Consum
Așa cum spuneam și la începutul testului, cele 2 săptămâni pe care le-am petrecut alături de BMW i3 facelift mi-au permis să am dezvolt o relație mult mai apropiată de modelul bavarez. În momentul de față, problema cea mai arzătoare pe care o poți discuta în dreptul unui model electric o constituie autonomia.
Odată cu faceliftul operat pe i3, BMW oferă o baterie ceva mai generoasă. În cazul modelul de test, în podeaua mașinii a fost integrat un acumulator cu o capacitate de 42.2 kWh. Pe fișa tehnică, producătorul german a trecut o autonomie care variază între 285 de kilometri și 310 kilometri, valorile fiind măsurate conform standardului WLTP. Tot pe fișa tehnică, BMW a notat o autonomie de "până la 260 de kilometri" în condiții reale de trafic în zone urbane.
Consumul mediu anunțat de BMW pentru i3 facelift este de 13.1 kWh/100 de kilometri.
În cele 2 săptămâni am parcurs 1.100 de kilometri alături de BMW i3, iar la finalul testului, computerul de bord a afișat un consum mediu de 19.9 kWh/100 de kilometri.
Autonomia unui model electric este afectată de temperaturile de afară, iar cele câteva grade cu plus înregistrate la finalul anului trecut au făcut ca numărul de kilometri pe care puteam să-i parcurg cu un "plin" de energie să scadă considerabil raportat la valoarea anunțată de producător.
În traficul din București, acolo unde parcările centrelor comerciale erau "inundate" în fiecare minut de zeci de mașini, BMW i3 a consumat, în medie 22 kWh/100 de kilometri. Vârful de consum l-am atins înaintea sărbătorilor și a fost de 24.7 kWh/100 de kilometri. În prima parte a lunii ianuarie, lucrurile s-au domolit și în Capitală, iar consumul a scăzut până aproape de 21 kWh/100 de kilometri. În total, în oraș am parcurs circa 500 de kilometri.
În afara orașului, la viteze de 90 km/h, computerul de bord afișa un consum instantaneu de 15 kWh/100 de kilometri, iar după un traseu de aproape 100 de kilometri, valoarea medie a fost de 16.2 kWh/100 de kilometri. În cele 2 săptămâni am parcurs circa 600 de kilometri în afara orașului.
Pentru încărcarea lui BMW i3 facelift am folosit prizele "împrăștiate" în partea de sud a Capitalei, iar pentru cele două drumuri pe care le-am parcurs până la Buzau am mizat pe singura priză din oraș instalată într-o benzinărie aflată la marginea urbei.
Cei care au în plan achiziționarea unei astfel de mașini și nu au posibilitatea instalării unei prize, pot consulta cu încredere site-ul Plugshare. Aici veți găsi o hartă cu toate stațiile de încărcare publice instalate în prezent și detalii cu privire la puterea oferită, tipul de prize și nu numai. Pe harta Plugshare vei recunoaște cu ușurință stațiile rapide de 50 kW, DC (sunt marcate cu portocaliu). Cele verzi sunt semi-rapide (22 kW), iar cele albastre sunt puncte rezidențiale.
Tot prin intermediul aplicației Plugshare poți afla dacă stația către care te îndrepți este funcțională și dacă cineva o utilizează în acel moment. Aplicația dispune de o funcție de check-in în care poți oferi celorlalți posesori de mașini electrice detalii cu privire la timpul de încărcare pe care îl petreci la "pompă" și tipul prizei utilizate. Marea majoritate a stațiilor instalate în România pot fi folosite în mod gratuit.
În funcție de tipul de priză utilizat și capacitatea acesteia, timpul pe care l-am petrecut cu BMW i3 facelift la încărcat (prize de 50 kW sau 22 kW) a variat de la o oră până la 3 ore (10% până la minimum 80%). Pe fișa tehnică, BMW spune că pentru o încărcare de la 0% la 80% la o priză de 50 kW vei petrece aproximativ 45 de minute. În cazul unei prize de 11 kW, timpul crește până la aproximativ 3 ore și 10 minute, iar la o priză uz casnic de 240V, timpul de așteptare ajunge la 15 ore.
Evenimente amuzante:
1. În cele 2 săptămâni petrecute alături de i3 am reușit să consum peste 7 GB de trafic de internet. Nu, n-am consultat aplicația de Facebook în timp ce conduceam, ci am urmărit documentare pe Netflix în timpul pe care aveam să-l petrec la "încărcat".
2. Prima experiență la o priză publică instalată în Parcul Lumea Copiilor a fost una specială. Aplicația care controla stația (Polyfazer) s-a blocat, motiv pentru care nu puteam închide procesul de încărcare. Cum nu aveam un card special pentru deblocare, singura decizie corectă pe care o puteam lua la ora 1 dimineața a fost să apăs butonul de avarie. Cablul s-a deconectat, iar mai apoi stația a intrat într-un mod normal de funcționare.
3. Fiecare oprire pentru încărcarea mașinii începea cu o scurtă discuție fie cu ceilalți posesori care se aflau în dreptul prizelor, fie cu angajații benzinăriilor. Pentru cei care iubesc socializarea, o mașină electrică este unealta perfectă pentru acest lucru.
4. Temperaturile mici înregistrate în acea perioadă duceau la o scădere a autonomiei. Așa se face că seara adormeam cu o valoare în minte, iar de dimineață numărul afișat de computerul de bord era mai mic. În cele două săptămâni m-am simțit ca atunci când cineva îți fură carburant cu pipeta din rezervor.
În acest moment, în segmentul în care activează BMW i3 îl putem încadra, cu mici mușcături ale buzelor, pe Renault Zoe. În fișa tehnică, francezii spun că Zoe poate parcurge până la 300 de kilometri, valoare apropiată de cea anunțată și de BMW.
concept car de...serie la noi iesi in evidenta instant, dar in urbanul vestic se integreaza perfect