Motor / Transmisie
BMW iX este unul dintre primele modele bavareze dezvoltate de la zero, pentru a fi oferite în versiuni pur electrice. Astfel, spre deosebire de BMW iX3, de exemplu, care e construit pe aceeași platformă ca veteranul X3, iX beneficiază de propria sa arhitectură. Asta îi permite să facă lucruri ce ar fi altfel imposibile unei mașini „convenționale”.
Indiferent ce versiune de BMW iX alegi, vei avea la dispoziție un model cu două motoare electrice, unul pentru fiecare punte. Versiunea pe care am avut-o noi la dispoziție a fost cea de top, numită xDrive50. Ea poate livra piciorului tău drept până la 523 CP și 765 Nm de cuplu. La cea mai fină atingere. Și chiar vorbesc serios când spun asta. Livrarea resurselor mașinii se face instantaneu, aproape telepatic, mai ales în modul Sport.
Pasagerii din BMW iX xDrive50 vor fi luați prin surprindere, iar modul de livrare a puterii, instantaneu și brutal pe alocuri, poate duce la lovituri puternice a capului de tetierele moi. Din fericire pentru cei mai slabi de înger, BMW iX xDrive50 mai are două moduri de condus, mult mai confortabile.
Modul Eco Pro a fost eliminat, iar în locul său vom găsi opțiunea Efficient. Practic, totul în jurul tău devine de un albastru difuz în momentul în care treci în acest mod, culorile instrumentarului de bord, ale ecranului multimedia sau luminilor ambientale modificându-se corespunzător. Pedala de accelerație va deveni mult mai docilă, iar livrarea resurselor va necesita un pic mai multă muncă de convingere din partea piciorului tău drept.
Fix între aceste două moduri vei mai găsi o variantă, cea care îți va permite să modifici comportamentul și designul interior al mașinii, după bunul plac: Personal. Aici poți configura răspunsul pedalei de accelerație, modul în care funcționează frânarea regenerativă sau cât de confortabilă să fie suspensia pneumatică. După mine, modul Personal va fi cel mai folosit, fără îndoială, fix din aceste motive.
Fiind vorba de un model complet electric, cu tracțiune integrală, livrarea resurselor celor două motoare este făcută liniar și, cum spuneam, pe alocuri, brutal. De la volanul lui BMW iX ai impresia că nu vei rămâne niciodată fără proverbiala „pedală”, chiar și atunci când ajungi la viteze mari.
În niciun moment nu am considerat că ar fi fost necesară mai multă putere. Ba chiar din contră. Pe alocuri, poți fi luat prin surprindere de modul în care se mișcă cifrele vitezometrului digital.
Dacă așa arată viitorul bavarezilor, eu cel puțin nu-l văd prea bine. Și nu doar din p.d.v. vizual -- capitol la care mă așteptam ca banalitatea siluetei de Dacie Lodgy să fie compensată de un interior mai de doamne-ajută. Dar până și scaunele ”sustenabile” te-ndeamnă s-o iei la fugă. :-). Hiba de bază constă însă-n anti-ecologia celor 2,5 t la gol (pardon, 2,6 tone de fapt), din care peste un sfert trebuie să fie bateriile. Mai clar, consumul specific de aproape 30 kWh/100 km confirmă cercul vicios în care se intră inevitabil dacă se doresc BEV-autonomii acceptabile. F. interesantă-n sensul ăsta e recenta decizie a semizeului Elon de a trece toate Tezlele ”entry-level” pe baterii LifePo4 (sau LFP, cu catod litiu-fier-fosfat) în loc de alea nichel-cobalt-oxid de aluminiu (NCA pentru specialiști ca Edikkk :-P). Adio deci așteptatei ușurări a e-mastodonților. ...De ce ? Sfântu Profit să trăiască -- astea-s mai ieftine, deși sunt mai grele.