Design

4.0

Din momentul în care privești pentru prima oară noul BMW iX realizezi că nu ai de-a face cu un BMW „tradițional”. Totul a fost adaptat trendului electric, iar eleganța sau sportivitatea tradițională modelelor bavareze nu mai e atât de ușor de regăsit pe caroseria lui iX.

Totul a fost desenat și implementat pentru a face mașina cât mai aerodinamică. Bineînțeles, cu speranța de a oferi o autonomie cât mai bună. Și nu e doar asta. O formă ce opune o rezistență cât mai mică la înaintare ajută și la reducerea zgomotului interior. Iar în cazul mașinilor electrice, care sunt cunoscute pentru silențiozitatea trenurilor de rulare, un detaliu precum acesta poate face diferența între o atmosferă liniștită în cabină la 130 km/h sau un zgomot de fundal asemănător unui Boeing 737 la decolare.

Cea mai bună dovadă este coeficientul de rezistență la înaintare, de doar 0.25 cd, care poate reduce și el foarte mult zgomotul de vânt la viteze mari.

Partea frontală este dominată de grila uriașă. Este o reinterpretare a elementului de design care a făcut brandul BMW faimos de-a lungul timpului, o reinterpretare necesară, conform designerilor din Munchen. Asta pentru că și BMW iX trebuie să ofere sisteme cât mai avansate de asistență la rulare. Iar în cazul noului SUV toate elementele necesare pentru detectarea condițiilor de drum și a traficului din față au fost încastrate și ascunse în spatele acestor veritabili „plămâni”.

Radarul, de exemplu, este de aproape trei ori mai mare decât unul convențional. Nu poți să îți dai seama de asta, fiind ascuns în grila închisă. Chiar și de aproape, trebuie să ai un ochi foarte ager pentru a observa liniile subtile ce îl delimitează de restul grilei.

Și inovațiile nu se opresc aici. Această grilă este acoperită de un strat protector care se poate regenera dacă este ciobit de pietricelele inevitabile de pe autostradă. Mai ales în România. Tot ce trebuie să faci este să îl încălzești, iar acesta se va regenera sub ochii tăi. N-am încercat asta, dar îi credem pe cuvânt pe nemți.

Farurile au fost și ele modificate, iar semnătura luminoasă folosită pe iX nu mai are aproape nimic în comun cu faimoasele „Angel Eyes” pe care producătorul german le lansa pe E39. Sigur, încă mai avem elemente LED de iluminare pe timp de zi, dar acestea au un design complet nou.

Din lateral vei observa liniile simple ale mașinii, care au fost creionată astfel încât să aibă un profil monobloc, cât mai aerodinamic. Oglinzile au fost sculptate în tunelul aerodinamic, iar mânerele portierelor sunt acum ascunse. Chiar și zona din spate poate părea de nerecunocut pentru un BMW, cu aceleași elemente simpliste, stopuri liniare și simpliste (ele au și o animație la închidere sau deschiderea mașinii) și o lunetă de dimensiuni reduse.

Așadar, conform dicționarului de design BMW, iX nu s-ar încadra în definiția standard a unei mașini dezvoltate în Munchen. Și, deși asta e dezamăgitor pentru fanii vechi ai producătorului german, intenția companiei este evidentă: privim spre viitor, spre următoarea generație.

  • Kirotractor, miercuri, 03.11.2021 10:59

    Dacă așa arată viitorul bavarezilor, eu cel puțin nu-l văd prea bine. Și nu doar din p.d.v. vizual -- capitol la care mă așteptam ca banalitatea siluetei de Dacie Lodgy să fie compensată de un interior mai de doamne-ajută. Dar până și scaunele ”sustenabile” te-ndeamnă s-o iei la fugă. :-). Hiba de bază constă însă-n anti-ecologia celor 2,5 t la gol (pardon, 2,6 tone de fapt), din care peste un sfert trebuie să fie bateriile. Mai clar, consumul specific de aproape 30 kWh/100 km confirmă cercul vicios în care se intră inevitabil dacă se doresc BEV-autonomii acceptabile. F. interesantă-n sensul ăsta e recenta decizie a semizeului Elon de a trece toate Tezlele ”entry-level” pe baterii LifePo4 (sau LFP, cu catod litiu-fier-fosfat) în loc de alea nichel-cobalt-oxid de aluminiu (NCA pentru specialiști ca Edikkk :-P). Adio deci așteptatei ușurări a e-mastodonților. ...De ce ? Sfântu Profit să trăiască -- astea-s mai ieftine, deși sunt mai grele.

  • adi_10, miercuri, 03.11.2021 11:05

    inca imi dau cu virgula masinile electrice desi stiu clar ca asta e viitorul. deci dau 100.000 euro pe o masina pentru care dupaia voi plati asigurare + CASCO de o sa ma usuce din nou de bani, iar masina are o autonomie reala de aproximativ 450 km pe timp de toamna. Stiu direct de la posesor de masina electrica faptul ca iarna autonomia scade cu inca MINIM 30% daca afara sunt mai putin de 0 grade. Asta inseamna ca din 450 km imi mai raman undeva la 300km autonomie reala. Dupa care, daca am garaj acesta fiind cel mai optimist scenariu, incarc masina la o priza obisnuita in "doar" 33 de ore. Mie mi se pare ca o buna parte din energia si timpul tau (si din bugetul tau de asemenea) trebuie sa il dedici masinii asteia. atat in viata de zi cu zi cat si la drumuri lungi, concedii etc. Ori nu pentru asta isi cumpara oamenii masini, zic eu, mai ales in ziua de azi cand cea mai importanta resursa este timpul, nimic altceva.

