Tehnologie

5.0

Când vine vorba de tehnologii inovatoare, BMW iX este definit de producătorul german drept noua sa navă amiral. Dacă în trecut BMW Seria 7 se ocupa de acest domeniu, iată ca avem parte de un nou purtător de drapel la trecerea către viitorul electric.

BMW iX poate fi considerat, așadar, primul dintr-o nouă generație pregătită de compania bavareză pentru clienții săi. Acesta nu aduce doar un design nou. El ne și pune în temă cu designul interior al viitoarelor modele.

Dincolo de ușile fără ramă la geamuri, găsim un ecran uriaș, curbat, care adăpostește două elemente foarte importante: noul instrumentar de bord și noul sistem multimedia. Primul este mai mult o evoluție a vechiului sistem BMW Professional Cockpit. Acesta are un design similar, dar poate fi configurat mai mult și mai ușor, are o rezoluție mai bună și funcții noi.

De exemplu, mi-a plăcut mult modul în care mașina poate estima ce automonie vei obține în funcție de stilul de condus. Practic, computerul de bord îți afișează într-o anumită configurație, câți kilometri ai putea face maxim și minim cu nivelul actual de încărcare a acumulatorului. Fix între aceste valori ai o estimare a autonomiei conform stilului tău de condus.

Pe lângă designul nou, am pierdut câteva elemente foarte familiare mașinilor BMW. Unul dintre ele este butonul pentru computerul de bord, de pe maneta din stânga volanului. Acesta nu mai există, rolul său fiind preluat de un buton de pe spița din dreapta.

Celălalt mare ecran de la interior se ocupă de funcțiile mașinii. Noul sistem iDrive este ușor de învățat și include scurtături verticale, spre deosebire de cele orizontale, prezente pe sistemul precedent. Aceste widgeturi pot fi rearanjate după propria preferință și funcționează ca sub-meniuri. Iarăși, designul, rezoluția și ușurința de folosire a noului iDrive sunt exemplare.

Noul sistem pariază mai mult și pe aplicații third-party. Acestea primesc o secțiune specială în meniu și includ oferte de la Spotify, ParkNow sau Amazon, printre altele. Partea cea mai bună este că folosirea lor nu necesită un telefon cu internet conectat la mașină, BMW iX fiind disponibil cu conectivitate 5G. În anumite condiții.

Pe lângă ecrane, noul iX vine și cu un asistent personal inteligent. Acesta înțelege mai multe comenzi, într-un limbaj mai liber (în limba engleză deocamdată) și chiar recunoaște de unde vin acestea. Practic, dacă șoferul spune că îi este frig, asistentul personal va ști ce zonă de temperatură să ajusteze și unde să pornească scaunele încălzite. Acesta e doar un exemplu, funcțiile acestuia fiind mult mai variate.

Tot BMW iX, cu ajutorul sistemului multimedia inteligent, știe și ce rute urmezi zilnic. Astfel poate să te avertizeze la plecarea de acasă dacă pe traseul tău există un accident. El recomandă imediat ce rută poți alege pentru a nu întârzia la birou. Tot sistemul de navigație are acum și realitate augmentată, mașina folosind camera frontală pentru a proiecta pe ecranul central instrucțiuni de deplasare atunci când ai o adresă adăugată în sistem.

Mai mult, BMW iX are și conectivitate îmbunătățită cu telefonul tău mobil. El poate fi folosit în loc de cheie și, prin intermediul aplicației My BMW, poate accesa o multitudine de funcții ale mașinii. Practic, poți să trimiți și instrucțiuni sau destinații mașinii prin intermediul ei. Toate astea, pe lângă lucruri precum control prin gesturi sau faruri adaptive laser, care sunt disponibile pe modele BMW de mai mulți ani.

Am vorbit mai devreme despre acoperișul panoramic cu sticlă electrocromă. Impresionant. Dar ce facem când e soare? El poate deveni opac prin apăsarea unui simplu buton, care face sticla de deasupra pasagerilor mată, protejându-i de razele UV.

