Consum
Dacă cifrele din fișele oficiale ale mașinilor cu motoare diesel sau benzină sunt în general pur orientative și descriu mai degrabă un consum teoretic pe care mașina îl poate atinge dacă rulează cu o viteză constantă și complet ruptă de realitate, fișa tehnică a unui hibrid plug-in este și mai teoretică decât atât, dacă-mi permiteți un barbarism. Și asta se datorează ciclului oficial de testare NEDC (care va fi schimbat după scandalul Dieselgate cu ceva mai apropiat de realitate), construit pentru mașini non-hibride.
De exemplu, BMW 330e a fost testat în laborator și, la finalul ciclului care imită 4 kilometri urbani și 7 kilometri extraurbani pe durata a 11 minute, rezultatul este unul excelent: 2.1 litri/100 km. Problema e că cifrele astea nu spun absolut nimic despre ce se întâmplă în realitate.
Fii atent:
Un BMW 330e poate consuma zero combustibil și doar kWh dacă este condus pur electric, adică în funcția Max eDrive. Și o poate duce așa luni întregi dacă ai unde să încarci bateriile și nu ieși din oraș.
Apoi, dacă nu mai ai baterie și mergi în regim urban cu mașina, motorul pe benzină de 2.0 litri Turbo e nevoit să tragă pe de o parte mașina, pe de alta să umple bateria, deci consumul nu va fi unul foarte coborât. Așteaptă-te la un 12-13 litri/100 km. Pe șosea, la drum lung, dacă motorul termic e singurul care funcționează, consumul e de 7-9 litri/100 km, în funcție de ritmul pe care-l alegi.
Mai există, apoi, modul Auto, când consumul se măsoară atât în kWh/100 km, cât și în litri/100 km, în funcție de proporția din distanță în care e funcțional motorul electric. E atât de complicat și de complex, încât ești nevoit să construiești un tabel în Excel pentru a înțelege cum stau lucrurile.
Pe scurt și cât mai simplu, după patru segmente de șosea în care am alternat toate modurile de rulare, consumul mediu de carburant a fost de 6.81 litri/100 km, calculat la virgulă cu plin făcut la sosirea în Bistrița. Atunci când mașina a rulat în modul Auto (adică hibrid, cu ambele motoare funcționale), consumul de carburant a variat între 3.2 și 6 litri/100 km, în funcție de câte localități am avut pe drum, deci în funcție de câte ori am coborât viteza sub 70 km/h, moment în care motorul electric preia controlul mașinii.
6.8 litri/100 km este o valoare medie bună pentru o mașină de 252 de cai putere. Se apropie de consumul unui diesel echivalent și e clar mai jos decât cel al unei "benzine" asemănătoare. Dar ea a fost atinsă cu o rulare mai degrabă relaxată, pentru că eram foarte atent la modul în care alternează sursele de energie care mișcau mașina. Probabil că dacă pleci cu un 330e în vacanță în afara țării, faptul că rulezi mult pe autostradă, adică la viteze de peste 100 de km/h, va însemna că vei utiliza modul electric și hibrid doar când deviezi prin orașe. Iar asta înseamnă un consum mediu mai ridicat, undeva în jur de 7-8 litri/100 km.
În segmentul lui Seria 3 mai există doi hibrizi: Lexus IS 300h (2.5 benzină+electric, total 223 CP) și Mercedes Clasa C 350e (2.0 benzină+electric, total 279 CP). Primul anunță un consum mediu de 4.3 litri, al doilea de 2.4 litri. După cum am mai spus, aceste cifre sunt însă total irelevante, pentru că sistemele de propulsie ale acestor mașini funcționează foarte diferit.
Probabil primita cadou am vrea multi masina asta, in rest ,sa dam 60 mii pe ea??! Ce gluma buna !