Stelvio. Pret: evident, nu merita. Modelul testat e mai scump decât Tesla Y Long Range, dar și decât Performance. Sigur, dacă nu te plimbi mai mult de 500km fără oprire, precum Seriff.

  • dan_grc, miercuri, 01.11.2023 11:20

    @ Andrei O platformă tehnică cu motoare longitudinale, tracțiune spate/ integrală, cardan de fibră de carbon, este o investiție scumpă, dacă se împarte doar la două modele care oricum nu fac volume suficiente, recuperarea investiție este foarte dificilă, sau inexistentă, de aceea una este sa ceri 70.000 euro pe un Stelvio, alta 63.000 pe acest compromis numit Tonale cu motor de 1.3 .

  • Andrei, miercuri, 01.11.2023 12:10

    Mi se pare ca amesteci lucrurile. Recuperarea investiției e una, prețul pe care îl plătește cumpărătorul e alta. Apropo, investiția a fost făcută de FCA, nu de Stellantis. Prețul pe care e dispus sa îl plătească cumpărătorul nu are nicio treabă cu recuperarea investiției producătorului. Cumpărătorul evaluează calitatea, performanta, prestigiul, prețul de revanzare și altele. Dacă foloseau platforma mai scumpa și prețul era mai mare, sau marja de profit era mai mica. Și încă ceva: asta e un SUV mic. După ce că e inutil și îngrămădit asa cum e acum, dacă mai puneau și motorul longitudinal nu îl mai cumpăra decât fanii dedicați. Că era și mai îngrămădit și inutil, și desigur, mai scump.

  • dan_grc, miercuri, 01.11.2023 16:27

    Am spus eu ca trebuia longitudinal la Tonale ? Am spus doar ca la o mașină mai mare, cu motor longitutidal, se justifica altfel un preț mare, nu contează cine a făcut investiția, ideea este aceeași, acest Tonale este mega scump, fie și hibrid, peste concurență, total nejustificat .