
Tehnologie
Am tot amânat momentul, dar acum putem să vorbim, în sfârșit, despre muntele de tehnologie pe care îl oferă noul BMW iX3 Neue Klasse. Desigur, nu le vom trece pe toate în revistă, pentru că ne-ar lua prea mult timp, dar ne vom axa pe cele mai importante.
În primul rând, tehnologia care se vede. Piesa de rezistență din habitaclu este, fără îndoială, noul Panoramic iDrive, adică un display care se întinde între cei doi montanți frontali și pe care sunt proiectate toate informațiile necesare condusului, și nu numai.
Așadar, noul iX3 nu are un instrumentar de bord convențional. Pe acest Panoramic iDrive sunt proiectate viteza de deplasare, nivelul de încărcare al bateriei, autonomia și așa mai departe.
Această suprafață nu încurcă deloc în timpul deplasării, ba chiar îți vine natural să te uiți acolo, are un contrast foarte bun indiferent de lumina de afară și este foarte configurabilă. În sensul că poți alege, din meniul sistemului multimedia, ce pictograme să fie afișate aici.
De exemplu, mașina pe care am condus-o noi afișa, pe lângă informațiile vitale pentru condus, calitatea aerului, datele meteo, informații de la sistemului de navigație și informații de la aplicația de muzică.
Apoi ai display-ul central de 17.9 inch pe care rulează sistemul de operare BMW Operating System X. Meniul este bine structurat, ușor de folosit, grafica este de calitate, inclusiv toate animațiile, dar partea mai puțin bună este că toate toate funcțiile mașinii le controlezi de aici.
Totul a mers ca uns până în momentul în care am intrat într-o zonă cu ceață și a trebuit să activez luminile de ceață. De unde faci asta? Ai ghicit, doar din sistemul multimedia. Dacă ai mai făcut asta, știi exact unde să navighezi, dar, dacă e prima dată, nu e atât de ușor. Mai ales în timpul condusului.
Ca să nu-ți iei prea mult ochii de la drum, noul BMW iX3 poate fi echipat (opțional) cu un Head-up Display 3D.
Revenind la sistemul multimedia, acesta vine cu funcție Android Auto și Apple CarPlay, ambele fără fir. Ca să nu te plictisești cât timp aștepți la stația de încărcare, ai aplicația AirConsole cu zeci de jocuri (telefonul mobil devine controller), dar și aplicații de streaming video ca YouTube și Disney+. Mai mult, ai și Zoom App pentru apeluri video.
Apoi, tehnologia care nu se vede. Ascunse adânc sub capotă se află cele 4 supercomputere ale noii arhitecturi Neue Klasse: așa numitul Heart of Joy este unul dintre ele și se ocupă de trenul de rulare și de dinamica de condus.
Un altul se concentrează pe partea de multimedia, un altul pe funcțiile care țin de confortul la bord, iar cel de-al patrulea se ocupă de toate funcțiile care au legătură cu parcarea și cu condusul autonom. Acesta din urmă are o viteză de procesare de 20 de ori mai mare decât a unui calculator obișnuit.
De fapt, aici voiam să ajung. La condusul autonom.
Modelele BMW existente pe piață sunt echipate cu un sistem de condus semi-autonom. Asta înseamnă că odată activat, sistemul ține banda de rulare, viteza de deplasare, distanța față de mașina din față, schimbă banda odată ce semnalizezi și te asiguri în oglinzile laterale, dar în tot acest timp trebuie să ții mâinile pe volan.
Ei bine, sistemul Pro disponibil pe iX3 duce lucrurile mai departe, spre un condus autonom de nivel 2. Asta înseamnă că mașina se conduce singură pe autostradă, sau în aglomerația urbană, fără ca tu să ții mâinile pe volan.
Nici nu mai trebuie să semnalizezi atunci când schimbi banda. Atunci când te apropii de mașina aflată în fața ta, sistemul o recunoaște, îți sugerează schimbarea benzii, iar tu doar trebuie să te uiți în oglinda laterală. Mașina se asigură, semnalizează singură și execută manevra în siguranță deplină. Apoi, procesul se repetă când revii pe banda inițială. Repet, fără vreo intervenție din partea ta și fără să ții mâinile pe volan.
Viteza de procesare a datelor este impresionantă, iar manevrele sunt foarte naturale.
Pentru ca sistemul de condus autonom să funcționeze perfect ai nevoie de infrastructura potrivită. Tocmai de aceea, din păcate, nu va fi disponibil pe toate piețele. România se află pe lista țărilor unde nu va fi disponibil. Cum se spune în popor, nu avem noi drumuri pentru mașina asta.
Multa reclama pentru un r...t nemtesc. Calitatea interiorului din plastic reciclabil numai premium nu este iar depasirile prin privitul in oglinda sunt pur si simplu stresante. O singura data daca sistemul cedeaza devii ingeras. Overengineering specific nemtilor, nu stiu ce sa mai faca sa ramana relevanti.