Motor / Transmisie
Imediat ce deschizi portiera noului BMW M5, vei descoperi un adevărat cockpit: scaune profilate cu perne gata să îți ofere o îmbrățișare pătimașă indiferent de viteza cu care abordezi un viraj, elemente roșii care semnalează din start faptul că te pregătești să urci într-un model cu aer sportiv și litera "M" plasată ostentativ în zone atent studiate de specialiștii din Munchen.
Apăs butonul roșu și aștept să simt cum cei 8 cilindri ai motorului pe benzină de 4.4 litri sunt treziți din somn. O voce groasă acompaniază căscatul lung al V8-ului care își liniștete turațiile după câteva zeci de secunde. E gata de atac. Motorul pe care inginerii BMW l-au pus pe M5 promite să livreze 600 de cai putere între 5.600 și 6.700 rpm, o zonă a turometrului capabilă să provoace o descărcare furtunoasă a hormonului fericirii în organismul oricărui iubitor de mașini. Alături de cei 600 de cai putere, motorul V8 mai promite 750 Nm livrați între 1.800 și 5.600 rpm.
BMW știe că sedanul de performanță nu o să fie utilizat de niciun client exclusiv pe circuit, motiv pentru care motorul vine cu trei setări diferite, în funcție de nevoile de moment. În "Efficient", poți apăsa liniștit pe pedala de accelerație, pentru că nu vei avea surprize. Explozie de putere există, însă nimic care să-ți surprindă simțurile. Dar totul se schimbă brutal atunci când treci în Sport sau Sport Plus, pentru că fiecare dintre cei 600 CP sunt exploatați la maximum pentru ca tu să ai parte de experiențe senzoriale unice.
Dar toate aceste resurse ar fi irosite dacă transmisia automată cu 8 rapoarte M Steptronic și Drivelogic și - atenție - sistemul de tracțiune integrală M xDrive nu le-ar gestiona corespunzător. Transmisia pregătită de BMW are un comportament exemplar, indiferent de situația în care ai ajuns, iar sistemul de tracțiune integrală este la fel de complicat precum un ceas elvețian.
Noul BMW M5 va porni întotdeauna în modul 4x4, adică cel în care tracțiunea integrală M xDrive este activă. Chiar și așa, cuplul va fi transmis generos către puntea spate. Tot în momentul pornirii, modulul DSC (Dynamic Stability Control), adică arsenalul de sisteme care menține aderența și stabilitatea, este activ. Prin apăsarea unui buton amplasat pe tunelul median, mașina comută în modul MDM (M Dynamic Mode), o rulare care rămâne 4x4, dar oferă un caracter ceva mai sportiv.
Dar abia acum începe adevăratul tur de forță. Prin dezactivarea modulului DSC, șoferul are acces la trei noi moduri de rulare: tracțiune integrală (4WD), tracțiune integrală sport (4WD Sport) și, special pentru puriști, propulsie (2WD).
V-ați prins deja că M5 e ca un soi de joc în care trebuie să treci diferite niveluri ca să ajungi la "The Boss".
Așa cum afirmam și mai sus, traseul pregătit de organizatori nu a fost unul foarte lung, motiv pentru care nu am reușit să testăm toate aceste moduri și comportamentul diferit al mașinii în funcție de selecția făcută. Da, recunosc, îmi doream să comut pe modul 2WD și să fac o urcare spectaculoasă pe cei 7 kilometri de drum virajat, însă lățimea părții carosabile nu era suficientă pentru a "înghiți" complet un M5 pus de-a curmezișul. Despre astfel de experiențe probabil vom povesti atunci când M5 ajunge în parcul de presă din România și îl vom putea duce pe circuit.
Numai ,,buna'' pe drumurile noastre :))