Consum
Conform estimărilor oficiale ale celor de la BMW, noul iX xDrive50 ar trebui să ofere o autonomie de până la 629 de kilometri, în condiții ideale de trafic și mediu. Modelul nostru de test a fost dotat cu o baterie absolut uriașă, una dintre cele mai mari pe care le poți achiziționa pe un model electric în ziua de azi, cu o capacitate netă de 105.2 kWh.
Matematica ne spune că un astfel de acumulator ar putea, într-adevăr, să ofere peste 600 de kilometri autonomie dacă și consumul mașinii s-ar încadra undeva sub 20 kWh la suta de kilometri. Comparativ cu rivalii săi, BMW iX, conform numerelor oficiale, se situează deasupra plutonului. Audi e-tron S 55 quattro, rivalul de 503 CP al celor din Inglostadt, are o baterie utilă de 86.5 kWh și un consum pretins de minim 26.1 kWh, cu o autonomie de minim 343 kilometri. De cealaltă parte, Tesla Model X, în versiunea de 670 CP și cu baterie de 100 kWh are o autonomie estimată la 579 kilometri.
Ei bine, în timpul testelor noastre, consumul lui iX a fost considerabil diferit. Acesta a fost mai degrabă în jurul valorii de 29 kWh/100 de kilometri în mediul urban, la o viteză medie de 24 km/h. Apoi, am înregistrat 25 kWh/100 de kilometri la o viteză medie de 73 km/h (pe drumuri naționale) și 28 kWh/100 de kilometri pe autostradă, la 130 km/h.
Un calcul simplu arată că autonomia în condiții reale de trafic variază între 362 de kilometri în oraș și 420 de kilometri în regim extra-urban. E important de menționat faptul că aceste teste au fost efectuate fără niciun fel de menajare a mașinii, fără a folosi modul Efficient și la o temperatură exterioară de 10 grade Celsius. Mai mult, mașina a fost echipată cu anvelope de iarnă, iar acestea și-au spus și ele cuvântul, fără îndoială.
Încărcarea lui BMW iX se poate face folosind o paletă largă de încărcătoare. Acesta se poate adăpa cu până până la 200 kW putere pe curent continuu, caz în care bateria va ajunge de la 10 la 80% în doar 30 de minute. Dacă, în schimb, vei dori să încarci bateria de 105 kWh folosind o priză normală, de acasă, îți vor fi necesare 33 de ore.
Dacă așa arată viitorul bavarezilor, eu cel puțin nu-l văd prea bine. Și nu doar din p.d.v. vizual -- capitol la care mă așteptam ca banalitatea siluetei de Dacie Lodgy să fie compensată de un interior mai de doamne-ajută. Dar până și scaunele ”sustenabile” te-ndeamnă s-o iei la fugă. :-). Hiba de bază constă însă-n anti-ecologia celor 2,5 t la gol (pardon, 2,6 tone de fapt), din care peste un sfert trebuie să fie bateriile. Mai clar, consumul specific de aproape 30 kWh/100 km confirmă cercul vicios în care se intră inevitabil dacă se doresc BEV-autonomii acceptabile. F. interesantă-n sensul ăsta e recenta decizie a semizeului Elon de a trece toate Tezlele ”entry-level” pe baterii LifePo4 (sau LFP, cu catod litiu-fier-fosfat) în loc de alea nichel-cobalt-oxid de aluminiu (NCA pentru specialiști ca Edikkk :-P). Adio deci așteptatei ușurări a e-mastodonților. ...De ce ? Sfântu Profit să trăiască -- astea-s mai ieftine, deși sunt mai grele.