  • Kirotractor, miercuri, 03.11.2021 10:59

    Dacă așa arată viitorul bavarezilor, eu cel puțin nu-l văd prea bine. Și nu doar din p.d.v. vizual -- capitol la care mă așteptam ca banalitatea siluetei de Dacie Lodgy să fie compensată de un interior mai de doamne-ajută. Dar până și scaunele ”sustenabile” te-ndeamnă s-o iei la fugă. :-). Hiba de bază constă însă-n anti-ecologia celor 2,5 t la gol (pardon, 2,6 tone de fapt), din care peste un sfert trebuie să fie bateriile. Mai clar, consumul specific de aproape 30 kWh/100 km confirmă cercul vicios în care se intră inevitabil dacă se doresc BEV-autonomii acceptabile. F. interesantă-n sensul ăsta e recenta decizie a semizeului Elon de a trece toate Tezlele ”entry-level” pe baterii LifePo4 (sau LFP, cu catod litiu-fier-fosfat) în loc de alea nichel-cobalt-oxid de aluminiu (NCA pentru specialiști ca Edikkk :-P). Adio deci așteptatei ușurări a e-mastodonților. ...De ce ? Sfântu Profit să trăiască -- astea-s mai ieftine, deși sunt mai grele.

  • adi_10, miercuri, 03.11.2021 11:05

    inca imi dau cu virgula masinile electrice desi stiu clar ca asta e viitorul. deci dau 100.000 euro pe o masina pentru care dupaia voi plati asigurare + CASCO de o sa ma usuce din nou de bani, iar masina are o autonomie reala de aproximativ 450 km pe timp de toamna. Stiu direct de la posesor de masina electrica faptul ca iarna autonomia scade cu inca MINIM 30% daca afara sunt mai putin de 0 grade. Asta inseamna ca din 450 km imi mai raman undeva la 300km autonomie reala. Dupa care, daca am garaj acesta fiind cel mai optimist scenariu, incarc masina la o priza obisnuita in "doar" 33 de ore. Mie mi se pare ca o buna parte din energia si timpul tau (si din bugetul tau de asemenea) trebuie sa il dedici masinii asteia. atat in viata de zi cu zi cat si la drumuri lungi, concedii etc. Ori nu pentru asta isi cumpara oamenii masini, zic eu, mai ales in ziua de azi cand cea mai importanta resursa este timpul, nimic altceva.

  • Gabriel.Nica, miercuri, 03.11.2021 11:09

    @adi_10 timpul de incarcare de 33 de ore este pentru un plin. Ori tu daca o folosesti zilnic, pentru rutina ta, probabil o sa parcurgi 20-50 de kilometri, deci sa zicem 10% din baterie. Asadar, o sa ai nevoie de 3 ore de incarcare acasa, sa o readuci la plin, nu o sa stai sa o incarci 33 de ore de fiecare data. Cat despre autonomie, temperaturile au fost scazute si cauciucurile de iarna. Nu mai tai 150 km din cei 450, ci mai degraba 50.

  • Seriff, miercuri, 03.11.2021 11:16

    ''Totul a fost simplificat și o mare parte din butoanele clasice au dispărut. Pe planșa de bord, locul lor a fost luat de un display uriaș, curbat, care e de fapt alcătuit din două ecrane individuale, de dimensiuni diferite''. Pai ce e simplifcat? Au renuntat la butoanele clasice ca sa puna televizorul ala acolo, nu e nimic simplu, daca bate soarele in el nu vezi nimic, stai in mers sa butonezi la el, autonomia ca la restul e jenanta, iar pretul gigantic.

  • ds, miercuri, 03.11.2021 11:33

    Ce o fi în sufletul designerului care s-a chinuit să facă grila aia, bine, oricum nu-i văd rostul, pentru ca mai apoi să trântească proprietarul ditamai plăcuța de înmatriculare ca să-ți strice tot fengșuiu de la mască. În rest, la 115.000 de euroi cam ce ar mai fi de comentat? Poate despre bord, care este jenant de urât. Presupunând prin absurd că aș avea banii aștia disponibili pentru o mașină, iX în niciun caz nu s-ar găsi pe listă.

