Tehnologie
Când vine vorba de tehnologii inovatoare, BMW iX este definit de producătorul german drept noua sa navă amiral. Dacă în trecut BMW Seria 7 se ocupa de acest domeniu, iată ca avem parte de un nou purtător de drapel la trecerea către viitorul electric.
BMW iX poate fi considerat, așadar, primul dintr-o nouă generație pregătită de compania bavareză pentru clienții săi. Acesta nu aduce doar un design nou. El ne și pune în temă cu designul interior al viitoarelor modele.
Dincolo de ușile fără ramă la geamuri, găsim un ecran uriaș, curbat, care adăpostește două elemente foarte importante: noul instrumentar de bord și noul sistem multimedia. Primul este mai mult o evoluție a vechiului sistem BMW Professional Cockpit. Acesta are un design similar, dar poate fi configurat mai mult și mai ușor, are o rezoluție mai bună și funcții noi.
De exemplu, mi-a plăcut mult modul în care mașina poate estima ce automonie vei obține în funcție de stilul de condus. Practic, computerul de bord îți afișează într-o anumită configurație, câți kilometri ai putea face maxim și minim cu nivelul actual de încărcare a acumulatorului. Fix între aceste valori ai o estimare a autonomiei conform stilului tău de condus.
Pe lângă designul nou, am pierdut câteva elemente foarte familiare mașinilor BMW. Unul dintre ele este butonul pentru computerul de bord, de pe maneta din stânga volanului. Acesta nu mai există, rolul său fiind preluat de un buton de pe spița din dreapta.
Celălalt mare ecran de la interior se ocupă de funcțiile mașinii. Noul sistem iDrive este ușor de învățat și include scurtături verticale, spre deosebire de cele orizontale, prezente pe sistemul precedent. Aceste widgeturi pot fi rearanjate după propria preferință și funcționează ca sub-meniuri. Iarăși, designul, rezoluția și ușurința de folosire a noului iDrive sunt exemplare.
Noul sistem pariază mai mult și pe aplicații third-party. Acestea primesc o secțiune specială în meniu și includ oferte de la Spotify, ParkNow sau Amazon, printre altele. Partea cea mai bună este că folosirea lor nu necesită un telefon cu internet conectat la mașină, BMW iX fiind disponibil cu conectivitate 5G. În anumite condiții.
Pe lângă ecrane, noul iX vine și cu un asistent personal inteligent. Acesta înțelege mai multe comenzi, într-un limbaj mai liber (în limba engleză deocamdată) și chiar recunoaște de unde vin acestea. Practic, dacă șoferul spune că îi este frig, asistentul personal va ști ce zonă de temperatură să ajusteze și unde să pornească scaunele încălzite. Acesta e doar un exemplu, funcțiile acestuia fiind mult mai variate.
Tot BMW iX, cu ajutorul sistemului multimedia inteligent, știe și ce rute urmezi zilnic. Astfel poate să te avertizeze la plecarea de acasă dacă pe traseul tău există un accident. El recomandă imediat ce rută poți alege pentru a nu întârzia la birou. Tot sistemul de navigație are acum și realitate augmentată, mașina folosind camera frontală pentru a proiecta pe ecranul central instrucțiuni de deplasare atunci când ai o adresă adăugată în sistem.
Mai mult, BMW iX are și conectivitate îmbunătățită cu telefonul tău mobil. El poate fi folosit în loc de cheie și, prin intermediul aplicației My BMW, poate accesa o multitudine de funcții ale mașinii. Practic, poți să trimiți și instrucțiuni sau destinații mașinii prin intermediul ei. Toate astea, pe lângă lucruri precum control prin gesturi sau faruri adaptive laser, care sunt disponibile pe modele BMW de mai mulți ani.
Am vorbit mai devreme despre acoperișul panoramic cu sticlă electrocromă. Impresionant. Dar ce facem când e soare? El poate deveni opac prin apăsarea unui simplu buton, care face sticla de deasupra pasagerilor mată, protejându-i de razele UV.
Dacă așa arată viitorul bavarezilor, eu cel puțin nu-l văd prea bine. Și nu doar din p.d.v. vizual -- capitol la care mă așteptam ca banalitatea siluetei de Dacie Lodgy să fie compensată de un interior mai de doamne-ajută. Dar până și scaunele ”sustenabile” te-ndeamnă s-o iei la fugă. :-). Hiba de bază constă însă-n anti-ecologia celor 2,5 t la gol (pardon, 2,6 tone de fapt), din care peste un sfert trebuie să fie bateriile. Mai clar, consumul specific de aproape 30 kWh/100 km confirmă cercul vicios în care se intră inevitabil dacă se doresc BEV-autonomii acceptabile. F. interesantă-n sensul ăsta e recenta decizie a semizeului Elon de a trece toate Tezlele ”entry-level” pe baterii LifePo4 (sau LFP, cu catod litiu-fier-fosfat) în loc de alea nichel-cobalt-oxid de aluminiu (NCA pentru specialiști ca Edikkk :-P). Adio deci așteptatei ușurări a e-mastodonților. ...De ce ? Sfântu Profit să trăiască -- astea-s mai ieftine, deși sunt mai grele.