Motor / Transmisie
Testul din Portugalia m-a urcat mai întâi la volanul unui diesel pe care îl așteaptă în special clienții români și clienții de flote. Este vorba despre un TDI de 2.0 litri, biturbo, cu patru cilindri, capabil să ofere o eficiență de invidiat (indicativul 40 TDI). Propulsorul garantează 204 cai putere și 400 de Nm, adică resurse decente, dar insuficiente pentru explozia pe care o aștepți de la o asemenea mașină. Mai ales pe autostradă, unde un kick-down al pedalei de accelerație la 120 de km/h nu a impresionat cu nimic.
A doua parte a testului m-a adus la volanul unui diesel mult mai potrivit pentru sedanul din Ingolstadt. Un V6 de 3.0 litri, capabil să livreze 286 de cai putere (indicativul 50 TDI). Este același pe care l-am testat recent și pe Volkswagen Touareg. Și este același pe care clienții îl pot comanda și în versiune de 231 de cai putere (indicativul 45 TDI).
Motorul de 286 de cai vine la pachet și cu un cuplu motor extrem de generos, adică 620 de Nm, disponibili între 2250 și 3000 de rotații. Nu este o plajă extrem de lungă, dar faptul că avem un moment motor atât de generos, face ca Audi A6 să manifeste o poftă neostoită de accelerări bruște. Simți că plecările de pe loc te lovesc blând în moalele capului și te bucuri.
Chiar și la viteze de autostradă, un kick-down sănătos îți oferă explozia de care ai nevoie, senzația aceea de resurse infinite.
Sunetul este destul de bine antifonat și ușor plictisitor. Mi-aș fi dorit un ușor gâlgâit baritonal dincolo de 3000 de rotații. Dar Audi A6 nu este despre asta.
Toate motoarele cu șase cilindri, adică și cel de 231 de cai și cel de 286, dar și benzinarul de 340 de cai sunt asociate unei transmisii automate Tiptronic, cu 8 rapoarte. Este o cutie ZF cu convertizor de cuplu, bine etajată, cu o alternare perfect liniară a treptelor și cu un răspuns bun la retrogradare. Mi s-a părut ușor mai bun decât răspunsul aceleiași cutii pe Volkswagen Touareg.
Modul Sport te ajută să rămâi mereu la 2500 de rotații, adică în plaja maximă de cuplu și îți permite să fii mereu gata de atac: o depășire pe un drum cu o singură bandă.
Și motorul de 2.0 litri diesel are o cutie cu răspuns bun, dar în cazul său vorbim despre un S-tronic cu dublu ambreiaj și șapte trepte.
Sincer, nu prea mai văd rostul lui A8 c-un A6 de aproape 5 m, plus practic aceeași echipare cu x ecrănoaie Virtual Cockpit, digi-comm, navi etc. Proporțiile caroseriei par ceva mai reușite vs. A8, dar tot e greu... spre imposibil să-l deosebești de A8 (ori în oglinzi/de la distanță și de A4 sau chiar A5/A7.) În rest, nimic de reproșat finisării / calității percepute, așa că BMW Seria 5 n-are mari șanse să se distanțeze-n statisticile vânzărilor, chiar de-o fi mai *pro-activ* la condus. Nici E-Klasse probabil, așa că status-qvo-ul rămîne cum am stabilit.:-) ...Clar că nu noi chibiții de pe AM, ci cum a stabilit (posibilul după mine) cartelului german al celor 3 atracții irezistibile pentru bănetul parveniților de pe toate meridianele.