Motor / Transmisie
Obșnuiți cu versiunile de motorizare care se termină în "d" pentru diesel sau "i" pentru benzină, fanii BMW și nu numai vor fi luați probabil prin suprindere de noul "e" care apare în coada noii versiuni. Ei bine, 330e înseamnă versiune hibridă a lui Seria 3, iar cei care ridică o sprânceană ar trebui să se obișnuiască cu ideea.
BMW 330e are sub capotă un motor pe benzină 2.0 Turbo de 184 CP și până la 320 Nm care lucrează în tandem sau alternativ - în funcție de nevoi, vom vedea mai departe asta - cu un motor electric de 88 de cai putere. Dacă este solicitat la maxim, sistemul hibrid dezvoltă 252 de cai putere și 450 Nm.
Veți observa imediat că vorbim de un nivel de putere identic cu cel al versiunii 330i (2.0 benzină de 252 CP) și aproximativ identic cu cel al variantei 330d (3.0 diesel de 258 de cai putere). Brusc, iată, 330e devine o alternativă care din punctul de vedere al puterii nu oferă nimic în minus față de omologii săi clasici.
Există însă ceva în plus: bateriile atârnă greu pe Seria 3 hibrid, pentru că sunt echivalent al două persoane suplimentare care "stau" undeva sub podeaua mașinii. Iar asta ar trebui să fie un dezavantaj la capitolul consum, pentru că atunci când bateria este goală, motorul pe benzină trebuie să tragă nu doar o mașină, ci și bateriile sistemului hibrid.
La nivel dinamic, Seria 3 hibrid plug-in se mișcă în funcție de cele trei moduri de rulare pe le ai la dispoziție (clasicele EcoPro, Comfort și Sport), pentru fiecare dintre acestea fiind disponibile trei moduri de abordare a sistemului hibrid: Save Battery (folosești doar motorul pe benzină), Auto eDrive (hibrid clasic, mașina își calculează singură când folosește motorul electric și când motorul termic) și Max eDrive (folosești doar motorul electric).
Cum funcționează? Inteligent. Trage-ți un scaun și concentrează-te puțin:
Ca să fie mai simplu de urmărit povestea, am luat ca reper modul Comfort și am pornit pe distanța București-Bistrița (în jur de 420 de kilometri) pe Auto. Dacă rulezi la viteze de peste 80 km/h, motorul termic e în funcțiune și învârte roțile. În momentul în care intri în localitate și scazi sub 70 de kilometri pe oră, motorul termic se oprește la fel cum o face când intră Start-Stop-ul, de exemplu, și mașina traversează localitatea full-electric dacă menții viteza constantă și ai grijă la pedală.
Bateria s-a terminat undeva pe lângă Sinaia (vorba vine, a ajuns la sub 10%, moment în care modul Auto protejează bateriile și nu mai lasă motorul electric să funcționeze de unul singur în localitate decât atunci când pleacă de la semafor, de exemplu). Am intrat deci în modul Save Battery pentru ca motorul pe benzină și frânele să umple din nou bateria. Ritmul de încărcare e rapid în primii kilometri, în jur de 1% la fiecare kilometru, însă o dată ajunsă în jur de 70%, bateria începe să se umple foarte greu. E momentul în care înțelegi live treaba cu bateriile Litiu-Ion care se încarcă din ce în ce mai greu pe măsură ce se "umplu" cu energie.
După 150 de kilometri rulați în modul Save Battery, deci ajutat exclusiv cu motorul pe benzină, bateria a ajuns la 88%, moment în care am mutat din nou pe Auto eDrive.
Bateriile astea sunt ca un pahar în care torni apă fără griji la început, iar apoi, când paharul e aproape să se umple, torni cu grijă și mult mai lent.
Interesant este că, atunci când ai nevoie de putere și apeși pedala într-un kickdown de toată frumusețea, motorul electric nu intră niciodată pe modurile EcoPro și Comfort, ceea ce înseamnă că nu vei atinge puterea maximă decât la kickdown în modul de rulare Sport.
Probabil primita cadou am vrea multi masina asta, in rest ,sa dam 60 mii pe ea??! Ce gluma buna !