Design
Din momentul în care privești pentru prima oară noul BMW iX realizezi că nu ai de-a face cu un BMW „tradițional”. Totul a fost adaptat trendului electric, iar eleganța sau sportivitatea tradițională modelelor bavareze nu mai e atât de ușor de regăsit pe caroseria lui iX.
Totul a fost desenat și implementat pentru a face mașina cât mai aerodinamică. Bineînțeles, cu speranța de a oferi o autonomie cât mai bună. Și nu e doar asta. O formă ce opune o rezistență cât mai mică la înaintare ajută și la reducerea zgomotului interior. Iar în cazul mașinilor electrice, care sunt cunoscute pentru silențiozitatea trenurilor de rulare, un detaliu precum acesta poate face diferența între o atmosferă liniștită în cabină la 130 km/h sau un zgomot de fundal asemănător unui Boeing 737 la decolare.
Cea mai bună dovadă este coeficientul de rezistență la înaintare, de doar 0.25 cd, care poate reduce și el foarte mult zgomotul de vânt la viteze mari.
Partea frontală este dominată de grila uriașă. Este o reinterpretare a elementului de design care a făcut brandul BMW faimos de-a lungul timpului, o reinterpretare necesară, conform designerilor din Munchen. Asta pentru că și BMW iX trebuie să ofere sisteme cât mai avansate de asistență la rulare. Iar în cazul noului SUV toate elementele necesare pentru detectarea condițiilor de drum și a traficului din față au fost încastrate și ascunse în spatele acestor veritabili „plămâni”.
Radarul, de exemplu, este de aproape trei ori mai mare decât unul convențional. Nu poți să îți dai seama de asta, fiind ascuns în grila închisă. Chiar și de aproape, trebuie să ai un ochi foarte ager pentru a observa liniile subtile ce îl delimitează de restul grilei.
Și inovațiile nu se opresc aici. Această grilă este acoperită de un strat protector care se poate regenera dacă este ciobit de pietricelele inevitabile de pe autostradă. Mai ales în România. Tot ce trebuie să faci este să îl încălzești, iar acesta se va regenera sub ochii tăi. N-am încercat asta, dar îi credem pe cuvânt pe nemți.
Farurile au fost și ele modificate, iar semnătura luminoasă folosită pe iX nu mai are aproape nimic în comun cu faimoasele „Angel Eyes” pe care producătorul german le lansa pe E39. Sigur, încă mai avem elemente LED de iluminare pe timp de zi, dar acestea au un design complet nou.
Din lateral vei observa liniile simple ale mașinii, care au fost creionată astfel încât să aibă un profil monobloc, cât mai aerodinamic. Oglinzile au fost sculptate în tunelul aerodinamic, iar mânerele portierelor sunt acum ascunse. Chiar și zona din spate poate părea de nerecunocut pentru un BMW, cu aceleași elemente simpliste, stopuri liniare și simpliste (ele au și o animație la închidere sau deschiderea mașinii) și o lunetă de dimensiuni reduse.
Așadar, conform dicționarului de design BMW, iX nu s-ar încadra în definiția standard a unei mașini dezvoltate în Munchen. Și, deși asta e dezamăgitor pentru fanii vechi ai producătorului german, intenția companiei este evidentă: privim spre viitor, spre următoarea generație.
Dacă așa arată viitorul bavarezilor, eu cel puțin nu-l văd prea bine. Și nu doar din p.d.v. vizual -- capitol la care mă așteptam ca banalitatea siluetei de Dacie Lodgy să fie compensată de un interior mai de doamne-ajută. Dar până și scaunele ”sustenabile” te-ndeamnă s-o iei la fugă. :-). Hiba de bază constă însă-n anti-ecologia celor 2,5 t la gol (pardon, 2,6 tone de fapt), din care peste un sfert trebuie să fie bateriile. Mai clar, consumul specific de aproape 30 kWh/100 km confirmă cercul vicios în care se intră inevitabil dacă se doresc BEV-autonomii acceptabile. F. interesantă-n sensul ăsta e recenta decizie a semizeului Elon de a trece toate Tezlele ”entry-level” pe baterii LifePo4 (sau LFP, cu catod litiu-fier-fosfat) în loc de alea nichel-cobalt-oxid de aluminiu (NCA pentru specialiști ca Edikkk :-P). Adio deci așteptatei ușurări a e-mastodonților. ...De ce ? Sfântu Profit să trăiască -- astea-s mai ieftine, deși sunt mai grele.