  • Gabriel.Nica, miercuri, 03.11.2021 11:09

    @adi_10 timpul de incarcare de 33 de ore este pentru un plin. Ori tu daca o folosesti zilnic, pentru rutina ta, probabil o sa parcurgi 20-50 de kilometri, deci sa zicem 10% din baterie. Asadar, o sa ai nevoie de 3 ore de incarcare acasa, sa o readuci la plin, nu o sa stai sa o incarci 33 de ore de fiecare data. Cat despre autonomie, temperaturile au fost scazute si cauciucurile de iarna. Nu mai tai 150 km din cei 450, ci mai degraba 50.

  • Seriff, miercuri, 03.11.2021 11:16

    ''Totul a fost simplificat și o mare parte din butoanele clasice au dispărut. Pe planșa de bord, locul lor a fost luat de un display uriaș, curbat, care e de fapt alcătuit din două ecrane individuale, de dimensiuni diferite''. Pai ce e simplifcat? Au renuntat la butoanele clasice ca sa puna televizorul ala acolo, nu e nimic simplu, daca bate soarele in el nu vezi nimic, stai in mers sa butonezi la el, autonomia ca la restul e jenanta, iar pretul gigantic.

  • ds, miercuri, 03.11.2021 11:33

    Ce o fi în sufletul designerului care s-a chinuit să facă grila aia, bine, oricum nu-i văd rostul, pentru ca mai apoi să trântească proprietarul ditamai plăcuța de înmatriculare ca să-ți strice tot fengșuiu de la mască. În rest, la 115.000 de euroi cam ce ar mai fi de comentat? Poate despre bord, care este jenant de urât. Presupunând prin absurd că aș avea banii aștia disponibili pentru o mașină, iX în niciun caz nu s-ar găsi pe listă.

  • dan_grc, miercuri, 03.11.2021 11:56

    Nu cred că prețul ar fi principala problemă, X5 sare de 100.000 euro de multe ori și se vinde foarte bine, cred că problema rămâne stilul destul de greu de digerat.

  • nume, miercuri, 03.11.2021 11:59

    Ma asteptam ca urmatoarea generatie sa fie pe 800V. Poate urmatoarea urmatoare generatie?

  • raz, miercuri, 03.11.2021 12:37

    din fata este de-a dreptul hidoasa. interiorul vrea sa fie desprins din StarTrek dar in realitate pare un amalgam de gadgeturi cu muchii ascutite si patratoase puse unul langa altul.

  • curentatu, miercuri, 03.11.2021 13:13

    Și cât costă halatu-n State dă cu virgulă adică 83,200 $ xDrive50 înainte de e-pomana lor = 7,500 $. Ok fără taxe dar prețul european fără TVA e echivalent cu vreo 98.000 $ deci beamve cred că nu pierde ci tipărește bani la trecerea peste Marea Băltoacă.

  • adi_10, miercuri, 03.11.2021 13:14

    @Gabriel Nica Cand am spus 33 de ore ma refeream la un plin fiind cu bateria spre 0, ca doar nu o sa pun la incarcat non stop in fiecare zi. Legat de autonomie, 10 grade celsius pentru o baterie nu inseamna temperatura scazuta, temperatura scazuta inseamna 0 grade si mai jos de atat. in ianuarie cand vor fi minus 5 grade afara autonomia aia de 400 si ceva de km o sa fie un vis frumos.

  • DanG, miercuri, 03.11.2021 13:49

    Nici eu nu vad sensul acestei masini, din punctul meu de vedere nu o ajuta absolut nimic sa castige clienti: nici performantele, nici design-ul si mai ales nici pretul. Costa cat un autobus care duce 50 de oameni prin oras, si cred ca are si aceeasi greutate :) Asta da ecologie.

  • Mihai, miercuri, 03.11.2021 16:48

    O masina inutila si hidoasa. A fost facuta doar ca sa zica si BMW ca ii pasa de mediul inconjurator si sa nu mai ia amenzi de la UE.

  • Andy, miercuri, 03.11.2021 17:47

    Tare ce urata-i......

  • Jan, miercuri, 03.11.2021 20:51

    Lasati electricele ca vine Blackout :))).

  • joe, miercuri, 03.11.2021 22:49

    Care i diferenta la tastarea telefonului in timpul conducerii si ``butonat`` la ecrane?Primul se lasa cu amenda si la ecrane nu!

  • Demis, joi, 04.11.2021 14:47

    Superba mașină ! Îmi place foarte mult acest design , mi se pare mașina electrică ideală , doar ca nu este pentru oricine când te uiți la preț . Bravo BMW !

  • Nsrei, joi, 04.11.2021 18:52

    Mă uit la volanul ăla și ... as scrie multe despre volan dar nu îmi veți publica comentariul. O sa scriu doar atât. Un volan de Mercedes din 1988 e mai mișto decât asta de BMW electric 2021. Da o n ... De treabă. Hai că cu priza umbli odată pe săptămână dar volanul ăla îl ai tot timpul in fața ochilor. Dureros. Nasol. Varza. Nota 2. De o suta cinșpe mii de euro, iau un teren, fac o casa, un garaj și iau o mașină normala electrica de douaj de mii . Zic și eu

  • Driver 01, marţi, 07.12.2021 16:56

    Mie imi place ca toate publicatiile si toti vloggerii care au testat iX lauda bordul ala, care arata ca la TV-urile vechi (masina, desigur). Toti sunt extaziati, dar cred ca BMW a sarit vreo 10 etape din design, facand ceva pentru anul 2032, cand...poate cineva va intelege acel design :D Doamne fereste sa ai vreo sticla de apa cazuta pe jos in fata si la o curba sa o gasesti sub pedala de frana.... In rest, probabil ca este o masina electrica foarte bine facuta. Cand vor aparea altfel de baterii, va creste mai mult si autonomia.