  • dan_grc, miercuri, 03.11.2021 11:56

    Nu cred că prețul ar fi principala problemă, X5 sare de 100.000 euro de multe ori și se vinde foarte bine, cred că problema rămâne stilul destul de greu de digerat.

  • nume, miercuri, 03.11.2021 11:59

    Ma asteptam ca urmatoarea generatie sa fie pe 800V. Poate urmatoarea urmatoare generatie?

  • raz, miercuri, 03.11.2021 12:37

    din fata este de-a dreptul hidoasa. interiorul vrea sa fie desprins din StarTrek dar in realitate pare un amalgam de gadgeturi cu muchii ascutite si patratoase puse unul langa altul.

  • curentatu, miercuri, 03.11.2021 13:13

    Și cât costă halatu-n State dă cu virgulă adică 83,200 $ xDrive50 înainte de e-pomana lor = 7,500 $. Ok fără taxe dar prețul european fără TVA e echivalent cu vreo 98.000 $ deci beamve cred că nu pierde ci tipărește bani la trecerea peste Marea Băltoacă.

  • adi_10, miercuri, 03.11.2021 13:14

    @Gabriel Nica Cand am spus 33 de ore ma refeream la un plin fiind cu bateria spre 0, ca doar nu o sa pun la incarcat non stop in fiecare zi. Legat de autonomie, 10 grade celsius pentru o baterie nu inseamna temperatura scazuta, temperatura scazuta inseamna 0 grade si mai jos de atat. in ianuarie cand vor fi minus 5 grade afara autonomia aia de 400 si ceva de km o sa fie un vis frumos.

  • DanG, miercuri, 03.11.2021 13:49

    Nici eu nu vad sensul acestei masini, din punctul meu de vedere nu o ajuta absolut nimic sa castige clienti: nici performantele, nici design-ul si mai ales nici pretul. Costa cat un autobus care duce 50 de oameni prin oras, si cred ca are si aceeasi greutate :) Asta da ecologie.

  • Mihai, miercuri, 03.11.2021 16:48

    O masina inutila si hidoasa. A fost facuta doar ca sa zica si BMW ca ii pasa de mediul inconjurator si sa nu mai ia amenzi de la UE.

  • Andy, miercuri, 03.11.2021 17:47

    Tare ce urata-i......

  • Jan, miercuri, 03.11.2021 20:51

    Lasati electricele ca vine Blackout :))).

  • joe, miercuri, 03.11.2021 22:49

    Care i diferenta la tastarea telefonului in timpul conducerii si ``butonat`` la ecrane?Primul se lasa cu amenda si la ecrane nu!

  • Demis, joi, 04.11.2021 14:47

    Superba mașină ! Îmi place foarte mult acest design , mi se pare mașina electrică ideală , doar ca nu este pentru oricine când te uiți la preț . Bravo BMW !

  • Nsrei, joi, 04.11.2021 18:52

    Mă uit la volanul ăla și ... as scrie multe despre volan dar nu îmi veți publica comentariul. O sa scriu doar atât. Un volan de Mercedes din 1988 e mai mișto decât asta de BMW electric 2021. Da o n ... De treabă. Hai că cu priza umbli odată pe săptămână dar volanul ăla îl ai tot timpul in fața ochilor. Dureros. Nasol. Varza. Nota 2. De o suta cinșpe mii de euro, iau un teren, fac o casa, un garaj și iau o mașină normala electrica de douaj de mii . Zic și eu

  • Driver 01, marţi, 07.12.2021 16:56

    Mie imi place ca toate publicatiile si toti vloggerii care au testat iX lauda bordul ala, care arata ca la TV-urile vechi (masina, desigur). Toti sunt extaziati, dar cred ca BMW a sarit vreo 10 etape din design, facand ceva pentru anul 2032, cand...poate cineva va intelege acel design :D Doamne fereste sa ai vreo sticla de apa cazuta pe jos in fata si la o curba sa o gasesti sub pedala de frana.... In rest, probabil ca este o masina electrica foarte bine facuta. Cand vor aparea altfel de baterii, va creste mai mult si autonomia.